Beste MSV,
Graag zou ik aan de hand van onderstaande jullie opmerkingen of oplossing horen !
Ik wil een ijzeren brug op mijn baan plaatsen van ongeveer 1 meter lengte. Zodra een trein op de brug komt moet er een geluid van een trein die over een ijzeren brug heen rijdt hoorbaar zijn.
Op het moment dat de laatste wagon van de brug af is, moet ook direkt het geluid afgelopen zijn.
Dit geluid wil ik opnemen bij een brug waar de loks ook in het echt overheen rijden.
Wie heeft er een suggestie hoe ik dit moet aanpakken.
Grtz
eric
Eric
Ik heb ook 4 metalen boogbruggen van Märklin op mijn baan
Zij geven uit zichzelf al een prachtig geluid
Als je wil afspelen, dan kun je een melder voor de brug plaatsen
En die het geluid laten afspelen. Als de passage 15 seconden duurt,
Dan moet jee een geluid opnemen van 15 sec, dan hoef je het geluid niet uit te schakelen
, wat moeilijker is
Groetjes
Peter R.
Eric,
je kan een bezetmelding op de brug zetten. In een profiel of SHB kan je dan, als de bezetmelder aangsproken, is het geluid laten afspelen. Als de brug in twee richtingen bereden wordt, kan je een "of" poort tussen de twee bezetmelders van beide richtingen voegen.
groetjes uit Qatar
Luc
Zitat von: Peter R. in 17. Mai 2014, 09:33:05
Eric
Ik heb ook 4 metalen boogbruggen van Märklin op mijn baan
Zij geven uit zichzelf al een prachtig geluid
Als je wil afspelen, dan kun je een melder voor de brug plaatsen
En die het geluid laten afspelen. Als de passage 15 seconden duurt,
Dan moet jee een geluid opnemen van 15 sec, dan hoef je het geluid niet uit te schakelen
, wat moeilijker is
Groetjes
Peter R.
zo eenvoudig is het niet .... wdp speelt geluiden prima af onder " bedingungen" echter hij speelt ze af tot het einde. dat wil dus zeggen dat een trein die iets sneller rijdt, een kortere afspeeltijd heeft.
Het geluid moet precies stoppen als de laatste wagon van de brug afgaat. dat ik de melding per BM moet doen is duidelijk. Dat ga ik ook zo inbouwen in de brug.
maar dan is mijn afspeel probleem nog niet verholpen....
Zitat von: luc diels in 17. Mai 2014, 11:08:01
Eric,
je kan een bezetmelding op de brug zetten. In een profiel of SHB kan je dan, als de bezetmelder aangsproken, is het geluid laten afspelen. Als de brug in twee richtingen bereden wordt, kan je een "of" poort tussen de twee bezetmelders van beide richtingen voegen.
groetjes uit Qatar
Luc
Ook bij deze oplossing blijft het probleeem dat door verschillende treinlengtes en snelheden ... ik niet zeker weet of er op het juiste moment gestopt wordt met het afspelen van het geluid.
Eric,
de bezetmelding begint toch als de trein de brug bereikt, en valt weer weg als de laatste wagon de brug verlaat. Dat is toch niet afhankelijk van treinlengtes. De enige vertraging is die van de snelheid waarmee de computers de gegevens verwerken en de signalen versturen, maar dat is toch moeilijk uit te sluiten.
Luc
hallo Luc,
Als de oplossing zo eenvoudig was geweest , had ik de vraag niet gesteld.
Wdp speelt mijn geluid af zolang als het bestandje duurt. je kunt hem wel starten, maar niet stoppen.
dus ... als ik alles instel op een bepaalde lok, dan kan een kortere of langere lok geen gebruik maken van het geluidsbestandje. dan speelt het namelijk te lang door of houd te vroeg op.
het starten en stoppen dmv bezetmelding is prima, dat is geen probleem. alleen werkt dit niet in combinatie met een geluidsbestandje wat maar een bepaalde tijd mag afspelen en dan ook nog lok afhankelijk.
Ik heb in ieder geval nog geen funktie binnen WDP kunnen ontdekken om een geluidsbestandje ook te kunnen stoppen dmv een bezetmelder...
En precies daarom heb ik gevraagd of iemand dit ook al eens heeft willen maken .... en het ook aan het lopen heeft gekregen...
Grtz
eric
Hoi Eric,
Liep maandje geleden tegen hetzelfde probleem aan met belgeluid voor een overweg.
