Seite drucken - Poll wissels en WDP

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Eric Baan in 12. August 2014, 15:00:31

Titel: Poll wissels en WDP
Beitrag von: Eric Baan in 12. August 2014, 15:00:31
Beste Msv,

Ik ben erg benieuwd hoe iedereen zijn wissels heeft aangesloten en binnen WDP heeft ingevoerd.

Zelf heb ik op mijn testbaan de wissels verbonden met een stuk rails waaraan een RMK vast zit. Dus niet de wissels zelf op een digitale stroom zonder RMK.

Binnen WDP heb ik in een IZNF de lengte van de wissels ingevoerd als virtueel 0 en de lengte erin. Binnen WDP heb ik de wissels geen RMK gegeven, ze zijn dus gewoon blanko.

Op mijn echte baan zal ik alle wissels gewoon op de digitale stroom aansluiten en dus niet via een RMK.

mijn vraag ... hoe hebben jullie je wissels aangesloten en hoe in WDP en IZNF ingevoerd ?

grtz

eric
Titel: Re: Poll wissels en WDP
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp in 12. August 2014, 15:30:57
Beste Eric,

Mijn wissels zijn gewoon genummerd, en hebben geen terugmelding.
De rijwegen voor en achter het wissel zijn wel van terugmelding voor zien.
De wissels zijn aangesloten op de K83 (Märklin).
Ik heb zo,n 20 treinen rijden op de baan, ongeveer 3 á 4 tegelijk,
en heb geen problemen, dat gaat prima dank zij WDP die alles uitstekend
in de gaten houdt, en een trein stopt wanneer die niet verder kan.

Met groet, Henk
Titel: Re: Poll wissels en WDP
Beitrag von: Ronald Meijer in 12. August 2014, 19:20:22
Eric

Mijn wissels zijn ofwel deel van een RMK (aan het begin of einde afhankelijk van de rijrichting) of een aparte RMK (bv in een wisselstraat) en zo ook in WDP ingevoerd/gelabeld. Dus alle rails/wissels zijn gedetecteerd ik heb geen ongedetecteerde stukken.

Daarnaast heeft elke wissel uiteraard zijn eigen magneet artikel adres. De spanning voor de wisseldecoders komt van de Intellibox. De 4 baansegmenten voedt ik elk separaat met een aparte booster.

Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt

Groet

Ronald
Titel: Re: Poll wissels en WDP
Beitrag von: luc diels in 12. August 2014, 20:30:47
Eric,

bij mij is het zoals bij Henk. Bij een wissel heb ik een terugmelding van één rail in elke richting. In de rijwegen laat ik dan controleren of die RMK vrij is alvorens de rijweg vrij te geven. Dit zorgt er voor dat een bvb bij een wisselstraat dat de trein zeker voorbij die eeste rail na de wissel moet zijn alvorens de wisselstraat wordt vrijgegeven. Een ander voordeel is dat bij een station dat vanuit beide richtingen kan worden ingereden je de mogelijkheid hebt om te controleren dat bvb een binnenrijdende trein volledig van de wisselstraat weg is alvorens een trein die in het station klaar is om te vertrekken in tegenovergestelde richting, en die de rijweg van de andere trein moet kruisen , moet wachten tot de binnenkomende trein volledig is binnengereden. Ik zet dan ook nog een vertraagd afvallen tijd in om flikkeren tegen te gaan. Dit is voornamelijk nuttig wanneer je bvb een kort stukje rail neemt als terugmelding dat tussen twee assenstellen van een lange wagon even geen bezetting zou hebben.

groetjes uit Qatar

Luc Diels
Titel: Re: Poll wissels en WDP
Beitrag von: Modelspoorbarry in 13. August 2014, 09:16:04
Eric,

Voor wat het waard is (ik moet de bouw van mijn baan nog starten):
ik ga uit van detectie (dus RMK's) aan mijn wissels. Of het een enkele wissel is, of een wisselstraat, is daarbij niet van belang.
Er zitten een paar langere wisselstraten in mijn ontwerp en daar zou een korte trein (of een losse loc als het maar 2 wissels zijn) compleet in kunnen "verdwijnen".

Het is mijn ervaring uit mijn vorige baan, waarmee ik kan voorkomen, dat wisselstraten te vroeg worden vrijgeven, of überhaupt worden vrijgegeven, als er bijv. een deel van de trein op achterblijft. De laatste wagon van mijn treinen zijn altijd gedetecteerd.

Hetzelfde als bij Ronald: ik heb geen ongedetecteerde stukken in mijn baan/ontwerp.

Groeten,

Barry