L.S.
De vraag is al een aantal malen gesteld op dit forum, maar ik doe het toch nog een keer.
Waarom? Een aantal zaken is mij nog niet duidelijk.
Wat is de aanleiding voor mijn vraag?
Ik heb een grotere ruimte ter beschikking gekregen. Daarom is mijn bestaande baan compleet gedemonteerd.
Nu bezig met het ontwerpen van mijn nieuwe baan voor de nieuwe ruimte.
Mijn oude baan bestuurde ik met Koploper. De ontwikkeling daarvan is gestopt en door omstandigheden worden ook geen bugs meer opgelost. Ik ga nu een ander programma gebruiken en wil Win-Digipet Premium Edition aanschaffen.
Hierop vooruitlopend wil ik, bij het ontwerpen van mijn baan, reeds rekening houden met de voorwaarden van WDP om straks volledig automatisch te kunnen rijden.
Ik heb ook het stuk op de website van Bob Vermeulen gelezen. Zoals ik het stuk lees, is mijn beeld, dat er per blok 3 RMK's in gebruik: een start-contact, een rij-contact en een stop-contact.
Daarbij wordt het voor mij niet duidelijk, of deze indeling alleen bedoeld is voor het rijden in 1 richting.
Op een aantal plaatsen in mijn baan (met name station en omgeving) wil ik sporen in 2 richtingen kunnen berijden. Daarnaast wil ik in mijn station verschillende stopplaatsen hebben om lange en korte treinen evenredig verdeeld voor het perron te kunnen laten stoppen.
Kortom:
- hoeveel RMK's per blok heb ik nodig met 1 rijrichting?
- hoeveel RMK's per blok heb ik nodig met 2 rijrichtingen?
- hoeveel RMK's per stationsblok heb ik nodig met meerdere stopplaatsen en 2 rijrichtingen?
Op voorhand mijn dank voor jullie inspanning.
Groeten,
Barry
Beste Barry,
Van harte welkom in de Nederlandse WDP Forum.
Hier een uitleg.
WDP situatie: versie WDP2012.3
3 bezetmelders wordt gebruikt als Start, Rem en Stop secties.
De Stop secties wordt weer gebruikt als Start sectie voor de volgende traject.
De reden van WDP concept om drie bezetmelders te gebruiken ligt gelegen in het rijgedrag van een Lok/Trein.
Met name om het mooie opstart en afrem karakter te geven.
Echter kun je het ook af met twee bezetmelder, daar is de ruimte om zelf mee te spelen wat je denkt echt nodig te hebben.
Een spoor in twee richtingen te laten rijden (pendeldienst bijv.) is geen probleem, gaat fluitend.
Als je in 1 traject 3 bezetmelder gaat gebruiken, dan is het simpel.
Een rijweg (dat is een WDP term) kun je op dezelfde traject van links naar rechts de Start, Rem en Stop rijweg maken.
Evenredig gaat het ook de andere kant op, dus van rechts naar links en idem als Start, Rem en Stop rijweg.
Voor Station.
In een station gebruik men vaak meerdere bezetmelders, soms zelfs 5 of 6, maar ook 3 waarvan de lengte van een rail langer is dat op andere trajecten..
Dat is afhankelijk wat je precies ermee wilt gaan doen.
Wij hebben altijd voor onze ogen, gebruik niet teveel bezetmelders, als dat niet echt nodig is.
Station met verschillende stop plaatsen.
In WDP wordt in principe op een bezetmelder een ZugNummerFeld geplaatst.
Afgekort ZNF en in die ZNF kent WDP een ander variant de IZNF (Intelligente Zug Nummer Feld)
Binnen die IZNF kan je allerlei stop varianten en lengtes van lok en/of treinen laten stoppen.
En in die IZNF wordt gevraagd hoeveel bezetmelders je wil betrekken bij een traject dat begint af te remmen tot de Stopplaats. (dat kan lang of kort zijn)
Dus samengevat als je bedoelt om hoeveel bezetmelder je wil gaan gebruiken, dan is dit variant over bezetmelders een wijd begrip geworden. Wij zeggen als je het mooi wil doen, 3 bezetmelder per blok.
Als je geen verschil ziet tussen het rijgedrag met 3 bezetmelder en of twee bezetmelder, dan kun je kiezen.
Nog gekker, als je met 1 bezetmelder geen verschil ziet met de bovenstaande regel, dan mag je dat ook voor kiezen. Een voordeel van meerdere bezetmelders kun je ook gebruiken als "elektronische schakelaar", als een lok/trein erover heen rijdt kun je een toeter of een stoomfluit laten activeren. Of met Seinhuiswachter (STW) een bewaking laten uitvoeren.
Een thema die ik zelf gebruik is bijv. 3 bezetmelder dat tezamen een traject heeft van 6 meter, dus elk bezetmelder is 2 mtr).
Daar ik geen treinen langer dan 2.50 meter in een station kan herbergen, wil ik graag dat elke trein van verschillende lengte in die 6 meter traject past, dus kan 2x 2.50 mtr = 5 meter en dan hou ik 1 mtr over.
Ik heb nog een regiotrein van 89 cm en zou dat precies kunnen aansluiten achter die 2 treinen van totaal 5.89 mtr.
Nu komt het, het kan allemaal met WDP deze drie treinen over die drie bezetmelders kunnen worden aangesloten gestopt, en weer wegrijden. Dit thema is wanneer je wat verder bent met WDP.
Dus 2 richtingen kun je met dezelfde aantal bezetmelders op 1 rail gebruiken.
Stationsblok, om het simpel te houden idem dito.
Misschien is het een reden om eens een bezoekje te brengen in De Meern.
Daar staat een Demobaan, waarbij de diverse bezetmelders zijn ingebouwd.
Hallo Jan,
Bedankt voor de snelle reactie op deze regenachtige middag.
In ieder geval duidelijk, dat ik nog veel kan/moet leren over WDP. Maar ja, dat geldt voor elk besturingsprogramma. Koploper was/is ook niet het simpelste programma.
Mijn uitgangspunt wordt in ieder geval 3 á 4 bezetmelders voor de stationssporen /stationsblokken en omgeving. Voor de overige sporen / blokken ga ik uit van minimaal 2 bezetmelders, maar waarschijnlijk toch 3 per blok. Dat geeft mij de meeste mogelijkheden om zaken in te stellen en om treinen netjes te laten optrekken en stoppen. Ik zit nu nog in de ontwerpfase en kan dit dan allemaal meenemen. In een bestaande baan iets aanpassen is een stuk lastiger (zei hij, als ervaringsdeskundige :) ), zeker als daarna ook nog de gegevens in het besturingsprogramma moeten worden aangepast.
Het totaal aantal bezetmelders voor mijn nieuwe baan vind ik daarom wat minder interessant. Een goede administratie / registratie is wel een eerste vereiste. Ik maak mijn ontwerp en kijk dan hoeveel aansluitingen voor terugmelders ik nodig heb. Anderzijds heb ik reeds 11 stuks S88N-units (met elk 16 aansluitingen liggen), in combinatie met een HSI88 USB, vanuit mijn vorige baan. De eerste 58 blokken met 3 secties kan al invullen. Daarnaast ben ik in de gelukkige omstandigheid, dat extra S88N-units geen echte forse investering zijn. ;D
In dat licht nog een vraagje: kan ik de OC32-units van Leon van Perlo gebruiken in combinatie met WDP?
Deze unit geeft een hoge mate van vrijheid van programmeren en deze kan ook servo's aansturen.
Ik had de bijeenkomst in De Meern al met potlood in mijn agenda staan. Ik ga mij nog wat verder verdiepen in de materie en heb dan ongetwijfeld nog meer vragen.
Groeten,
Barry
Hallo Barry,
Zitat von: Modelspoorbarry in 27. April 2014, 15:16:08
Anderzijds heb ik reeds 11 stuks S88N-units (met elk 16 aansluitingen liggen), in combinatie met een HSI88 USB, vanuit mijn vorige baan. De eerste 58 blokken met 3 secties kan al invullen. Daarnaast ben ik in de gelukkige omstandigheid, dat extra S88N-units geen echte forse investering zijn. ;D
Daar kan WDP uitstekend mee overweg.
Zitat
In dat licht nog een vraagje: kan ik de OC32-units van Leon van Perlo gebruiken in combinatie met WDP?
Deze unit geeft een hoge mate van vrijheid van programmeren en deze kan ook servo's aansturen.
Met de OC32-unit heb ik geen ervaring mee.
Maar wie daar meer over weet is Ruben Derks en Jacques Lormans, die in De Meern een OC32-unit hebben staan. Daar waren zij er nog mee bezig om dit unit aan te sluiten en met WDP te kunnen besturen.
Zitat
Ik had de bijeenkomst in De Meern al met potlood in mijn agenda staan. Ik ga mij nog wat verder verdiepen in de materie en heb dan ongetwijfeld nog meer vragen.
Je bent altijd vrijblijvend van harte welkom.
Hai Jan,
Voor de bezetmelders dus geen enkel probleem. Goed om te weten.
Ik kijk of ik de 2 heren kan benaderen met vragen.
De Meern staat genoteerd, maar ik weet nog niet of ik de bijeenkomst in mei ga halen.
Groeten,
Barry
Hallo Barry,
Het kan zijn dat de twee heren even afwezig zijn.
Ze komen t.z.t wel weer in het beeld.
Hoi Barry,
Leuk dat je wil gaan werken met WDP. Ik ben helaas niet oz bedreven in het werken met de OC32 als Ruben en Jacques maar ik heb wel een NL handleiding van de OC32. Als je deze nog niet hebt, stuur me dan een PB met je mailadres. Dan stuur ik je deze op!
Gr
Bas...ook deelnemer van de WDP groep De Meern.
Hai Bas,
Bedankt voor het aanbod.
De handleiding in NL van de OC32 heb ik al in mijn bezit.
Deze is beschikbaar via de website van Leon van Perlo.
Dus met het programmeren van de OC32 sec kom ik wel uit.
Wat nu vooral interessant wordt, is hoe de koppeling met WDP moet plaatsvinden en wat daar de eventuele consequenties van zijn.
In iTrain (ja, ik weet het: vloeken in de kerk) kan het standaard. Echter ook hier weer: 1ontwikkelaar en als die er mee stopt, is het weer einde programma.
Daarom wil ik in de richting van WDP.
Groeten,
Barry
Hallo Barry,
Betreft OC32.
Als dit DCC en via MA (Magneet Artikel) aangestuurd kan worden, dan zie ik daar geen problemen in. ;)
Hai Jan,
De OC32 kan in ieder geval via DCC, dus aangestuurd door de centrale (ECoS).
Ik hoop, dat Ruben en Jacques ook een mogelijkheid hebben om de OC32, via USB, rechtstreeks op de computer aan te sluiten. In analogie naar de HSI88.
Scheelt een heel stuk belasting op de ECoS.
Ik stuur nog een PB naar Ruben en Jacques.
Groeten,
Barry
Beste Barry,
Er is voor de OC32, die wij op onze De Meern baan gebruiken een extra aanvulling
gekocht, zodat hij via de computer geprogrammeerd kan worden. Dat is een onderdeel
met een USB aansluiting. Dus ik neem aan, dat wat jij wilt, mogelijk is.
Met groet, Henk
Hai Henk,
Bedankt voor je reactie.
