Hallo,
Bij mij wordt een FS niet afgemeld dat het gereed is.
Trein komt op spoor 3 binnen stopt keurig met de laatst wagon aan het begin van het perron.
Het zug nummer staat ook in het zugnummer veld.
Het lijkt er dan op dat de ZF gereed is maar wdp sluit de ZF niet af. Met andere woorden trein heeft niet zijn doel berijkt.
Daardoor rijd de trein ook niet meer weg
Wie heeft een idee?
Mvrg Bob
Hallo Bob,
Ik heb dat ook eens gehad, en toen (na lang zoeken) bleek een terugmelding
in die FS niet te werken. Ik kreeg toen wel dat valse tingeltje met een snel
verdwijnend venster, dat zo snel weg is, dat je het niet kan lezen.
Dus een TM voor het stop TM.
Met groet, Henk
Hallo Bob,
Dat is het fenomeen waar Henk erover had.
Je hebt waarschijnlijk en ik heb het vermoeden, dat in de laatste FS die in de ZF is opgenomen, de Prufungskontakt een RMK te ver is ingevoerd.
Ga er even vanuit dat je niet de IZNF die ZF als Anschlussfahrt of Folgefahrten gebruikt.
Daar kan ook die Prufungskontakt een rol in spelen.
Je weet als je IZNF gebruikt wordt de Bremskontakt blauw gegeven, dan wordt die door IZNF overgenomen.
Daar is ook de prufungskontakt van belang.
Henk en Jan bedankt,
ZitatGa er even vanuit dat je niet de IZNF die ZF als Anschlussfahrt of Folgefahrten gebruikt.
Daar kan ook die Prufungskontakt een rol in spelen.
Je weet als je IZNF gebruikt wordt de Bremskontakt blauw gegeven, dan wordt die door IZNF overgenomen.
Daar is ook de prufungskontakt van belang.
ik gebruik dus wel IZNF en wel in een Anschlussfahrt.
Bremscontacten is blauw van de FS
Bob
Hallo Bob,
Toch even controleren op de Prüfung Kontakt.
Alleen de laatste FS in de ZF.
Zet de Prüfung Kontakt eerder en niet in de brems Kontakt.
Hallo jan,
ZitatZet de Prüfung Kontakt eerder en niet in de brems Kontakt.
Het prufung veld staat 1 rmk voor het stop rmk en niets in het bremscontact.
Het vreemde is dat het prima liet tot dat ik gisten ontdekte dat treinen van de sporen 1, 2 en 3 niet meer weg reden.
Als ik ze manuel weg laat rijden via rechter muis etc dan geeft wdp stell bediening niet erfult.
Dat betekent dus dat er geen lok op start positie staat, terwijl de lok keurig is gestop aan het begin van het perron en het zug nummer veld ook zo staat dat de trein is gearriveerd.
Bob
Hallo Bob,
Oh, dat is wat anders.
Kan het zijn dat die laatste FS onder Stellbedingung twee RMK aangevinkt hebt!.
Het lijkt erop dat die genoemde melding erom vraagt wanneer die Stop RMK + de voorgaande RMK vraagt.
Hallo Jan,
ZitatHet lijkt erop dat die genoemde melding erom vraagt wanneer die Stop RMK + de voorgaande RMK vraagt.
Deze opmerking begrijp ik niet wat je bedoel.
Ik denk dat die melding komt omdat de ZF niet wordt gereed gemeld zoals eerder vermeld.
Bob
Hallo Bob,
Je weet dat een ZF bestaat uit een reeks van FS.
In die laatste FS die je in ZF hebt ingevoerd, daar kijk je naar die FS.
Omdat je schreef dat wanneer je apart die FS laat uitvoeren, de Stellbedingungen nicht wordt uitgevoerd.
Dus ik denk dat die melding aan de FS ligt dan in de ZF.
ZF doet alleen maar de uitvoering.