Heb het als volgt opgelost.
Exact timen wanneer de trein de brug opgaat en laatste wielen er weer af gaan. bv. 10 sec.
Je kunt je geluidsbestandje perfect op lengte maken(in dit geval dus ook 10 sec) met een gratis download programmaatje (Audacity).
Vervolgens zet je alles in een profiel waarbij je de rmk voor de brug gebruikt om het geluid te starten. Dmv de tiende/sec instelling kun je nu exact op het juiste moment het geluid starten.
Blijft natuurlijk wel dat je voor elke lok en of snelheid een nieuw geluidsbestandje (juiste lengte) en profiel moet maken. Je kunt inderdaad het geluidsbandje niet stoppen dus er blijft weinig anders over dan deze manier van werken.
Gr. Kees
Hoi Eric
De lengte van het geluid kan je per loc afhankelijk maken en dat doe je via profielen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan maar met profielen kan je dit soort zaken goed inregelen.
Gr
Bas
Beste Eric,
De oplossing van Kees Polm, lijkt mij de beste.
Je moet toch voor iedere trein een profiel maken, omdat of de lengte of het gewicht anders is.
Wil je zoals je zegt zelf het geluid gaan opnemen bij een brug, (kan ideaal in Culemborg,
je kan daar echt onder de brug staan en van alles komt er overheen). Dan kan je dan met
het gratis programma Audacity de lengte bepalen.
Met groet, Henk
Hallo Bas,
De lengte van het geluid kun je niet met profielen bepalen. Dat is nu juist het probleem.
Gr. Kees
Hallo Allen,
Wat Eric eigenlijk bedoelde is het volgende.
Ongeacht de lengte van een trein kun je inderdaad op een bezetmelder dat in de brug is ingebouwd als aan en uit schakelaar gebruiken. Korte treinen schakelt de bezetmelder kort aan en uit. Lange treinen langer aan en uit.
Het geluidfragment heeft over het gehele lengte van de tijdsduur altijd dezelfde cadans als een trein over de brug rijdt. Even afgezien dat een rijtuigen anders klinkt dan de kolenwagens.
Eric wil, zodra de trein contact maakt dat direct dat cadans geluid wordt aangesproken en zodra de laatste wagon de bezetmelder verlaat ook direct het cadans geluid uit wordt gezet.
Erg simpel.
Ik heb even geprobeerd, helaas.
Misschien kom ik nog op het idee.
Wel een goeie argument om dit bij onze Beta test voorleggen. ;)
Zoals Kees het voorstelde kun je het beste met Profile afregelen.
Dit kan zelfs tot 0.1 msec de lengte van een geluidsfragment inbouwen.
Ga een voorstel indienen om het ook wat simpeler te doen.
Zitat von: Kees Polm in 17. Mai 2014, 18:49:55
Hoi Eric,
Liep maandje geleden tegen hetzelfde probleem aan met belgeluid voor een overweg.
Heb het als volgt opgelost.
Exact timen wanneer de trein de brug opgaat en laatste wielen er weer af gaan. bv. 10 sec.
Je kunt je geluidsbestandje perfect op lengte maken(in dit geval dus ook 10 sec) met een gratis download programmaatje (Audacity).
Vervolgens zet je alles in een profiel waarbij je de rmk voor de brug gebruikt om het geluid te starten. Dmv de tiende/sec instelling kun je nu exact op het juiste moment het geluid starten.
Blijft natuurlijk wel dat je voor elke lok en of snelheid een nieuw geluidsbestandje (juiste lengte) en profiel moet maken. Je kunt inderdaad het geluidsbandje niet stoppen dus er blijft weinig anders over dan deze manier van werken.
Gr. Kees
Hallo Kees,
Jij hebt het probleem begrepen.
Bij 2 loks of zo laat dit zich nog wel doen. De verwachting is echter dat het zal gaan om tientallen loks en met zoveel variabelen dat ik dan straks meer geluidsman ben, dan WDP"er :-)
Eigenlijk vind ik dat ik binnen WDP een aktie moet kunnen starten, maar ook moet kunnen stoppen.
Zelf ben ik aan het denken aan een losse Sound decoder, oftewel een Lokdecoder
grtz
eric
Zitat von: B.Doorduin in 17. Mai 2014, 18:52:13
Hoi Eric
De lengte van het geluid kan je per loc afhankelijk maken en dat doe je via profielen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan maar met profielen kan je dit soort zaken goed inregelen.