Ik beschik (om alles onder de knie te krijgen) over OC32, zoals jij aangeeft. Die kan zowel via DCC (vanuit mijn ECoS) als via USB (vanuit mijn computer) aangestuurd worden. Nu bezig om alles uit te proberen.
Bij andere besturingsprogramma's kan ik de OC32 op een USB aansluiten en de OC32 door het programma via de USB laten aansturen. Dat ontlast mijn ECoS.
Mijn vraag is, of dat bij WDP ook zo kan functioneren (net zoals bijv. een HSI88 door WDP via de USB kan worden aangestuurd). USB-poorten en rekenkracht van een computer is gemakkelijker te regelen, dan de performance van een centrale verbeteren.
Als ik alle antwoorden goed heb gelezen en geïnterpeteerd, is (nog) niet helder dat WDP een OC32 via USB kan aansturen. Tenzij ik niet goed lees, maar dan hoop ik, dat kenners van WDP mij onmiddellijk corrigeren.
Groeten,
Barry
Beste Barry,
Ik heb je draadje even helemaal doorgelezen omdat ik in het zelfde schuitje heb gezeten.
Allereerst, je vraagt hoeveel bezetmelders ...
Voor mij is dat hetzelfde als vragen hoeveel aardappels je in een aardappelsalade moet doen om een lekkere salade te krijgen.
Je zult in modelspoorland hier nooit een eenkennig gedegen antwoord op krijgen, omdat ieder het opzijn eigen manier doet, en er heel veel manieren zijn.
Ik denk dat je wil je het allemaal zo krijgen als je zelf wilt, je heel eenvoudig overal informatie kunt krijgen, maar je uiteindelijk dit zelf zult moeten testen of het je bevalt.
ik heb hetzelfde gehad en heb me een kleine testbaan gemaakt. hierop staat, ligt, hangt ... alles wat ik straks op mijn "grote" baan ook wil hebben. En alles , maar dan ook alles test ik hierop om te kijken of het is wat ik wil.
kennissen van mij hebben gelachen om mijn kleine baantje, maar nog geen paar maanden verder en de rollen zijn volledig omgekeerd. De eerste beginnen al te roepen dat zij dat ook beter eerst hadden kunnen doen.
Zo kun je ook Wdp op je gemak bekijken, vragen stellen, en weer uit testen. Ook ik heb een volledige versie van Traincontroller gekocht , en was er mee bezig op mijn oude baan tot ik deze moest afbreken.
Van de nood een deugd makende ben ik toen toch weer eens met WDP begonnen en in combinatie met mijn testbaantje, ging er opeens een wereld voor me open.
Ik merk dat ik in een zeer korte tijd, veel meer vooruitgang boek en het plezier stijgt met de dag.
Ook je opmerking op de BZM, je zegt , " Mijn uitgangspunt wordt in ieder geval 3 á 4 bezetmelders voor de stationssporen /stationsblokken en omgeving. Voor de overige sporen / blokken ga ik uit van minimaal 2 bezetmelders, maar waarschijnlijk toch 3 per blok "
ik lees alleen maar , uitgangspunt, 3 a 4 , ga uit , minimaal 2 , waarschijnlijk ...
dat zijn wel heel veel variabelen :-)
Testen, testen en nog eens testen .... en geloof me ... ik heb ook op dat punt gezeten. je zult verbaasd zijn wat je met 2 bezetmelders allemaal kunt ...sterker nog , wat je soms met een bezetmelder kunt ...
maar daarvoor moet je weten hoe het werkt ,en dat ....
Moet je zelf testen !
Grtz
eric
Hai Eric,
Je hebt gelijk: "zoveel hoofden, zoveel zinnen".
Eenduidige antwoorden blijft binnen de hobby altijd lastig.
Wat ik vooral probeer te vinden, zijn de minimum voorwaarden voor bepaalde zaken. Dat verschilt soms fors, afhankelijk van de apparatuur en programmatuur, die in combinatie met elkaar wordt gebruikt.
En inderdaad, zelf ook door schade en schande wijs geworden.
Daarnaast, bouw ik misschien iets in, dat niet onmiddellijk nodig, maar waarvan ik weet, dat het in een later stadium "sloopwerk" wordt.
Zit nu in de fase van testen en uitproberen, voordat ik überhaupt het eerste stuk hout voor mijn nieuwe baan ga zagen. En dus zoals jij zegt: "testen, testen, testen..."
Groeten,
Barry
Hallo Barry,
Kijk, dat zijn uitspraken van ervaringsdeskundigen. :D
Een zeer verstandig besluit, en zeker de moeite waard nemen, dat later zich terugverdient en vertaald wordt naar groot plezier.
@Jan,
Inderdaad, goed nadenken en proberen te anticiperen op zaken.
Vele valkuilen zal ik kunnen vermijden door testen en uitproberen.
Ik besef ook, dat er weer nieuwe valkuilen en hobbels zullen opduiken.
Maar dat maakt de hobby zo leuk.
Sinds begin deze maand heb ik meer tijd beschikbaar gekregen: ik mag voltijd van mijn pensioen genieten.
De baan, die ik wil bouwen, is een project voor de komende jaren.
En de hobby is bij mij net als de vakantie: de lol begint al bij de voorbereidingen.
Goede voorbereidingen kunnen ook een hoop ergernis en kosten besparen. 😊😊
Je zullen mij zeker nog terugzien op het het forum en waarschijnlijk ook in de De Meern.
Groeten,
Barry
Graag wil ik op dit topic even inhaken :D
Ik ben bezig met een nieuwe modelbaan gebaseerd op een artikel wat ik in een MM tegenkwam.
Voor de geïnteresseerden zie ook : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50037.0
Ik ben momenteel bezig met de opbouw van de baan, het eerste wat ik wil gaan doen is de opbouw
van het eerste schaduwstation. Dit bevat 7 blokken met een opstellengte van 162 cm, waarvan 1 vrije baan.
Ik rij op Märklin K-rail. Per blok van 162 cm wil ik 3 bezetmelders gaan toepassen.
(binnenkomst-remmen-stoppen)
De rails zijn 18 cm lang of een veelvoud daarvan. Ik had de verdeling zo voor ogen:
- binnenkomst 18 cm
- remmen 108 cm
- stoppen 36 cm
Alternatief:
- binnenkomst 18 cm
- remmen 126 cm
- stoppen 18 cm
Met deze indeling hoef ik geen rails door te slijpen.
De blokken op de schaduwstations worden in 1 richting bereden.
Kom ik met deze verdeling in de problemen ? Welke heeft jullie voorkeur ?
met groet,
Guus 8)
hallo Guus,
ik neem aan dat deze lengtes gebasseerd zijn op de lengte van je railstukken.
In het schaduwstation , werk ik met 1 melder per FS :-)
dit omdat de loks minimaal rijden en doorschieten met de huidige techniek ook minimaal is ...
maar ik zit nog in testfase ... zo ben ik nu aan het testen met "overlappende" bezetmelding ...
zoals je kunt lezen in dit topic .... Testen :-) wat een eenduidig antwoord zal uitblijven.
grtz
eric
Heren,
Ik lees nu net nog even de reactie van Eric... helemaal mee eens!
Even een reactie op de vraag van Guus. Ik heb de tekening gezien en ik zou idd kiezen voor de 1e optie (als ik zou moeten kiezen tussen de twee aangegeven opties).
Maar er zijn nog div andere opties, die wil ik je niet onthouden (daarmee blijf ik in dit topic, want er zijn meer wegen naar Rome....... en die bepaal je zelf)
Ik zelf zou rekening houden met het aanrijden naar het schaduwstation... in werkelijkheid remmen de treinen daar al af omdat men de wissels met aangepaste snelheid moet passeren. Dus de remsectie is in dat geval wel heel lang.
Je kunt bv ook de remsectie nog opsplitsen in twee secties, dit heeft natuurlijk invloed op je budget maar het heeft enkele voordeeltjes. Je ziet je trein meer in detail rijden want schaduwstation is visueel niet zichtbaar (ga ik even voor het gemak van uit). dus bij problemen weet je beter waar deze zich bevindt.
Ik heb langere rijwegen (FS) verdeeld in 3 maar soms 4-5 secties, mn de schaduwstations zijn verdeeld in 4-5 secties. Dit heb ik al op mijn baan geïmplementeerd en ik zie idd daar de voordelen van.
Maar, ach het maakt allemaal eigenlijk niet uit, het is wat je er zelf van wilt maken. Je eigen keus daar gaat het om. Jij bent baas over je eigen baan.
Veel bouwplezier
Gr
Bas ;)
LS,
bedankt voor jullie reacties in deze ;D
De samenstellingen lopen via een gebogen railsegment via een van de wissels het
eerste schaduwstation in. Een spoor (blok) blijft ALTIJD vrij als vrije baan.
Vanaf het laatste blok (dus voordat de trein daadwerkelijk het schaduwstation inrijdt
verdwijnt dit blok in een tunnel. Deze sectie is ongeveer 355 cm lang. Deze sectie wil
ik splitsen in twee blokken van elk ~175 cm lang. Lang genoeg dus om een trein van
maximaal 160 cm te kunnen beschermen. Op deze twee secties kan ik de snelheid al
gaan verlagen. Zodat de trein dan met aangepaste (lees lagere) snelheid over de
wissels rijdt.
Hoe bescherm ik deze twee blokken die ook maar in een richting bereden worden ?
Moet ik hier 2 TM's toepassen ?
En wanneer ik deze twee blokken met aangepaste lagere snelheid bereid heb ik dan
nog steeds een stopsectie van 36 cm nodig of kan ik hier ook met 18 cm uit de voeten ?
groeten,
Guus
Beste Guus,
Je kan dan met een sectie van 18 cm volstaan.
Met profielen kun je dat uitstekend regelen.
Met groet, Henk
Beste Henk,
bedankt voor je reactie. Maar wat doe ik met de voorgaande blokken ?
groet,
Guus
Beste Guus,
De schaduwstation concept die je als screenshot hebt toegevoegd, is wel heel erg oud en achterhaalt.
Sorry, dat ik dat zo zegt, maar dat stamt uit de periode vanuit 1985.
Die "ruitvormige" schaduw station was zo geconstrueerd dat je altijd 7x dezelfde lengte van spoor kunt wegwerken. Uitgevonden door een Duitser die erg goed was met "Meetkundige achtergrond)
Later werd dit tot een zeer succesvolle schaduw station, en door de verdere ontwikkelingen van treinbesturingsprogramma werd er allerlei spoor bezetmelders gebruikt.
Het concept wat je nu laat zien, stamt uit de periode uit 1985, toen had men nog niet locomotief en treinlengte mogelijkheid.
Welnu, wat je hier laat zien is het volgende.
We gaan hier een praktische analyse van maken.
Je neemt het eerste spoor van het schaduwstation.
Dat spoor is in de eerste stukje als "Start" gedefineerd.
Mijn vraag is dan ook, hoezo "Start".
Die Start is toch vooraf de schaduw station.?
Dus blijft er twee bezetmelders over!.
Ten tweede:
Waarom of heeft het zin om een lange Remweg te nemen.
Als je met WDP de IZNF gaat gebruiken, dan heeft dat geen invloed.
Omdat de IZNF het aantal fysieke bezetmelder opneemt van het eerste totale spoorlengte.
Dus, de lengte van die Remweg kan achterwege gelaten worden.