Heren,
Dit fenomeen zoals Jan beschrijft is bij mij ook een keer het probleem geweest. Ik had precies dezelfde problemen als Bob. Bij mij was de situatie ter plekke iets anders... het betrof een eindpunt op een pendel. Om terug te rijden moest ik dus de bezette RMK's in de FS (stelbedienungen) bezet aanvinken.
Als dit het probleem niet is bij Bob, dan zou ik het ook niet weten.
Gr
Bas
Hallo Bob,
Zie in de onderstaande screenshot wat ik daarmee bedoelde.
Hallo Bob,
Als eerste om die Stellbedigungen te achter halen, is die FS Bedingungen.
Het tweede kan zijn, omdat je die ZF in Anschlussfahrt hebt ondergebracht, dat je in ZFA onder Stellbedingungen bijv. een Teller en van diens meer van dat soort dingen, niet in de juiste instelling staat.
En daarnaast, gebeurd dat ook als je met Buro versie dat controleert.
Hallo Bob,
je schrijft:
Het prufung veld staat 1 rmk voor het stop rmk en niets in het bremscontact
Kan het zijn dat: omdat je de lok laat stoppen op bahnsteiganfang, de lok het prufungs kontakt nog niet bereikt heeft en de lok dus ook niet weet waar hij nu naar toe moet. en daarom de ZF niet heeft afgewerkt.
Ik heb dit net even uitgeprobeerd op de baan en dan heb ik precies hetzelfde probleem als wat jij schrijft.
Probeer je dit in de buroversie dan werkt alles wel maar op de baan is het anders.
Als je de lok op de bahnsteiganfang zet kun je in de rm monitor zien welke rmk's hij bezet.
Wat gebeurd er als je het prufungkontakt wat verder naar achteren legt, zodat de lok in ieder geval het prufungkontakt wel heeft bereikt werkt e.e.a. dan wel.
Gr. Kees
Hallo MSV,
Ik probeer de discussie te volgen om er van te leren ....
Maar dat jullie het probleem kunnen begrijpen zonder een afbeelding van de daadwerkelijke situatie ?
ik vind het knap :-) want voor mij is het nog hocus pocus zo ... haha
als je een foto hebt van het stuk baan met daarop alle bezetmelders zoals het daadwerkelijk is ...
en dan de cijfertjes en nummertjes van de FS waar het probleem zit ..
is dat niet makkelijker ? of begrijp ik de analyze niet ?
grtz
eric
Hoi Eric,
Als je een treinstel laat stoppen op een IZNF met de achterkant van de laatste wagon aan het begin van het perron dan kan het zijn dat tussen de voorkant van de locomotief en het sein aan het eind van het stationsspoor nog een paar rmk's liggen die niet bezet zijn omdat de lok op jou verzoek eerder gestopt is(achterkant laatste wagon-begin perron)(dit is een keuze die je zelf kunt ingeven)
Als nu het prufekontakt een van de niet bezette rmk's is, dan wordt de desbetreffendr rijweg niet afgewerkt en wordt dus ook de volgende rijweg niet vrijgegeven.
In de screenshots zie dat de trein netjes op het treinnr. veld staat, je ziet de bezette rmk's de trein is ook netjes aan het begin van het perron gestopt----- maar rmk 18 is niet bereikt en dat is het prufekontakt. wat je dan moet doen is het prufekontakt verder terugleggen maak er bv. 22 van of 45 , in ieder geval een rmk waarvan je zeker weet dat de trein er op staat of overheen gereden is.
Gr. Kees
Eric,
nog even ter aanvulling, als je in de fs editor op het uitroepteken klikt dan kun o.a. dit soort meldingen krijgen.
Prufekontakt in IZNF nicht erreicht. Dat is dus wat er hier aan de hand is. Dat hoeft niet erg te zijn als je maar zeker weet dat dat in de betreffende situatie geen problemen geeft. Daarom heten ze ook info's en geen fehler.
bij mij zie je ook nog een paar warnungen, maar dat zijn bewust ingebrachte acties die te maken hebben met het tijdig schakelen van voorseinen. Dit zijn prufekontaken die niet tot deze rijweg behoren, maar dat van die voorseinen is weer een ander verhaal.