Gr
Bas
Hallo Bas,
Je kunt hiermee wel het geluid starten, maar geen afspeellengte mee vastleggen ....oftewel stoppen per voorwaarde. Dus dat werkt zo niet ...
grtz
eric
Zitat von: H.v.d.Oosterkamp in 17. Mai 2014, 19:32:29
Beste Eric,
De oplossing van Kees Polm, lijkt mij de beste.
Je moet toch voor iedere trein een profiel maken, omdat of de lengte of het gewicht anders is.
Wil je zoals je zegt zelf het geluid gaan opnemen bij een brug, (kan ideaal in Culemborg,
je kan daar echt onder de brug staan en van alles komt er overheen). Dan kan je dan met
het gratis programma Audacity de lengte bepalen.
Met groet, Henk
Hallo Henk,
Bedankt voor je tip met de brug , dat programma zal ik eens naar gaan zoeken.
Grtz
eric
Zitat von: Jan leendert in 17. Mai 2014, 20:33:40
Hallo Allen,
Wat Eric eigenlijk bedoelde is het volgende.
Ongeacht de lengte van een trein kun je inderdaad op een bezetmelder dat in de brug is ingebouwd als aan en uit schakelaar gebruiken. Korte treinen schakelt de bezetmelder kort aan en uit. Lange treinen langer aan en uit.
Het geluidfragment heeft over het gehele lengte van de tijdsduur altijd dezelfde cadans als een trein over de brug rijdt. Even afgezien dat een rijtuigen anders klinkt dan de kolenwagens.
Eric wil, zodra de trein contact maakt dat direct dat cadans geluid wordt aangesproken en zodra de laatste wagon de bezetmelder verlaat ook direct het cadans geluid uit wordt gezet.
Erg simpel.
Ik heb even geprobeerd, helaas.
Misschien kom ik nog op het idee.
Wel een goeie argument om dit bij onze Beta test voorleggen. ;)
Zoals Kees het voorstelde kun je het beste met Profile afregelen.
Dit kan zelfs tot 0.1 msec de lengte van een geluidsfragment inbouwen.
Ga een voorstel indienen om het ook wat simpeler te doen.
Hallo Jan,
Precies !
Het moet toch mogelijk zijn als je een sound kunt afspelen op basis van een conditie, dat hij ook per conditie gestopt kan worden.
Zoals ik in mijn voorbeeld stelde , moet het toch mogelijk zijn om het geluid gewoon te stoppen wanneer daarvoor de condities gesteld zijn.
Ik hoop dat er binnen het B-team iets bedacht wordt waardoor dit wel mogelijk is ....
grtz
eric
Eric,
Een sounddecoder kun je natuurlijk via WDP aansturen, dat maakt de zaak een stuk makkelijker.
Maar het gezien belang wat jij er aan hecht met tientallen loks enz. ben je er ook nog niet met profielen.
Immers, om maar wat te noemen: een koude lok en een warme lok rijden anders,de snelheid van je terugmeldingen wordt weer beinvloed door de hoeveelheid acties die het digitale systeem moet verwerken enz.
Ik zou zelf niet over een tiende seconde sneller of langzamer inzitten, maar goed jij vind dit leuk.
Ik zou dan zelf zoeken naar een manier om het eerste cq laatste wiel (bv. 2 ingebouwde infrarood ogen) te laten aktiveren die dan weer de decoder aan/uit zetten. Dan ben je in alle gevallen op tijd.
Ik verzin maar wat ter plekke :)
Gr. Kees
Kees,
Precies mijn gedachte ....
Grtz
eric
Ik heb dit simpel opgelost, geen moeilijk gedoe, maar net zoals ik dat deed voor ik digitaal reed.
begin en eind van het traject waar het "geluid of activiteit" zich afspeelt, een RM , die op haar beurt een decoder aan spreekt om deze in of af te schakelen. bv een wisseldecoder. deze schakelt op haar beurt weer de activiteit in of uit.
In het geval van Eric, zou ik dus het audio bestandje, via een (mp3) via een eigen (desnoods) mp3 spelertje en speaker afspelen en schakelen. Mocht je net als ik toevallig met railcom en/of lizzy werken, kan je zelfs voor elk soort vervoer een ander geluid programmeren.
op die manier is het in en uit schakelen een kinderspel geworden...
een schakel decoder is binnen meer functies toe te passen dan waar deze eigenlijk voor bedoeld is.