Ten derde:
Ook hier de korte laatste "Stop" sectie.
Ik weet in het verleden dat er locomotieven zijn die niet nauwkeurig kunnen stoppen vanwege de zogenaamde "doorschieten", waar Eric het over had.
Dat was om een stukje "Stop" sectie neer te zetten, m.a.w. een kort stukje bezetmelder te plaatsen.
Nu zijn op de markt al meer dan 450 type lok-decoders die dit "Stop" euvel zijn verholpen.
Dus, dit korte "Stop" sectie is principieel verwaarloosbaar.
(Ook hier is dit in WDP via IZNF geheel opgevangen)
En dan even in de rijverkeer gedrag, een algemeen overzicht van het schaduwstation eerste spoor.
Als goed kijkt en je neemt het in ogenschouw dat een lok aankomt rijden in de eerste spoor.
De lok zal tot het eind van de eerste spoor in de korte Stop spoor stoppen.
Dan komt een tweede lok, die zal niet verder gaan tot het eind van de remspoor stoppen.
Met het gevolg dat achter die tweede lok een enorme gat is ontstaan aan lengtes in de Remsectie gedeelte
En dan komt een derde lok aanrijden, die stopt direct op de plek van de Start positie.
Wat je dan gaat zien, is dat er onregelmatige onderlinge afstanden voor terug krijgt.
En ook ogenschouw, je kunt met deze eerste spoor een lange trein herbergen, over een onregelmatige Bezetmelder gebieden.?
Mijn vraag is dan ook, is dat effectief omgaan met bezetmelder waarvan het concept "Bezetmelder" vraagstuk realistisch verantwoord. Mijn antwoord is, Nee. Maar ook niet te spaarzaam met bezetmelder omgaan, maar effectief gebruiken waar het echt voor nodig is.
Dus,
Wat zou ik dan doen om in het schaduwstation in de eerste spoor de bezetmelders effectief inbouwen.
Maak gebruik van gelijke lengtes aan Bezetmelders, en dan zo, dat er minimaal een loc erin past.
Kies dan in 1 spoor het aantal bezetmelder die je denkt van toepassing te kunnen zijn.
Belangrijk is, welke treintypes ga je gebruiken, wil je een hele lange Heinrich laten rijden en als je die altijd op dezelfde spoor wil gaan rangeren, dan is 1 bezetmelder al voldoende.
Wil je vier korte Regio-treinen op een spoor onderbrengen, dan kun je af met 4 bezetmelders.
Maar, zoals Eric het al vermelde, kan WDP ook gebruikmaken van overlap FS.
Dat is een trukkie voor gevorderde.
Stel, je neemt in die eerste spoor 3 bezetmelders, dus in principe kun je 3 locomotieven rangeren, of 3 korte regio-treinen, en/of een hele lange "Heinrich" vanaf het begin tot het eind van de eerste spoor in rangeren.
In deze optie kan WDP met IZNF geheel opnemen en verwerken.
Als je daarna in diezelfde spoor 6 locomotieven wil gaan rangeren, maar je beschikt slecht over 3 bezetmelders, dan kun je met virtuele rmk als "masker" over de fysieke rmk, met hun eigen IZNF.
Dus, hou het simpel met elk spoor in gelijke delen verdelen.
WDP vangt het op met de IZNF waar je ongebreidelde diverse stop secties kunt programmeren. En nog veel meer opties die dat ondersteunen, zoals Profile en STW.
Maar, nogmaals je moet ermee spelen en testen met een klein testbaantje, zodat je het begrip "Bezetmelders" beter kunt begrijpen. Want dat is wat we willen, begrijpen hoe dat in elkaar zit.
Beste Jan,
bedankt voor je uitvoerige betoog. Het ontwerp van de spoorbaan komt uit een Märklin Magazine van mei 2012.
Dus actueel. Het plan paste bijna 1 op 1 op mijn zolder en heb ik door een kennis laten aanpassen in een ontwerp met deels standaard- en deels slanke wissels.
Bijgaand de afbeelding van het ontwerp van het onderste schaduwstation. De treinen rijden tegen de wijzers van de klok in.
De blokken heb ik ingekleurd. Van groen via geel naar rood. Dus binnenkomst, remmen en stoppen.
Is de stopsectie van 18 cm in jou ogen te kort ?
Wat doe ik met de voorliggende blokken ? Deze worden ook maar in een richting bereden en daar mag niet
worden gestopt. Daar voldoen toch twee bezetmelders (bezet & vrij).
groeten,
Guus
Zitat von: GuusJ in 05. Mai 2014, 15:54:54
Het ontwerp van de spoorbaan komt uit een Märklin Magazine van mei 2012.
Dus actueel.
Beste Guus,
Het mag dan wel actueel zijn, maar het schaduwstation ontwerp is oud.
Dat hebben ze gewoon gekopieerd, omdat dit praktisch in de afgelopen jaren de meest toegepaste schaduwstation is.
Bij elke treinhobbyisten zit precies hetzelfde schaduwstation overal te vinden.
Het is ook de meest populaire schaduwstation die er is.!!!
Wat je nu in de screenshot laat zien, dat elk spoor uit drie onregelmatige lengtes van sporen zijn.
Wat heb je dan gelezen met welke besturingsprogramma zij gebruiken?
Staat dat er dan bij?.
Zitat von: GuusJ in 05. Mai 2014, 15:54:54
Dus binnenkomst, remmen en stoppen.
Beste Guus,
Dat binnenkomst, wat eerst Start was geweest.
Wat is daar de functie van?
In WDP kennen we geen thermen van binnenkomst.
Jan,
akkoord. Het wordt dus < start-remmen-stoppen >
Dit is mijn eigen indeling, dus geen kopie van iemand.
Zoals al in een ander topic aangegeven heb ik de laatste maanden regelmatig contact met Rob Bogers.
Maar zoals jullie weten is hij onlangs helaas overleden.
De mails die ik van Rob kreeg heb ik allemaal bewaard en ben bij deze indeling ook uitgegaan van zijn ideeën
hierover. Dus ook een korte stopsectie.
Maar ik sta voor alle ideeën open. Dus als het anders moet/kan dan hoor ik dat graag.
De treinen in de blokken zijn allemaal ongeveer 155 cm lang.
Op het tweede schaduwstation komen ook treinen met dezelfde lengte. Maar daar wil ik twee blokken
vrijhouden voor korte treinen zoals bijv. De Lint.
groeten,
Guus
Beste Guus,
Oh, maar dat is een heel ander verhaal.!
Je hebt mijn vraag over "Binnenkomst c.q Start" nog niet beantwoord.
Wat is daar de functie van.!!
Dat korte Stop secties, is en was, een typisch Marklin fenomeen.
Ook hier was dat in WDP versie 8.5, 9.0 tot ProX van toepassing.
Daarna kwamen er veranderingen in.
Je eerder al bericht i.v.m. de IZNF in WDP.
Niets moet, alles mag, is mijn optiek. :D
Ik denk dat het beste is, dat je naar De Meern moet gaan.(10 mei is geen bijeenkomst.!)
Met die groep kun je daarover discussiëren. ;)
Zelf heb ik met Eric de laatste tijd zijn twee schaduwstations op simulatie laten werken.
Als je dan ziet hoe de bezetmelders zijn verdeelt die Eric voor ogen heeft, dan is dat het meest flexibelere schaduwstation waar je de meeste trein varianten kunt rangeren.
Ook hier heeft Ronald een prachtig voorbeeld van zijn (ver ontwikkelde) schaduwstations waarbij hij ook diverse trein varianten kan rangeren.
Prefereer een flexibeler schaduwstations, door kleine testbaantje te maken en begrijpen hoe dat werkt met de bezetmelders.
Hallo Guus,
Als ik er nog even op mag inhaken ...
Als ik je reaktie lees op het "pleidooi" van Jan, denk ik dat je niet duidelijk is wat hij probeert uit te leggen.
Ik denk dat dit een typisch " het muntje moet even vallen" is.
Jan haalt heel duidelijk de IZNF aan, daar moet je zeer zeker niet al te licht overheen stappen. Ik heb ondervonden dat in dat ene kleine dingetje ... nu net het grote geheim zit.
Jij blijft praten over START, REMMEN,STOPPEN en Jan zijn vraag was , waarom deze START ?
Als een Lok een SHBF in gaat rijden , dan doet hij dat door te gaan afremmen, en op zijn toegedeelde plekje dan stil te gaan staan.
Binnen WDP spreekt men over ( vertaald) START en DOEL.Je start de Lok op een bepaalde plaats, hij rijdt, rijdt en rijdt ... en daar waar je hem wilt hebben , gaat hij eerst afremmen en dan stilstaan.
Jan zegt dus geheel terecht ... Wat moet je dan met een START..... Ik denk dat dit komt omdat jij nog op de " oude " manier denkt, waarop sommige modelspoorders het " hele, hele , hele , hele zekere" voor het onzekere nemen dat een lok ook precies stopt waar zij willen. Jan's stelling dat dit tijdperk al heel ver achter ons ligt , deel ik met hem.
Ik heb op mijn testbaan vlaggetjes gemaakt en ik kan je uit ervaring zeggen, dat ik elke lok op de MM nauwkeurig kan laten stoppen , met behulp van het IZNF, met slechts 1 , jawel , 1 bezetmelder.
Mijn mening is dat dit komt door het IZNF, hierin kun je lengtes en bezetmelders opgeven die niet in een zoals jij gemaakt hebt , START, REMMEN, STOPPEN sectie zitten,maar zelfs in een sectie die naar het SHBF toe gaat.
Oftewel , het is net als vroeger op school bij een aftreksom , het is als het lenen van een cijfertje om weer tien te maken ...
Hier leen je een willekeurige Melder van een voorgaand spoor waarop de lok al weet hoe lang hij heeft om af te remmen. Tel daarbij op dat je voor elke lok de lengte opgeeft ... en de LOK stopt MM nauwkeurig.
Maar nogmaals ... dit moet je zelf testen op een testbaantje.
Mijn simulatie dat ik met Jan samen gemaakt heb, gebruikt dit systeem ook en daarbij heb ik een opschuif systeem in mijn SHBF.
Waarom ? omdat ik van PIUS Locher geleerd heb dat de oude SBHF systemen toch echt wel achterhaald zijn en daarbij ook nog eens belachelijk duur. Dat is wat Jan bedoeld met een SHBF van 1985
om een klein vergelijk te maken, mijn SHBF heeft een lengte van 10 meter, hierin liggen elk 4 sporen. dus 1 SHBF heeft een lengte van 40 meter, en daarbij gebruik is slechts 6 wissels ...
Ook ik had in mijn oude baan ongeveer een 45 wissels enkel voor mijn SHBF deel .... ik heb er niet echt lang over hoeven slapen om ook zoals ik het noem "het Pius Locher SHBF" te gaan gebruiken.
Hierbij het "overlappen" en het 1 melder per sectie , en ik ben zo blij als een lammetje in de wei.
nu na enkele maanden testen, en alles uitgewerkt op de simulator , zo blij als 5 lammetjes in de wei. want het werkt gewoon allemaal super ..
Maar , probeer eerst het IZNF te begrijpen ... en dat "lenen" van melders...
dan stopt Jan met vragen wat je met dat "start" ding moet , en heb je veel meer geld over voor rollend materiaal .. :-)
op de foto mijn vlaggetjes en mijn 2 schaduwstations in WDP waar ik momenteel mee bezig ben met Jan.