Gr. Kees
Hallo kees,
het eerste voorbeeld is mij helemaal duidelijk. Ook het verhaal en dus de bedoeling van het Pruefkontakt en het verleggen hiervan.
De lok maakt de bezetmelding , als deze gemaakt is kijkt WDP naar wat is ingesteld. in jouw voorbeeld is kontakt 18 niet bezetgemeld en dus ook niet aan de voorwaarde voldaan en wordt dus ook niet afgewerkt en vrijgegeven.
oftewel,de boel staat stil.
Je zegt verleg het naar kontakt 22 of 45 , maar je bedoeld neem ik aan 24 ?
het einge wat ik vreemd vind, in naamloos screenshot staat een Fs van 61 naar 17 ..
het IZNF staat de lok in, ik begrijp dat dit geen probleem is ..
Maar hoe kan het dat de Fs naar RMK 17 loopt en deze niet als bezet staat aangegeven, en 18, 19 ook niet ?
Zou voor de duidelijkheid het niet zo moeten zijn dat alle RMK tussen het eind van de lok en de IZNF allemaal bezet zouden moeten geven ? of heb jij de IZNF gewoon een stuk verder geplaatst in WDP dan in het echt ?
overigens bedankt voor deze toelage, ik begrijp nu waar jullie het over hebben ...
Als Bob nu deze 2 zelfde screens zou plaatsen, dan zou toch binnen 2 tellen duidelijk zijn of hij ook het Pruefkontakt moet verplaatsen ?
En heel even buiten het boekje .... zou je een Pruefkontakt ook kunnen lenen ? dus bv een lok laten vertrekken door gebruik te maken van de aktivering van een andere lok met een pruefkontakt ?
Ik heb op mijn proefbaan wel eens getest met een rijweg die gekozen mag worden indien een lok een andere rijweg vasthoudt. Oftewel, als spoor 1 bezet is en spoor 2 , ga dan naar spoor 3.
Ik vraag dit omdat ik in de toekomst een lok een route wil laten rijden, hem ergens laten stoppen in een berg en dan een gelijke lok weer elders laten opduiken. deze loks moeten elkaar dan als het ware gaan starten.
Zo ook met een trein met lege wagons, die ergens stopt en een gelijke gevulde trein elders opduikt als ware het de lege lok die gevuld is :-)
grtz
eric
Eric ik bedoel niet 24 iplv. 45 maar dat kan uiteraard ook.
hier zie je de geactiveerde rijweg van 61>17Mss had ik voor de duidelijkheid dit scsh moeten laten zien, maar komt op hetzelfde neer.(alleen hier istie nog actief.
Het feit waarom 17,18,en 19 niet bezet zijn komt omdat je hebt ingegeven dat de lok met de wagonachterkant moet stoppen bij het perron begin. je kunt bv. ook ingeven stop bij het sein, dan zijn 17,18 en 19 wel bezet. E.e.a. is in samenhang met de lengte van het treinstel en waar
jij wilt dat de boel stopt. In de buroversie kun je dit allemaal niet zien, alleen op baan met fysiek aanwezige rmk's. In dit geval is het treinstel niet lang genoeg om ook 19,18 en 17 bezet te melden. In het IZNF kun je wel zien om welke lok het gaat, bovendien moet WDP ook weten dmv. het IZNF welke lok er staat anders rijdt de boel nooit meer verder.
Zouden ze het zo maken dat 19,18 en 17 bezet gegeven worden terwijl er geen lok staat dan kloppen ook de stelbedinungen niet meer voor de volgende rijweg. Immers je laat de lok vertrekken van rmk 20 maar wat er voor zit is bezet oftewel er staat iets in de weg, gevolg de lok vertrekt nooit meer.
Als Bob van te voren weet welke scrsh hij moet plaatsen kan hij het ook wel oplossen, bovendien kun je soms uren zoeken naar een fout terwijl je er steeds overheen kijkt. Dat is niet altijd gebrek aan kennis van WDP maar kan ook zijn omdat je bv. net ruzie met je vrouw hebt ;) Ik weet trouwens niet of dit bij Bob het probleem is maar wat ik heb nagespeeld aan de hand van zijn verhaal krijg ik exact hetzelfde probleem dus we wachten af.