Thomass
Zitat von: Raphael in 18. Mai 2014, 12:18:59
Ik heb dit simpel opgelost, geen moeilijk gedoe, maar net zoals ik dat deed voor ik digitaal reed.
begin en eind van het traject waar het "geluid of activiteit" zich afspeelt, een RM , die op haar beurt een decoder aan spreekt om deze in of af te schakelen. bv een wisseldecoder. deze schakelt op haar beurt weer de activiteit in of uit.
In het geval van Eric, zou ik dus het audio bestandje, via een (mp3) via een eigen (desnoods) mp3 spelertje en speaker afspelen en schakelen. Mocht je net als ik toevallig met railcom en/of lizzy werken, kan je zelfs voor elk soort vervoer een ander geluid programmeren.
op die manier is het in en uit schakelen een kinderspel geworden...
een schakel decoder is binnen meer functies toe te passen dan waar deze eigenlijk voor bedoeld is.
Thomass
Hallo Raphael,
Uiteraard is dit een leuke oplossing. Echter daar ik een "computerman" ben en tevens een digibeet ... wil ik dit uiteraard oplossen via een zo strak mogelijk WDP verhaal.
Een ander voorstel wat ik kreeg was om met een relais , gewoon de speakers af te laten slaan. Tja , dat is voor mij met olifanten voetjes door de porseleinkast wandelen ...
Ik ga denk ik binnenkort eens kijken naar de oplossing met een lok decoder.
Tevens heb ik natuurlijk voor dit probleem gekozen omdat ik nog enkele zaken wil aansturen ..
Zo is ook een van mijn thema's , de omvallende boom van Noch ...
Ik wil 2 houthakkers hebben die aan het zagen zijn ,en dus ook sound, dan moet de boom langzaam gaan omvallen , ook sound , en dan moet ie op de grond neerploffen , en ja , ook weer met sound ...
Ik maak in mijn WDP plan een apart deel op mijn monitor voor allemaal schakelaars, waar ik dit soort speeltjes handmatig mee kan starten en op een later tijdstip deze schakelaars automatisch laten lopen ...
daarom wil ik nu ook zoeken naar een oplossing die ik op meerdere vlakken kan gebruiken.
Grtz
eric
Zitat von: rocofanEchter daar ik een "computerman" ben en tevens een digibeet ... wil ik dit uiteraard oplossen via een zo strak mogelijk WDP verhaal.
Twee tegenstrijdigheden, maar ik neem aan dt je de eerste bedoeld.
Ik werk dan wel niet met een ecos-II, maar met een IB-II en BiDiB, maar via dat laatste systeem, schrijf ik gewoon een makro, met wat er waar moet gaan gebeuren als ik een bepaalde RMK met een bepaalde of bepaalde voertuigen benader. En schakel deze ook direct weer uit op die manier.
Deze makros zijn overigens zeer eenvoudig te schrijven met behulp van de "BiDiB wizzard"
Het met een relais uitschakelen van speakers, is niet zo wenselijk, want dan heeft de uitgang (van de geluidsbron) geen afdoende weerstand meer en kan zich daar door beschadigen.
Het BiDiB systeem werkt perfekt onder windigipet, en heeft meerdere mogelijkheden en toepassingen. Jou omvallende boom en de bewegende houthakkers kan hier ook veel realistischer mee worden benaderd dan ik op het filmpje zag.
Google maar eens.
Thomass
Hoi,
Ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik naar de uitdaging kijk zou ik onderzoeken of ik het geluid in een sounddecoder kan stoppen.
De decoder speaker bouw je onder de brug. Volgens mij kun je hem dan perfect besturen (net zoals een loc waar je de toeter van aan en uit zet).
is dit wat??
gr. Jacques.
Hallo MSV,
Raphael,
het was een beetje cynisch bedoeld :-) ... ik wil het gewoon digitaal oplossen. zeer zeker niet met een relais ...
Zal eens naar je oplossing kijken.
De omvallende boom is wel zo een beetje het slechtste wat ik gezien heb. Het omvallen lijkt net op een clown die uit een doosje springt :-)
Jacques,
Precies, op dit moment is dit naar mijn mening de beste en mooiste oplossing die ik ben tegengekomen.
Ik ga dit dan ook eens nader bekijken en uitvoeren...
Het is vrij makkelijk te simuleren met een lok met sound ...
Of er moet toch nog wat beters komen ....
Grtz
eric