Ik adviseer je mocht het nog steeds duizelen , je de moeite te nemen naar een bijeenkomst in de meern te gaan... daar zullen je vele lampjes gaan branden. Voor mij was het in totaal 450 Km rijden, maar dat is niets tov wat het allemaal oplevert.
Deze mannen hebben mij zo " begeistert" dat ik inmiddels mijn 3e Stammtisch hier net over de grens in duitsland in het vooruitzicht heb. enkel omdat dit voor mij maar 80 km rijden is ...
Want ik mis de mannen nog elke maand :-)
eric
PS : voor de volledigheid ... Het Pius Locher SHBF ; http://www.heerlensebaan.nl/download/Locher.zip
uitpakken en kijken maar ...
Hallo,
Er is niets verkeerd met dat schaduwstation.
Ik heb er zelf 3 van op mijn baan.
Als elk spoor 1 trein kan bevatten met een bepaalde lengte dan is dat perfect en goed overzichtelijk.
Als je veel kleine en losse loks hebt dan is de oplossing van Jan de beste maar als rijd met lekkere lange slepen de lengte van de sporen in het SBhf komt ongeveer overeen met de trein lengtes dan is dit uitstekend.
Wat ik in de discussie mis de volgende uitleg: "het start contact is het stop contact van het vorige blok"
Het groene getekende rail sectie kan dus gewoon geel zijn.
Dan houd je dus 2 rmks over die tezamen 1 "blok vormen " als je dan dat 1ne blok ook nog als IZNF maak werkt het uitermate goed. Niet gecompliceerd en zeer betrouwbaar.
Mvrg Bob
Hallo Bob,
Niets verkeerds mee. ;) :D
Wat Eric zijn betoog, is een heldere uitleg. Dat is wat we straks krijgen.
Ik heb al eerder in dit topic over de Stop sectie, dat direct wordt overgenomen als Start voor de volgende traject c.q FS.
Maar, in de screenshot van Guus wordt vanuit gegaan dat er maar 1 richting naar het schaduwstation gaat, van rechts naar links. Een Start, wat Guus in zijn hoofd heeft, dat tussen die twee wissels 3 secties zijn weergegeven en dat er aan de beiden uiteinden twee bezetmelders van 18 cm, en tussen die twee bezetmelders een lange remweg. Die principe moet je uit je hoofd zetten.
Het is onlogisch om op een Start van 18cm vlak achter een wissel te plaatsen, die het verkeer van rechts naar links gaat????.
Stel, je zet een trein (=een lok met wagons) op die Start sectie van 18 cm vlak achter de wissel.
Dan begrijp je toch ook wel dat dit problemen geeft met de wagons achter de lok die op de wissel staat. ::)
En dan nog maar over te zwijgen, de blokken die voor de Schaduwstation is getekend.
Omdat er wordt verwacht dat deze Blokken niet gestopt mag worden.
Dus, dat is mijn analyse, waarom zet je daar een Start positie vlak achter de wissel.
Gewoon weghalen en dan zijn de Blokken vooraf ook gelijk vrij!. 8)
Zoals Eric ook zegt, van Start naar Doel, m.a.w. op Guus zijn tekening is blok 1 = Start, en het doel is einde Schaduwstation helemaal links. Dan rijdt de trein over 4 bezetmelders. Kijk maar eens naar de tekening.
Nu zeg je zelf, maak dat groen naar geel, en dat was juist om aan te geven dat je met een rijverkeer van doen hebt. En zoals Eric het aangaf, onderschat de IZNF niet!. Jou suggestie maakt het geel, dan wordt het dus twee bezetmelders, en dan doe ik een steentje bovenop, maak van die twee bezetmelders twee gelijke lengtes van bezetmelders rails. Daarmee kun je twee locs rangeren, of twee korte lengtes van treinen, of een totale lengte van een trein op 1 spoor. Dan heb je drie mogelijkheden.
Wil je er drie locs op hebben, verdeel het gehele lengte van dat spoor in drie gelijke lengtes, enz,enz.
Weet je nog, dat Gerard Moggre altijd zei, je moet kijken naar Rijwegen.
Als een machinist op de bok, en vooruit kijken.
En vooruit kijken is, van Sein naar Sein.
Dus binnen de Seinen een aantal RMK's inzetten, die je vindt dat het nodig is.
Ik weet het, dit onderwerp heb ik al 3 jaar mee bezig gehouden en een ieder heeft zijn eigen mening, prima daar is de hobby ook voor.
In mijn YouTube film, van 3 locomotieven op 1 bezetmelder geeft het bewijs dat het kan.
Hallo Bob,
Voor alle duidelijkheid ... hoe ieder zijn baan maakt, moet hij geheel zelf weten. Er is zeker niets mis mee.
Maar als Guus er een vraag over steld, geef ik hem mijn mening. Die niet inhoud of zijn schaduw niet goed is.
ik heb enkel gezegd, dat zijn gekozen opzet , onnodig duur is. Met de hedendaagse technieken kan het allemaal veel goedkoper. iedereen klaagt dat het allemaal duur spul is en mijn toch wel bewezen methode kost hem 6 wissels, en in zijn plan zitten er een slordige 13
Voor een fleischmann profiwissel is dat een verschil van een dikke 150 euro voor de wissels, een dikke 100 euro voor de magneten, een dikke 50euro voor 2 decoders en ook nog eens een dikke 50euro aan bezetmelders.
een besparing in totaal van 350 euro .... en daar heb je een hele mooie lok voor :-)
maar zoals ook nu weer .... iedereen moet het helemaal zelf weten !
grtz
eric
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van zoveel informatie en evenveel meningen
geen helder beeld meer heb over hoe zaken in te stellen :o
Wanneer een trein van Start naar Stop rijd spreek je over een rijweg, meerdere rijwegen is een route ?
Om van mijn screendump uit te gaan: een trein staat op een van de vrije sporen voor een virtueel sein.
De wissels achter de laatste wagon zijn dus niet bezet.
Maar er wordt in de reacties gesproken over 1 bezetmelder per blok ? De bezetmelder van het vorige blok
is de start van het volgende ?
Nogmaals: ik weet niet anders dan dat je van Start naar Stop rijdt. Vandaar 3 bezetmelders per blok.
Natuurlijk mag het van mij goedkoper, alles is al duur genoeg zoals jullie aangeven.
Wat het ontwerp van de Shbf aangaat: ik heb alles voor mijn baan al gekocht en ga dit niet meer aanpassen.
Waar het mij nu omgaat is om zo goed (lees voordelig) mogelijk e.e.a. in te stellen dat alles netjes loopt.
Hulp is altijd welkom ! Zelfs hier thuis.... Ik zal kijken of ik naar De Meern kan komen.
groet,
Guus ;)
Hoi Guus en Barry,
Guus, jou reactie is heel begrijpelijk, is mij ook meerdere keren overkomen, en het overkomt me nog steeds. Ik denk idd dat het zeker een goed idee is om een keer naar De Meern te komen.... zaterdag as. is helaas gecanceld, eerstvolgende bijeenkomst is op 14 juni a.s.
Zoals Eric al eerder meldde, je kan dan specifiek je vragen neerleggen en men kan het je 1 op 1 duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn. Dit lijkt me voor Barry ook een goede optie.
Soms is een persoonlijke uitleg zoveel duidelijker. Ik ben bijna 2 jaar intensief de leer geweest bij Rob Bogers en enkele keren ben ik daar langs geweest, die bezoeken waren zeer verhelderend omdat dit 1 op 1 gesprekken waren.
Iets wat je echt moet hanteren en dat heb ik er met de zweep er ingeslagen gekregen van Rob, werk systematisch en begin bij het begin. Nog steeds betrap ik me er op dat ik soms te snel wil en dan ben je vrij snel het overzicht kwijt.
Gr
Bas
guus,
Zoals in mijn eerste bijdrage gezegd ... en nu je zelf al aangeeft het even niet meer te zien ....
Testen .....
maak een testspoortje en probeer alles uit , stel vragen , probeer weer uit ...., haal je informatie en ga weer terug naar je testspoortje . Neem hier de tijd voor ...
de enige goede methode om niet als alles ligt erachter te komen dat het niet zo funktioneerd als je het had willen hebben.
Enigste nadeel hiervan is dat je niet meteen aan het bouwen kunt , maar straks afbreken kost meer tijd of je baan ligt straks te verstoffen omdat het plezier je is vergaan.
Modelspoor is geen hobby waarin je baan binnen 1jaar klaar moet zijn toch ?
grtz
eric
Eric,
je hebt 100% gelijk ;)
Ik wil mijn Shbf als dee van het testspoor gerbruiken en er een lus aanhangen.
Dan rijdt de trein in principe telkens dezelfde route...
Kom er op terug.
groet,
Guus
Zitat von: GuusJ in 06. Mai 2014, 10:00:28
Ik wil mijn Shbf als dee van het testspoor gerbruiken en er een lus aanhangen.
Dan rijdt de trein in principe telkens dezelfde route...
Beste Guus,
Precies, zo ben ik ook ermee begonnen.
Testen zoals Eric het weergeeft.
Succes, en we horen het wel van je wat eruit komt. :D
@Jan,
Als ik het verhaal goed begin te begrijpen, kunnen binnen WDP de RMK's overal even lang zijn en wordt het remmen en stoppen van een trein ingesteld binnen WDP. Het kan zelfs met 1 RMK per blok, maar 2 of meer mag ook.
Ik ben (nog) niet in het bezit van WDP. Waar kan ik dit soort randvoorwaarden vinden, zodat ik er bij ontwerpen, maar ook voor het maken van een kostenoverzicht, rekening mee kan houden?
Zijn er nog meer zaken, waar ik rekening mee moet houden / kan houden?
De Meern van 14 juni staat al in de agenda.
Groeten,
Barry
Hallo Barry,
Met WDP is de keuze voor bezetmelders en lengtes en diens meer van aanverwante zaken, geheel vrij en flexibel. Je hoeft daar geen rekening mee te houden dat je aan WDP moet aanpassen, nee jouw vrije spoorplan ontwerp past WDP aan jou spoorplan!.
De randvoorwaarden voor bezetmelder "ontwerp" is niet weer te geven, zoals je het weet past WDP aan jou keuze. Er zijn wel onder de Duitse Forum diverse Tipps en Tricks van diverse beschrijvingen van Workshops.
Maar voor zover ik het weet stamt dit onderwerp over bezetmelders 1 workshop uit (ik meen) 2003 (ik heb er even naar gekeken, maar ik denk dat die er niet meer is).
En daar is sinds die tijd veel veranderd.
De keuze die je maakt om hoeveel bezetmelders per blok je wil gaan hanteren, is geheel vrijblijvend.
Mijn advies is dan ook (maar de anderen hebben daar ook ervaring in) is goed vragen en de ervaringen uitwisselen met andere WDP gebruikers. De ene heeft een prachtig voorbeeld en de andere hebben louter technisch overgenomen. Ook voor Werkbetrieb zoals rangeren en met kranen en draaischijven, zijn allemaal vrije mogelijkheden die je met bezetmelders naar hartenlust creatief mee kunt uitbouwen.
Maar vooral begrijpen wat een bezetmelder doet, en daar is nog steeds het beste methode .... testen.