Je laatste vraag: dat gaat niet met een prufekontakt, daar zijn een heleboel andere mogelijkheden voor.
Zitat von: rocofan in 31. Mai 2014, 16:00:05
En heel even buiten het boekje .... zou je een Pruefkontakt ook kunnen lenen ? dus bv een lok laten vertrekken door gebruik te maken van de aktivering van een andere lok met een pruefkontakt ?
Ik heb op mijn proefbaan wel eens getest met een rijweg die gekozen mag worden indien een lok een andere rijweg vasthoudt. Oftewel, als spoor 1 bezet is en spoor 2 , ga dan naar spoor 3.
Hallo Eric,
Die kun je direct onder het kolom A-K. = Anforderungs Kontakt.
Zie screenshot de rode omlijnde kader.
De verticale nummeringen zijn de Start kontakten.
Alles begint in deze kolom met Start.
Je kunt hiermee zelf kiezen wanneer in de eerste regel bijv. wanneer die regel wordt uitgevoerd, dan begint A-K te activeren.
M.a.w. Wanneer spoor een lok aankomt, en pas als die op de Stop sectie stopt, dan mag Lok die op het Start kontakt nummer, als bezet aanmeld, vertrekken.
Jan,
ik begrijp Eric z'n vraag en ik leer graag wat bij, maar ik snap echt niets van je oplossing. Probeer het eens anders uit te leggen zodat ik het ook snap.
Gr. Kees
Jan,
ik heb m al.
Nadeel is alleen met deze oplossing dat je in Eric z'n geval (tenzij je niet anders wilt) deze twee loks alleen maar voor dit doel kunt gebruiken en ze niet meer op een andere manier kunt gebruiken zonder het nodeloos ingewikkeld te maken, maar goed dat is mijn mening. Ik zou het anders oplossen.
Gr. Kees
Hallo Kees,
Ja, dat klopt, en daar zijn die mogelijkheden ook voor.
Natuurlijk zijn er ook andere varianten, bijv. met STW die is nog perfecter.
Eric,
hier een voorbeeld zoals het zou kunnen.
Je ziet hier op dit spoor 3 treinstellen staan(blauw) er moet een ander treinstel in dat door zijn lengte het hele spoor nodig heeft (we noemen hem even A)
Ergens in de route van A Activeer je onder optionen in de ZFA op een kontakt in dit geval 157 de virt.schakelaar, van rood op groen. -1e screenshot
Deze zelfde virt.schakelaar is met de kleur groen onder bedinung voor het betreffende spoor een voorwaarde dat de uitrijweg gesteld kan worden en dus de eerste lok kan vertrekken dan de 2e en dan de 3e lok.-screenshot 2
Als de laatste lok van het spoor af is laat je in de vervolgschakeling van deze lok de virt.schakelaar weer op rood zetten. Lok A die nu ruimte heeft om binnen te rijden heeft ook als vertrek bedinung groen nodig.
dit laat je dan weer doen zoals in 1e screenshot door 1 van de vertrokken loks op de door jou gekozen plek.
Op deze manier kun je de loks elkaar laten afwisselen met uitrijden,inrijden,uitrijden enz.
wanneer de virt.schakelaar de stand rood heeft kun je deze kleur ook gebruiken als uitrij bedinung, maar dan via een andere rijweg ergens anders naar toe. Dat is wat ik bedoelde met dat je de loks behalve voor het elkaar afwisselen ook nog eens ergens anders naar toe kunt laten rijden, als je dat al zou willen.
dit kan allemaal nog veel uitgebreider met tellers, meer virtuele schakelaars enz.
Nou ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben om je te laten zien dat jij je wens met de volle en lege trein op deze manier zou kunnen laten functioneren
Hallo JAn,
Ik zal jouw verhaal nog eens rustig gaan lezen ... ik begrijp dat het wel mogelijk is wat ik in mijn hoofd had, maar dat het niet zinvol is ...