Testen geeft een realistische beeld in combinatie met jou digitale systeem.
Verder heb je hier een algemene informatie over WDP, wat het versie 2012.3 besturingsprogramma kan.
Het is wel Duits en ik neem aan dat je daar niet al teveel problemen mee hebt. Zie onderstaande link.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0101_00_00_page_info
P.s: Jaap Kramer van Spoorkraam levert WDP programmatuur. Hij is altijd in Houten te vinden. ;)
Ik hoop dat ik je de vragen hebt kunnen beantwoorden, en schroom niet, we zijn een gezellig club waar ook flink gelachen wordt. :D ;D
We horen het wel van je. ;)
Nog een tip:
In de onderstaande link kun je het Duitse handboek gratis downloaden
http://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0701_01_00_page_downloads2012
Het Nederlandse handboek is te vinden in de onderstaande link.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=67892.0
hallo Barry,
Als aanvulling op Jan,
Je kunt ook een volledige Demoversie downloaden, die heeft wel beperkingen, maar ik kon me er heel goed mee redden. Bijna alles is wel uit te testen.
Deze demoversie , samen met de tips van hier, heeft mij over de streep getrokken. Ik heb inmiddels een volledige versie aangeschaft.
Een les die ik van Jan heb geleerd ... denk niet in blokken , maar denk in rijwegen. Waar wil je je loks heensturen, waar moeten ze stoppen en waar kunnen ze alleen maar "doorheen" rijden.
Het heeft geen zin om veel bezetmelders te plaatsen in een stuk waar ze alleen maar doorheen rijden.
Op Youtube staan een aantal video's van WDP .... anfänger, einsteiger und Expert.
Ik heb hier heel veel van geleerd hoe het programma zelf werkt. De echte tips , zoals schakelaars , tellers en dergelijke staan er nog niet heel veel in, maar dat is een kleine stap met hulp van hier ...
grtz
eric
Hallo,
ZitatHet heeft geen zin om veel bezetmelders te plaatsen in een stuk waar ze alleen maar doorheen rijden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het is om geld te besparen dan zal het wel werken maar als je een goed overzicht wil hebben op het scherm waar je treinen rijden dan is mijn advies om overal RMKs te plaatsen. Dan zie je altijs op het scherm waar een tien rijd.
mvrgr Bob
Jan, Eric, Bob,
@Jan: bedankt voor de links. Ik hebt de handboeken gedownload en ga beginnen met lezen.
Ik ben blij te horen, dat het ontwerp van een baan en het sporenplan leidend zijn en niet de programmatuur voor de besturing, hoe goed die programmatuur ook is.
En inderdaad, jouw conclusie is juist: Duits lezen en schrijven levert mij weinig problemen op. Dus ook het Duits forum kan veel nuttige tips opleveren.
Als ik alles goed begrijp, kunnen alle RMK's even lang zijn en wordt alles verder ingesteld binnen WDP.
De Meern voor 14 juni staat in de agenda. Ik hoop, dat het gaat lukken met alle familieverplichtingen. Anders wordt het september.
Testen is op dit moment (nog) niet mogelijk, daar mijn baan totaal gedemonteerd is. Ik zal eerst een testbaan, danwel een deel van mijn schaduwstation moeten bouwen (dat deel van mijn baan heb ik wel helder). Ik neig naar dat laatste, daar die situatie overeenkomt met hoe het werkelijk gaat worden en geeft dan inzicht hoe het ook in de definitieve uitvoering gaat werken en reageren. Ik kan dan gebruik maken van de treinen, in de samenstelling, waarmee ik wil gaan rijden.
@Eric: ik heb de demoversie gedownload. Met de beschrijving er bij, ga ik mij daarin verdiepen.
@Bob: ik volg jouw redenering en die neem ik zeker mee bij het inrichten van de elektronica van de baan.
Groeten n wordt ongetwijfeld vervolgd.
Barry
Zitat von: Bob Vermeulen in 07. Mai 2014, 07:24:35
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het is om geld te besparen dan zal het wel werken maar als je een goed overzicht wil hebben op het scherm waar je treinen rijden dan is mijn advies om overal RMKs te plaatsen. Dan zie je altijs op het scherm waar een tien rijd.
Hallo Bob,
Ook hier is de keuze voor iedereen vrij en bepalend. Daar moeten wij ook respecteren. ;)
Dat onderwerp heeft binnen de Modeltreinhobby zoveel impact gegeven, dat praktisch iedereen van dat onderwerp afstapt en zelf de keuze heeft gemaakt, door afweging te maken en wat haalbaar is.
Die stelling heeft WDP ook doen veranderen. Zelf de vrije keuze maken.
Je kunt hooguit adviseren. :D
Een ander ontwikkeling doet zich voor dat bijv. bij Railcom die dergelijke treinpositie kan herkennen (bijv. Ecos2, Tams, e.d.).
En daar is ook 1 bezetmelder en binnen die bezetmelder ziet Railcom waar de trein zich bevindt.
De ontwikkelingen gaat met een tempo, dat het weleens heel erg interessant kan worden.
Bezetmelder met een klein module aansluiting waarbij men de locs/trein positie kan waarnemen.
Dus een Parade Strecke van een metertje of 12, kan best een dure grap worden als je die opdeelt in 12 stuks van 1 meter bezetmelders. Als je er 1 bezetmelder aansluit met een elektronica module die de positie van de trein kan waarnemen, dan is dat heel interessante ontwikkeling, toch!. ;)
Een ander punt is, heb je weleens gedacht dat je met WDP dat d.m.v. virtuele rmk's en als voorbeeld die 12 meter Parade Strecke de positie van de trein kan volgen!. Door Profile te gebruiken.
Dan is dat ook interessant om met 1 bezetmelder 12 posities met virt. rmk's te maken.
Dat is voor mij meer uitdagend, want je weet, ik probeer alles wat er mogelijk is.
Dus, met een beetje slimmigheid kun je ook heel creatief te werk gaan.
Nogmaals het is maar, hoe je het hebben wil.
Beginners, Gevorderden, Experts.
barry,
De demosoftware en een kleine plaat met daarop wat rails zoals jij het wilt testen .... en er gaat een wereld voor je open :-)
Bij vragen , gewoon Jan vragen, ik heb gemerkt dat hij een " engelen " geduld heeft :-)
Bob,
Het topic is " aantal terugmelders per blok " en de stelling was START, REMMEN, STOPPEN....
Mijn opmerking die jij citeerd , heb ik mee gezegd dat op een recht doorrijstuk een richting je met een bezetmelder kunt volstaan. Dat zegt niets over het kunnen zien waar een lok staat.
deze mening deel ik namelijk met je , het is prettig om te weten waar een lok zich bevind.
Echter op een doorrijstuk van 1 meter , hakken in stukjes van 10 cm en hierin 10 bezetmelders ... geeft denk ik geen goed beeld waar de lok op dat moment is ... het maakt het Gleissplan alleen maar onrustig als er straks 10 loks tegelijk rijden.
heb je een stuk van 10meter , en je deelt dit in 3 delen of 4 , dan heb je een prima overzicht waar de lok zich bevind. en het oplichten van de FS geeft een rustig beeld.
omgekeerd op die Amerikaanse banen, die lengtes hebben van 20 meter , is het weer een ander verhaal.
Of op een Helix, wil je elke halve ronde weten , of is een hele ronde voldoende ?
kortom, ook dat is naar mijn mening een kwestie van indelen en kijken wat praktisch werkt. En natuurlijk de regel die door heel veel MS wordt gehanteerd, een trein moet natuurlijk wel in een " blok" passen :-)
grtz
eric
Hallo Barry,
Een belangrijk punt van Eric, de Demo-versie en de YouTube filmpjes.
Had ik niet even bij stil gestaan. :-[
Die Demo-versie kun je ook simultaan uitproberen.
Dat betekent dat je een baanplan kunt intekenen en met bezetmelders kunt invoeren.
Daar is ook voorzien dat je met Rijwegen kan aanmaken en om voor jou visueel aan te zien hoe dat werkt.
Probeer het maar eens.
Overigens, die baanplan gaat niet verloren als je overstapt naar Vollversie.
Jou baanplan project wordt overgenomen en daarmee kun je verder.
Heren,
Mijn dank nogmaals voor alle info, het meedenken en de suggsties.
Daarnaast mijn respect voor de wijze, waarop jullie antwoorden geven en de toon, die gebruikt wordt.
Een verademing. Dit maak ik op andere fora wel anders mee.
Dit helpt wel mee in de besluitvorming voor de keuze van een programma. :)
Ik heb besloten om een kleine proefbaan te maken op een plaat van 122 x 61 cm. Die gebruik ik dan ook voor het testen van andere zaken, zoals bevestiging van rails, e.d. Maar ook het testen van de OC32, in combinatie met WDP.
Ik ga daarvoor de demoversie van WDP gebruiken en de beginnershandleiding van wijlen Rob Bogers. Als ik ergens in het najaar aan de daadwerkelijke bouw van mijn baan ga beginnen, stap ik over naar de volledige versie van WDP.
Groeten,
Barry
Hoi Barry,
Goed plan. En succes, ben vooral benieuwd naar je ervaring met de OC32. Vwb die andere fora, daar weten we van en dat willen we met z'n allen koste wat het kost voorkomen.
Ik ben zelf de 14e juni verhinderd (zie ik net...... balen) maar we zullen elkaar zeker een keer ontmoeten. Veel plezier alvast met testen. En.... schroom niet, blijf vragen stellen.
Gr
Bas
Hallo Bas,
Als ik wat te melden heb, met name ook over de OC32, zal ik dat op het forum aangeven.
Groeten,
Barry
Heren,
bedankt voor alle reacties (en evenveel meningen) ;D
Zoals eerder aangegeven wil ik mijn eerste Shbf deel laten worden van de testbaan. Ik wil dit weekend
tijd vrij maken om een en ander te gaan monteren.
Ik heb vanmorgen nog naar filmpjes over het IZNF gekeken. Al moet ik bekennen dat ik het niet in een
keer begrijp :o En er valt dus nog heel erg veel te leren....
Mijn opstelblokken op het eerste Shbf worden 162 cm lang, dit had ik al eerder doorgegeven.
Als ik alle voorgaande opmerkingen goed gelezen heb volstaat een blok van 18 cm met dan een stopblok
van 144 cm (totaal dus 162 cm). Dus twee blokken in plaats van 3.
groet,
Guus
Hallo Guus,
In het algemeen kan je bij doorgaande sporen met 2 terugmelders volstaan, en bij stations sporen met 3.
Bij doorgaande sporen is dan het stop terugmeld contact, het start contact voor het volgende spoor/blok.
Test het uit zoals je van plan bent, je zal versteld staan hoe mooi het werkt.
Met groet, Henk
Hallo Guus,
ZitatAls ik alle voorgaande opmerkingen goed gelezen heb volstaat een blok van 18 cm met dan een stopblok
van 144 cm (totaal dus 162 cm). Dus twee blokken in plaats van 3.
Correct dat zal werken :)
Ik ben echter geen HO man maar ik zou de 18cm wat langer maken bv 36cm dan zullen treinen die je niet ingeregend hebt ook netjes stoppen.
mvrg Bob
Ik heb de blokken nu aangepast naar 36 en 124 cm. Ik wil aan dit schaduwstation
een spoor leggen om de testbaan compleet te maken.
En dan met simulatie kijken hoe een en ander er uit ziet.
Bedankt iedereen ;D
groet,
Guus
Ik heb vanmiddag een testbaan opgezet in WDP. En kan een trein nu van station A naar station B
laten rijden ;)
Maar vlak voordat de trein (simulatie) vertrekt staan de beide wissels verkeerd en het lijkt of er een
klein rood uitroepteken bij de wissels verschijnt. Daarna verdwijnen deze en staan de wissels normaal.
Zie bijlagen. Ik heb de seinen virtueel gemaakt en de wissels van een adres voorzien.
groet,
Guus
Hallo Guus,
Het beste wat je kan doen is even terug naar de tekentafel.
In de gleisbild editor het wissel met het gummetje er uit halen dan een keer opslaan.
Dan weer openen en het wissel weer opnieuw in tekenen en voor zien van een decoder nummer.
Opslaan en terug keren naar je normale beeld.
Overigens is het beeld wat je laat zien niet goed.
Daar waar je het treinnummer veld hebt van het in haal spoor heb je iets fout gedaan.
Het treinnummerveld van het andere spoor ontbreekt en ook ons breekt daar een sein.
Je hebt dat na het samen voeg wissel geplast maar dat moet voor het wissel liggen
Het zal dan werken.
mvrg Bob
Guus,
Ik heb hier in het begin van het ontwerpen van een gleisbild ook last van gehad. Mijn mening is dat nog een foutje in het programma, want het kan wel , maar geeft dan wel de fouten die je krijgt. Op het moment dat je een symbool niet eerst uitveegd, maar er een ander symbool overheen zet ontstaat dit probleem.
Zou je in een keer alles goed tekenen zou het probleem niet aanwezig zijn.
Als je in de Gleisbild editor op het uitroep teken klikt ,krijg je informatie over mogelijke fouten.
Idem dito in de FS editor. In de FS editor kun je dit ook repareren met het camera'tje. Deze funktie is zeer handig om alvast mee te leren omgaan. Deze kun je namelijk voor meer dingen gebruiken wat overigens perfect beschreven staat in de Nederlands talige beginners handleiding. Aan te bevelen !!
ik heb van je probleem een pdf'je van gemaakt met tips van Jan en wat ik zelf heb ontdekt. Als je dat wilt hebben moet je me even je berichtje met een e-mail adres sturen. het is als je het eenmaal weet , zeer eenvoudig.
De wijziging of fout die Bob heeft omschreven is inderdaad niet handig. als je naar de foto kijkt , zou je in het onderste deel niets kunnen doen omdat er geen ZNF geplaatst is.
een Lok krijg je aan het rijden van ZNF naar ZNF. eerste ZNF kies je als START , de volgende als Ziel.
Zoals jij het nu hebt gemaakt, kun je dus alleen maar doorrijden via het dubbele spoor ( onderste) en niet stoppen.
Ik zou dus in het onderste spoor een ZNF plaatsen , dan kun je al meteen 2 loks laten rijden.
Kijk maar eens naar het bijgevoegde voorbeeld en volg eens een spoor van ZNF naar ZNF
Grtz
eric
Hallo Eric,
Je schreef:
ZitatZoals jij het nu hebt gemaakt, kun je dus alleen maar doorrijden via het dubbele spoor ( onderste) en niet stoppen.
je kunt beide sporen gebruiken zoals het is getekend maar als je het bovenst spoor de trein laat stoppen dan zal hij netjes nog op dat spoor stoppen (zoals je het ook eigenlijk wil). Als je het onderste spoor gebruik zal de trein ook rijden maar als je stoppen wil dan zal de trein pas na het wissel stoppen en dat wil je eigenlijk niet want dan blokkeert hij ook het verkeer op het bovenste spoor.
mvrg Bob
Hallo Bob,
ik zal me niet duidelijk hebben uitgedrukt .....
doorrijden is bij mij niet stoppen. ik bedoelde dus precies hetzelfde. daar kan niet gestopt worden alleen doorrijden. uiteraard zegt dat verder niets over wat er daarna gebeurt.
grtz
eric
Ik heb toch nog een vraag over iets wat mij nog niet geheel duidelijk is.
Het verhaal over de lengte van de stopsecties is clear en ga ik uitvoeren.
Maar hoe zit het met de rest ?
Wanneer ik met een trein vanaf een van de sporen van Sbhf 1 vertrek volgen er drie blokken
waarop NIET gestopt mag worden en die in maar een richting bereden mogen worden.
Hoeveel bezetmelders moet ik daar per blok toepassen ? En hoe is dan de verdeling ?
Het meest logische lijkt mij 50/50 %.
groet,
Guus
Hallo Guus,
Als jij 3 blokken hebt waar je niet wilt stoppen waarom maak je dan 3 blokken?
Kan je da niet volstaan met 1 lang blok! Dan heb je dus minimaal 2 terug melders nodig.
Mvrg Bob
Bob,
Je hebt gelijk. Mijn treinen zijn max. 160 cm. Dus wanneer een stuk rails 320 cm of meer is
dan zou je denken dat ik dan twee blokken van 160 cm zou maken.
In jou voorstel zou de trein eerst in zijn geheel door die 320 cm moeten rijden voordat dat
blok weer vrijgegeven wordt. In mijn voorstel zou ik twee blokken maken. Dan wordt een deel van dit
traject eerder vrijgegeven.
Hoe deel ik dit op 50/50 ?
groet,
Guus
Hallo Guus,
Ja dat klopt en wat is daar verkeerd aan ;)
Je wilt de treinen toch op een fatsoenlijke manier achter elkaar laten rijden.
In jouw redenatie zou je dus de eerste 160 cm vrij willen geven zodat de volgende trein kan vertrekken dan zit er dus maar ca160 cm tussen de treinen lijkt mij geen gezicht en is ook niet echt natuur getrouw.
Maar het kan wel dan zou ik het 50/50 opdelen.
Alleen zit je dan met 1 probleem >:( en dat is dat als je het 1e of 2e deel 160cm maak (en je trein is ook max 160) en het stop blok is 32 cm lang dan moet je trein dus wel helemaal tot het einde van het stop blok door rijden (theoretisch) 8)
Doe je dat niet dan staat een deel van je wagons nog in het vorige blok met als gevolg een mogelijk botsing.
mvrg Bob
Bob,
wederom bedankt :)
Met mijn vraag 50/50 bedoelde ik eigenlijk hoe ik in dit soort blokken de terugmelders moet verdelen.
Dus bij een blok van 320 cm lang twee melders van elk 160 cm ?
groet,
Guus
Hallo Guus,
Ik ben geen HO man maar als ik het dubbele neem van N dan is het als volgt:
Als je 1 blok maakt en je hebt HO dan zou ik 240 / 60 maken
240cm voor rijden en 60 cm stoppen
mvrg Bob
Dag Bob,
aldoende leert men ;)
Zoals al eerder vermeld mag er in dit blok NIET gestopt worden.
Dus had ik 50/50 voor ogen als het om de verdeling van de lengte van de secties gaat.
Maar begrijp ik uit jou verhaal dat ik, met zoals bij de Shbf's ook gewoon 36 cm aan
remsectie moet aanhouden (in het geval dat...)
groeten,
Guus
Guus,
Ik weet niet of 36 cm genoeg is voor HO.
Dat moet een HO collega maar vertellen, ik denk dat je dichter bij de 60cm dan bij de 30 cm zal zitten als lengte.
mvrg Bob
Hoi Guus
Tja, wat is de juiste lengte. Ik zou zeggen 60cm is een mooie lengte. Maar als al eerder opgemerkt, dit kan je zelf het beste beoordelen als je een testbaantje hebt.... een recht stuk rail die lang genoeg is om in enkele RMK's te verdelen. ... testen maar. Zo heb ik veel getest"
Voordeel:
ik leerde rijwegen maken
ik leerde meer over het rijgedrag van een loc en hoe je dit kunt aanpassen.
tot slot, je kunt zelf bepalen of je een remweg van bv 30, 40 of 60 cm acceptabel vindt.
Dat laatste.. daar gaat het om..... jij bent degene die uiteindelijk de keus maakt
nu in de praktijk zie ik op mijn baan dat ik probeer om ca 40-60cm als remweg te houden. Maar er zijn sommige trajecten waar de treinen wat harder rijden en daar maak ik een langere remsectie. Visa versa doe ik ook ... bij rangeertrajecten of trajecten waar men langzaam rijdt heb ik soms gekozen voor korte trajecten.
Gr
Bas (H0 rijder)
Heren,
Voor mijn helderheid: ik zit met dezelfde vragen.
In dit topic zie ik een aantal termen voorbij komen: "remsectie", "stopsectie".
Zijn dit verschillende termen voor hetzelfde of zijn het 2 verschillende zaken?
Mijn redenatie zou zijn:
"remsectie": het gedeelte van een blok, waarin de lok/trein afremt naar een bepaalde snelheid. Dit komt dan overeen een met het statement van Bas, waarbij de lengte van de remsectie afhankelijk is van de snelheid van de lok/trein
"stopsectie": het gedeelte van het blok, waar de lok daadwerkelijk moet stilstaan. Dit kan in mijn beeld een heel kort stukje zijn.
Misschien doorgrond ik het basisprincipe van WDP nog niet helemaal, maar daarom zijn er in een blok altijd 2 secties gebruikelijk.
Tenzij binnen WDP een sectie uit een vorig blok "geleend" wordt, bijv. in een helix met meerdere touren. Dan moet wel de snelheidsinstelling in het blok, waar afgeremd moet worden, mogelijk zijn. Immers, als een blok heel lang is t.o.v. de lok/trein, wordt een heel stuk langzaam gereden.
Ik heb het nog niet helder, maar dat zegt misschien meer over mij .... :-)
Groeten,
Barry
Beste Barry,
Een rem sectie en een stop sectie, zijn 2 verschillende secties.
Maar bij gebruik van profielen, is er ook nog een start sectie.
Jou redenatie wat betreft de secties is goed.
En inderdaad bij langere rijwegen, waar niet gestopt wordt, gebruik je maar 2 terug melders (secties).
Dat wil dan zeggen, dat de stop sectie, als start sectie wordt gebruikt in de volgende sectie.
Klik even op onderstaan de link, dan wordt je het een en ander wat duidelijker.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65090.0
Met groet, Henk
Hai Henk,
Bedankt voor de tip.
Ik ga het stuk lezen en benutten bij het opzetten en instellen van mijn proefbaan.
En dan zullen er weer vragen rijzen en zien jullie mij weer op het forum.
Groeten,
Barry
Hallo Berry,
Kijk ook naar de volgende pdf. Ik heb het weliswaar in 2008 geschreven maar nog steeds actueel:
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60667.0
mvrg Bob
Heren medespoorders,
In de periode dat er nog geen IZNF was waren 3 melders per blok eigenlijk wel een must. voor H0 2x 30-40 cm
en daartussen een rmk indien mogelijk wat langer. Omdat er voornamelijk met profielen werd gewerkt was het eigenlijk beter om er meer in een blok te hebben, omdat bv het afremmen veel natuurgetrouwer per lok(ze rijden en remmen immer niet allemaal hetzelfde) geregeld kon worden. Nu met IZNF ligt het iets makkelijker
hoewel ook daar voor geldt dat ietsje meer wel mooier werkt omdat WDP dan meer referenties heeft om bv. het afremmen continue te berekenen. Ik heb zelf een heleboel informatie gehaald uit Workshop 32 van Jürgen Gräbner. In grote lijnen gold en geldt nog steeds er is een minimum aan rmk's maar een beetje meer krijg je nooit spijt van.
gr. Kees
Workshop32 vind je hier: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=66760.0
Hallo Kees,
Terecht. ;)
Jurgens laat zien en beschreef het ook dat je met IZNF kunt volstaan met 1 bezetmelder.