Ik bedacht dit ivm wat ik zei over 2 identieke loks waarvan er steeds maar één zichtbaar mag zijn. oftewel ik beduvel de kijker door hem te laten denken dat het dezelfde lok betreft, maar het eigenlijk 2 loks zijn.
zoals ik nu begrijp zijn er mooiere methoden om een lok " binnen " te houden.
Grtz
eric
Hallo Kees,
bedankt voor je uitvoerige uitleg.
De onduidelijkheid met de nummers 45 en 24 zijn inderdaad met het andere screenshot opgelost :-)
mij is je verhaal duidelijk. We laten Pruefkontakten dan ook maar gewoon pruef zijn ... hahaha
Ik probeer de WDP gedachtes een beetje te begrijpen, dan weet je ook wat mogelijk is en onmogelijk ...
Inmiddels hoop ik ook dat Bob zijn probleem nu opgelost is ?
excuses voor het even in bezit nemen van zijn draadje ...
Grtz
eric
Zitat von: rocofan in 31. Mai 2014, 19:45:46
zoals ik nu begrijp zijn er mooiere methoden om een lok " binnen " te houden.
Hallo Eric,
Zoals je ziet heeft Kees Polm ook een voorbeeld die ook de mooie kant van het rijverkeer gedrag kan bewerkstellen. Kees heeft ook menige jaartje ervaring en heeft daar ook een bepaalde methode bedacht hoe hij dit heeft kunnen configureren.
Zo heeft een ieder ook zijn eigen ervaringen, door bundeling van ervaring uitwisseling kom je ook zelf tot een eigen idee.
Met de machtige STW kun je het nog verder het rijverkeer uitkristalliseren en uitbouwen.
Bob heeft in De Meern het tip van de sluier laten zien hoe je met STW een prachtige rijverkeer, rijgedrag, Seinwezen protocol, prioriteit verkeer, Epoche selecties, Lengte trein toelating of blokkering, Locomotief betrokken functies, wagon koppelingen en ontkoppelingen, en noem maar op.
Maar met STW is werken met Buro versie, zoals Kees het al noemde, niet alles controleerbaar.
Toch is op de echte treinbaan zelf het beste manier om met STW te gaan werken.
Dan zie je het effect in levende lijve, de trein plezier.
Bas is vorige week bij mij geweest en heeft het gezien dat bij mijn treinen met verschillende snelheden de station binnen rijdt, en de treinen aansluiten, zoals dat ook in het echt gebeurt, opzicht stoppen bij de achterliggende trein. Geleidelijk afremmen en wacht tot stoppen, en dan mag pas de tweede trein, op de naast gelegen spoor vertrekken. Dit is allemaal mogelijk. :D
Hallo jan,
Tja, die presentatie heb ik gemist. Ik heb toen gevraagd of er iets op papier stond, maar geen reaktie ontvangen.
Zal eens een voorstel indienen hier bij de duitse stammtisch.
Kun je niet eens een filmpje maken van zoiets ?
Grtz
Eric
Hallo allemaal,
Even een update.
Ik heb alles weer werkend. Met behulp van bijna iedereen die zijn steentje bijdroeg heb ik wel wat zinnigs kunnen gebruiken.
Uit eindelijk waren het 2 probleempjes.
Op het moment dat ik de trein handmatig wilde verrijden was er net een wende zug en dat bracht me op het verkeerde spoor. Daar waren dus niet de juiste rmk ingegeven. Zoals geschreven was er een Iznf waar de laatste wagon aan het begin van het perron moet stoppen en inderdaad daar stonden Dus verkeerde rmks in nadat de trein gekeerd was. Daar was aangevinkt het doel contact en dat is nu juist niet bezet.
Het 2 e probleem was inderdaad de positie van het proefcontact. Ik heb dat 1 rmk naar voren gehaald en zie perfecto.
Bedankt voor jullie hulp
Mvrg Bob
Bob,
mooi dat alles weer werkt.
Gr. Kees