Ook hier laat hij zien met de SX systeem de reactietijd van een bezetmelder invloed heeft.
M.a.w. betekent ook dat van elk systeem kan de reactietijd van verschillende bezetmelders verschillend zijn.
Dat was bekent.
Dat is ook temeer dat wij WDP gebruikers adviseren, zelf een testbaantje te maken en testen naar het rijgedrag van een loc. in de relatie met het aantal bezetmelders op een stuklengte van een rail.
Nu gaat het in de huidige tijd wat makkelijker als het gaat om de lengte van een bezetmelder.
Als je een blok van 2 meter hebt en je verdeelt het in gelijke afstanden met 3 bezetmelders, dan kan het ook net zo goed gaan als je met 2 bezetmelders.
Echter zit een verschil, namelijk bij 3 gelijke afstanden kun je 3 locomotieven op elk bezetmelder rangeren.
Als je twee bezetmelder hebt, in principe 2 locomotieven.
Dit is de basis.
Maar er zijn nog meer mogelijkheden.
Als men aardig ervaring heeft opgebouwd, dan kun je een trukkie doen met profile waarbij je dan in die 3 bezetmelders zelfs 6 locomotieven rangeren.
Onze WDP gebruiker Bas is gisteren bij mij geweest, en hij kan het zelf zijn verhaal vertellen hoe ik in 3 bezetmelders, 3 complete treinlengtes vullend in een blok kan rangeren. En ze overlappen allemaal op de bezette bezetmelders.
Mijn nieuwe etage spoorbaan gebruik ik nu allemaal gelijke bezetmelder afstanden in een station spoorlijn, dus tussen twee wissels gebruik ik variatie van 2 tot 5 bezetmelders. En op sommige spoorlijnen 1 bezetmelder.
Het gaat allemaal prachtig.
En het rijgedrag is niet eens waar te nemen in mijn systeem, tussen 1 of 6 bezetmelder.
In een ander systeem kan het anders zijn.
Kortom, Testen.!
Allen
Ik kan idd bevestigen dat dit een wonderlijke doch niet erg moeilijke ontwikkeling is. Jan heeft dit mooi getest en ik heb het met eigen ogen bij Jan gezien.
Zoals div WDP'ers weten rij ik nog met WDP 2009PE en zelfs daar kan je met meerdere locs op 1 RMK manouvreren, hetzij wat eenvoudiger en beperkter.
Door het spelen en testen op een baantje kom je er wel achter, door het zelf testen leer je juist ook hoe dit werkt. In WDP 2012 en volgende versies hoeft de lengte van een blok/RMK/sectie niet echt meer bepalend te zijn.... zoals al meerdere keren aangegeven is.
Mijn raad:....testen testen testen... zo heeft deze eenvoudige WDP'er toch div zaken onder de knie gekregen en deze raad van mijn WDP goeroe en vriend(RB) heeft mij het licht laten zien.
Succes.
Bas
Hallo MSV,
In het kader van deze discussie zou ik dit draadje eens onder jullie aandacht willen brengen.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=71253.msg162584#msg162584
met name de opmerking van Helmut kreiss, dat hij in zijn SHBF extra Virtuele RMK's heeft benoemd en gebruikt maakt van IZNF en zo zijn loks allemaal netjes achter elkaar krijgt met 5cm tussenruimte.
Vooral dat hij opmerkt dat vroeger er meer ruimte nodig was tussen stoppen lok en Signaal , en dat alle "overige" ruimte aan de achterkant niet gebruikt werd.
tevens zit er een link naar een project van Karlheinz Batterman die zowel de uitleg als alle bestanden er bij heeft gedaan ...
Ik blijf erbij ..... Voor mij is de belangrijkste Schakel in het hele WDP verhaal de IZNF. Hierdoor is alle diskussie over " minimaal 3 melders per Blok " onzinnig geworden, en het denken in Blokken is achterhaald.
Je moet kijken waar je treinen wilt laten stoppen, wat je wilt laten stoppen en hoe je wilt stoppen. Waar je rijwegen (FS) wilt hebben en hoe je dus wilt rijden.
een lang stuk waar je alleen doorheen wilt scheuren .... vul het zelf maar in ....
grtz
eric
Zitat von: rocofan in 26. Mai 2014, 12:37:23
met name de opmerking van Helmut kreiss, dat hij in zijn SHBF extra Virtuele RMK's heeft benoemd en gebruikt maakt van IZNF en zo zijn loks allemaal netjes achter elkaar krijgt met 5cm tussenruimte.
Vooral dat hij opmerkt dat vroeger er meer ruimte nodig was tussen stoppen lok en Signaal , en dat alle "overige" ruimte aan de achterkant niet gebruikt werd.
Hallo Eric,
Dat was allemaal naar aanleiding van mijn project 1 RMK verhaal en virt. RMK.
We kennen hem.!
Karlheinz heeft dat eerder zonder virt. RMK een ander oplossing, die ook zeer goed kan werken.
Hallo experten ;)
Het is wel degelijk van belang hoeveel rmk's je maak.
Het aantal blokken is niet van belang dat kan je zelf invullen.
Als we onze wdp ook voor de beginner begrijpelijk willen houden en gemakkelijk willen laten instappen dan zou ik zeggen laat dan de 1 rmk discussie acherwege.
Er is is van experten van de Beta testers duidelijk het signaal gekomen minimaal 2 rmk per FS en geen gebruik te maken van 1 rmk.
Mvgr Bob
Zitat von: Bob Vermeulen in 26. Mai 2014, 13:17:56
zou ik zeggen laat dan de 1 rmk discussie acherwege.
Er is is van experten van de Beta testers duidelijk het signaal gekomen minimaal 2 rmk per FS en geen gebruik te maken van 1 rmk.
Hallo Bob,
Dat mag jij nooit zeggen. >:( :'(
Maar dan ook nooit!!!!.
En ik zou ook niet willen dat je dat zegt, niet alleen jij maar ook de anderen. >:( >:( >:( >:( >:(
Hoop niet dat je daar later spijt van krijgt.
Na 3 jaar studie alleen maar RMK's testen.
Ik was diegene die daar mee begon, de helft van de Duitse WDP gebruikers gebruiken dat.
Alleen jullie blijven duidelijk achter, niet durven te gebruiken, ja,ja.
Je wordt op deze manier vierkant uitgelachen door de concurrenten.
Ik ken onderhand de hardheid van deze Model wereld.
Heel uitvoerig met Peter gehad, en er staat niet voor niets met grote letter met een dikke vette waarschuwingsteken op de Tipp & Tricks verwijzing.
Heb heel veel waardering voor gekregen.
Dus, Bob ik wil je over je hart strijken, doe dat a.u.b. niet.!!!!
A.u.b niet doen.!!!
De beginners die er nu aankomen, zijn na een introductie al experts geworden.??!!
Ze weten het donders goed wat er met WDP kan en speelt.
Zitat von: Bob Vermeulen in 26. Mai 2014, 13:17:56
Hallo experten ;)
Het is wel degelijk van belang hoeveel rmk's je maak.
Het aantal blokken is niet van belang dat kan je zelf invullen.
Als we onze wdp ook voor de beginner begrijpelijk willen houden en gemakkelijk willen laten instappen dan zou ik zeggen laat dan de 1 rmk discussie acherwege.
Er is is van experten van de Beta testers duidelijk het signaal gekomen minimaal 2 rmk per FS en geen gebruik te maken van 1 rmk.
Mvgr Bob
Hallo Bob,
Mij zal het helemaal augurk wezen hoe iedereen zijn RMK's plaatst en gaat gebruiken. Ik geef alleen maar een draadje door wat voor mij interessant is en ik meen ook voor anderen. Met name mijn SHBF krijgt mijn grootste aandacht omdat het daar allemaal gebeurt.
Dat ik een andere visie heb als jij, dat was vanaf dag 1 duidelijk. Ik respecteer jouw visie, ik heb er geen enkel voordeel mee om deze te laten omvallen, dus even goede vrienden ! Vooral doorgaan.
Echter jij zegt dat de diskussie over 1 RMK achterwege moet blijven omdat het anders voor de beginnende WDPér niet meer duidelijk is ....
Ik volg al enkele dagen de vragen van enkele nieuwe wdp'ers ... Zonder ook maar één woord van mij , en het is mij duidelijk dat men al dagen dezelfde vragen stelt, en het antwoord wat wordt gegeven niet wil of kan begrijpen.
Ik vind het dus onjuist van je om een diskussie zo met deze argumenten van tafel te vegen. Juist een diskussie kan alleen maar duidelijkheid geven.
Mijn Testbaan heeft enkele stukken met slechts 1 RMK omdat ik zelf wilde testen hoe dit werkt, en het werkt gewoon perfect. Ik heb tot op heden alleen nog maar gehoord " doe het niet" Maar het waarom blijft uit .... het argument van loks die doorschieten gaat aan mij voorbij. ze stoppen op de mm nauwkeurig bij mij.
Maar nogmaals ... Iedereen moet doen wat hij denkt dat hij moet doen ...
De tijd van Trafootje aan , rijden, Trafootje uit , abrupt stil ligt echter toch wel ver achter ons ...anders hingen we elkaar nu niet in de haren :-)
grtz
eric
Als het toch gewoon werkt ?
Hallo Jan en Eric,
ik begrijp je standpunt (en) en ik wil ook geen discussie sluiten en het laatste wat ik zou willen is om je (Jan) te kwetsen voor het vele werk wat je doe en gedaan hebt mocht je mijn bericht je zo lezen ;).
Dacht wat helderheid te brengen in de discussie voor met name beginnende WDPers.
Van mij geen probleem om 1 rmk te gebruiken maar laat dan wel iemand een duidelijk handboek (artikel) schrijven naar de stand van nu en hoe het werkt zodat een ieder er van kan genieten.
Het gaat mij vooral om de beginnen WDPer die ander de bomen in het bos niet meer zien en zodat ook beginnen de wdpers er raad mee weten.
mvrg Bob
Heren,
Als starter van dit topic een kleine reactie mijnerzijds. Waarom heb ik de vraag gesteld?
Heel simpel: ik wil overstappen naar een ander besturingsprogramma en ben bezig mij te oriënteren. WDP spreekt mij op dit moment het meeste aan. Daarnaast ben ik bezig mijn baan compleet nieuw te ontwerpen.
Het ging er mij om, waar ik rekening mee diende te houden bij het ontwerpen en (voor zover mogelijk) wat mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Als ik alle commentaren goed interpreteer, proef ik 2 stromingen binnen de gebruikers van WDP over gebruik van het aantal RMK's, zeker als het om "beginners" gaat.
Voor mijn testbaan (een simpel ovaal, met een paar wissels) ga ik het volgende doen:
ik maak de indeling fysiek zo (door onderbrekingen in de rails), dat ik 3 RMK's kan maken per blok en elke wissel separaat van een RMK kan worden voorzien (door gepolariseerde hartstukken moet ik de wissels sowieso fysiek scheiden en separaat voeden).
Met dit als uitgangspunt, kan ik starten met WDP. Naarmate ik verder kom en zaken begin te ontdekken, is het dan vrij simpel, om een blok terug te brengen naar 2 RMK's of 1 RMK. Kwestie van een een paar draden meer of minder. Dit geldt dan ook voor de wissels: wel of geen RMK, is dan een kwestie van 2 draadjes.
Ook terug naar een voorgaande situatie, met meer RMK's, is dan simpel.
Binnen WDP is het dan een kwestie van verschillende databases aanmaken.
Kortom, het geeft mij de mogelijkheid om alles uit te proberen en te kijken wat, nu het beste bij mij past. ;) ;)
Alle topics en handleidingen , die zijn genoemd, heb ik verzameld en uitgeprint. Het nodige leesvoer dus.
Met dat in de hand ga ik van start. Loop ik tegen zaken aan , dan meld ik mij. ;D ;D
Groeten,
Barry
Hallo MSV,
helemaal mee eens bob, en ik denk dat niemand zo snel gekwetst is :-)
We willen tenslotte allemaal hetzelfde, plezier hebben aan onze hobby !
Grtz
eric
Hallo Barry,
Dat is een goed strak plan van je. ;)
Alleen moet je wel even de beperkingen van de Demo in de gaten houden.
Maar ga lekker aan de slag.
Hallo Bob,
Het is niet om het kwetsen. ;)
Mij gaat het om, dat WDP een breed programmatuur is geworden.
Door jou uitspraak leg je de beperkingen, door achterwege laten.
Dat vind ik niet de juiste interpretatie. Laten we daar eerlijk over zijn en daar heb ik een argument voor.
Als je straks met trein samenstelling gaat werken, dan is dit onderwerp heel erg belangrijk, namelijk ook op 1 RMK. En dat gaat heel simpel door gebruik te maken van Profile. In de versie 2012 zit dat al in.!
Mocht je het niet weten, kijk dan even naar het verhaal van Jurgens Grabner.
Ik prefereer breed te laten zien waar elke WDP gebruikers zijn keuzes kan maken.
Zoals je het weet, er zijn zoveel mogelijkheden.
En discussies moet levendig houden, elkaars standpunten begrijpen en daar precies op inspelen.
En in dat inspelen ga je elkaars heen en weer uitleggen, met alles wat WDP aan "gereedschappen" heeft.
Dat betekent ook het onderwerp, 1 RMK.
Kortom de gebruiker heeft het voor te zeggen.
@Jan,
De beperkingen van de demo-versie zijn mij duidelijk.
Het aantal loks en magneetartikelen is geen probleem. Ik zie zo snel geen beperking met de RMK's.
Als het zo is, dat ik klem begin te lopen met de demo-versie, heb ik al de nodige stappen binnen WDP gezet.
Dan weet ik of het beantwoord aan mijn verwachtingen (wat ik wel verwacht, na alles wat ik al gelezen heb op topics en in de (uitgebreide) Nederlandse handleiding).
Dan weet ik, dat aanschaf van een full-version een verantwoorde uitgave is.
Daarnaast weet ik dan aan welke randvoorwaarden mijn baan moet voldoen om te kunnen rijden, zoals ik dat graag wil.
Groeten,
Barry
Heren,
Ik raad een ieder aan om hoofdstuk 5 van WS 32 te lezen met name dit gaat over het nut van 1 of meerdere rmk's in combinatie met IZNF. Met de perfect gebouwde baan en rijdend met perfecte loks kun je inderdaad volstaan met 1 rmk, Maar ja ik rijd met 65 loks en ze reageren toch echt niet allemaal hetzelfde, ondanks inmeten, nieuwe decoders/motoren, testen, afstellen, onderhoud enz. Dus ik ben happy dat ik toch hier en daar een rmk-je meer heb. En zo kan ik nog wel een paar redenen opnoemen. De belangrijkste reden vind ik overigens, dat als je een baan van enig formaat hebt en je er plezier in hebt om WDP in al z'n mogelijkheden uit te testen je alle kanten op kunt. Dan blijkt een rmk-je meer toch wel makkelijk te zijn. Het is overigens prima om op een testbaantje alles te proberen met 1 rmk en een perfect lopende lok en vervolgens op dit principe je baan te ontwerpen, maar ik ken geen modelspoorder die tijdens de bouw van zijn baan niet het bouwplan minstens 20 keer heeft aangepast. En natuurlijk kun je op je baan gedeelten hebben met 1rmk. Verder blijf ik wijselijk maar uit de discussie, waarbij ik Wel Bob z'n raad een goede vind en Barry een verstandig besluit heeft genomen in mijn optiek.
Eric ,
Als ik je vraag op het Duitse forum goed begrepen heb, heb ik hier een screenshot voor je, waarbij je kunt zien dat ik in 2 richtingen korte en lange treinen achter elkaar parkeer op sommige sporen 3 stuks, (in het verleden nog wel meer.) Barry voor alleenstaande wissels gaat het niet op, maar voor wisselstraten in dit geval althans kun door virtuele rmk's de wisselstraat beveiligen zonder dat je er fysiek wat aan hoeft te doen.
gr. Kees
Hallo Kees,
Bedankt voor je screenshot. Ik ben zeer geinteresseerd in dit soort oplossingen.
Mijn 2 schaduwstations zullen bestaan uit 4-6 sporen van elk 10 meter, waar de treinen zich achter elkaar opstellen. Mijn filosofie heb ik reeds eerder uitgelegd... het bespaart wissels en enkel omdat het mij niet uitmaakt welke trein uit het SHBF komt. daarbij dan weer de kans opstoringen ... etc etc ...
Ik kan zelf elk moment kiezen voor een stoom, e-lok of diesel, of bv personentrein, goederen of triebwagen :-)
daarbij nu al meteen een oplossing van Karlheinz om het willekeurig vol automatisch te doen.
Wat betreft RMK , dit moet je breedt zien. Ik zeg niet dat ik overal maar 1 RMK ga gebruiken, ik weerleg alleen de filosofie dat er steeds gedacht wordt in Blokken en elk Blok 3 RMK's moet hebben, en dat altijd inrijden , afremmen en stoppen of zo moet zijn en deze ook nog een "vaste" lengte moeten hebben...
Ik kijk naar mijn baan, waar ik wil rijden en hoe ... en adh daarvan bepaal ik mijn bezetmelding. Want meer is het niet ... melding :-)
Grtz
eric
Eric,
Ik deel jou filosofie wel, behalve dan het feit dat een rmk alleen een melding is. Dat is het in principe wel echter een melding kun je ook gebruiken om een actie te bewerkstelligen. In bv. een profiel of in de stw. of in je ZFA.
We hadden van de week het verhaal over geluid op een brug. Natuurlijk makro's schrijven sounddecoders enz. allemaal mooie oplossingen, maar voor de gemiddelde spoorder is dit toch wel een ver van m'n bed show.
Wat bereikbaarder is is in profielen d.m.v. rmk,s zo,n actie bewerkstelligen.
Wat ik heb uitgelegd is hoe ik de overwegbel laat rinkelen en de andreaskruizen d.m.v. een profiel en meerdere rmk's laat funktioneren. En natuurlijk kan ik bij m'n dealer voor 8 euro een perfect klinkende overwegbel halen en die schakelen met een k84. maar soms is het de lol om dingen op een andere manier voor elkaar te krijgen.
Ik moet wel zeggen dat dit soort acties denk ook aan de lokfluit. rookgeneratoren enz. Met de komst van de IZNF er niet makkelijker op geworden zijn. Omdat binnen de IZNF er geen gebruik van een profiel meer mogelijk is anders dan er voor met een tijdfunctie of op het laatste kontakt van de IZNF. Vanwege dit soort acties heb ik bepaalde sporen zonder een IZNF. Dus een rmk kan meer dan alleen een melding zijn.
Gr. kees
Zitat von: Kees Polm in 26. Mai 2014, 20:57:33
Omdat binnen de IZNF er geen gebruik van een profiel meer mogelijk is anders dan er voor met een tijdfunctie of op het laatste kontakt van de IZNF.
Hallo Kees,
Dat kan nog steeds.
Gecombineerd in een IZNF met Profile.
Anders kan ik geen toeter laten werken in een station, of een "Ansagen".
Zelfs kan ik over het gehele IZNF "traject" wel Tig verschillende geluiden laten afspelen.
De huidige Profile is nu juist "Lok betrokkende functies" geworden.
Het enig is wel, en dat was in De Meern het geval wanneer je met een Werkbetriebwagen van Marklin van Henk v.d Oosterkamp het niet met Profile kan werken. Daar is een macro voor nodig die dezelfde functies afgeeft als bij Kran en Kraneisenwagen. Die is momenteel niet aanwezig.
Hallo Jan,
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. ik zeg niet dat het niet kan. alleen dat het er niet makkelijker op geworden is, omdat je nu alles in tijd moet omzetten. M.a.w. tig geluidjes op een IZNF heb je nu zeg maar een stowatch bij nodig. Voorheen kon je bij de normale ZNF per rmk een of meerdere geluidjes activeren.
En een lok-ido profiel is niet lok betrokken zoals jij dat zegt, dat is alleen een profiel per individuele lok, ook binnen de IZNF.
Gr. Kees
Hallo kees,
Kijk maar de drie screenshots.
Profile lok:
Voor individule lok.
Ook Lok ID0 geldt voor alle loks.
En zelfs voor Zug.(treinen dat onder ZZS valt)
Profile Lok1:
Omdat het is omgeschakeld naar IZNF kun je direct naar cm opgeven.
Dit natuurlijk wanneer je de loks ingeijkt hebt en de bremskorrectur is afgesteld, dan komt of komen de lok(s) perfect op de ingestelde afstand tot stoppen, en daarnaast zie Profile Lok2.
Profile Lok2:
Na 50 cm op RMK11 gaat de sein overschakelen naar Groen Geel.
Enz, enz, enz.
Het werkt perfect bij mij.
Jan,
ja das waar cm kan ook.
Gr. Kees
Zitat von: Modelspoorbarry in 26. Mai 2014, 18:58:24
Daarnaast weet ik dan aan welke randvoorwaarden mijn baan moet voldoen om te kunnen rijden, zoals ik dat graag wil.
Hallo Barry,
Dat is ook het uitgangspunt.
Jij bepaalt aan welke behoefte je baan wil gaan inrichten.
Jan,
Wij hebben afgelopen Stammtisch ook deze Profiel editor behandeld. Een zeer mooi iets ...
Wij hebben deze gebruikt om Oa mijn reinigingsgrube aan te zetten, de lok af te remmen, en met zeer lage snelheid door de grube te rijden .. en vervolgens weer de grube uit te laten zetten.
Wij hebben toen ook deze "afstand" of te wel cm optie gebruikt. Voor zover ik het kon overzien, kon je hier eigenlijk wel alles mee doen ...
Ook hebben we een schakelaar behandeld die bij schakelen een RMK kon bezet laten geven :-)
kortom, deze profielen zijn zeer zeker de moeite om eens een ochtend aan te wijden :-)
grtz
eric
Hallo Eric,
Dat is een hele leuke speelgoed.
Daar kun je lekker op bot vieren.