Als nieuwe gebruiker is t werken met Windigipet erg tof.
Echter als ik de treinen stop blijven de interfaces gewoon op railspanning
Harry v d Laak
Goede middag Harry,
Welkom op het forum.
Kan je wat meer uitleggen over wat je bedoel met interfaces blijven onder spanning.
Met een digitale baan staat er altijd spanning op de rails.
WinDigiPet schakelt de stroom op de rails niet aan of af maar regelt via de rails de decoder die in de trein zit.
mvrgr Bob
Beste Bob.
Eigenlijk was ik gewend om als je de stopknop of noodremknop gebruikt dat dan de spanning van de baan ging.
Daarom was ik enigszins verbaasd dat dat niet gebeurde.
Bij iTrain (oeioei) gebeurt dat wel.
Hallo Harry,
binnen wdp is er ook een noodknop ...
In principe is het niet nodig om de spanning van de baan te halen , wat is de reden dat bij jou de spanning er totaal vanaf moet ?
ik heb sowieso een dergelijke knop op mijn ecos. ik gebruik hem echter zelden.
een knop aanmaken en die verbinden met een schakeling die dit doet is ook mogelijk.
Zo zou je van die echte grote Noodknoppen rondom je baan kunnen maken. maar de vraag blijft waarom :0(
grtz
eric
Hoi ,
ik denk , er moet een fout in de bedrading zijn. Wanneer je op een noodstop druk moet de stroom sluiten. Dit is in WDP zo en werkt goed voor mij .
Ik heb het vanavond ook even getest bij mij op de baan.
Als ik de noodstop indruk bij WinDigiPet dan wordt mijn volledige baan spanning vrij.
ik heb een tams centrale en een HSI voor de terug melders dus dat werkt prima.
mvrgr Bob
Hallo,
misschien verwissel je deze symbolen:
de 1e is de noodstop (geen stroom)
de 2e stopt aleen de locomotieven (met stroom).
Zie foto
Totnutoe loopt alles "perfect", alleen als de trein gestopt is op de juiste bezetmelder, blijft er nog n heel klein beetje stuurspanning staan en loopt de trein heel langzaam door. Ben ik iets vergeten?
Hallo Stuiverman,
Stopt de locomotief uiteindelijk wel, of blijft hij door rijden?
Met groet, Henk
Hij blijft gewoon heeeel langzaam doorrijden. Pas als ie weer in blok1 (station) komt neemt ie de snelheden over die in de melders van dit blok staan genoteerd.
Hallo Harry,
Op het TM-contact waar hij zou moeten stoppen, doe je dat met een profiel, of via izfm?
Met groet, Henk
Hallo Henk.
Ik heb nog nergens profielen zelf ingevuld en de bezetmelders zijn van het type S88.
Hallo Harry,
Ik bedoel eigenlijk, als hij stopt bv.( in het station) waarvan, hoe, krijgt de loc dan de stop opdracht.
Met izfn bedoel ik intelligent treinnummerveld. (intelligentes Zugnummernfeld)
Met groet, Henk
Hallo Henk. Het stopstuk was net n paar centimeter (N-baan) te kort, zodat de loc al in t volgend gedeelte zat met zn voorwielen.
Maar nu het volgende: als ik n rijweg rijd dan worden rem en stopgegevens die opgegeven zijn keurig uitgevoerd.
Zit deze weg echter in n rit en dan niet als laatste, dan worden rem en stop genegeerd en rijdt de trein gewoon zijn ronde.
Ben ik te vlug op weg gegaan en komt er nog iets aanvullends of heb ik iets over t hoofd gezien?
groeten van Harry
Hallo Harry,
Bij een rijweg zal de loc altijd de gegevens van de rijweg overnemen, snelheid 70 vervolgens 30, en dan stop. Maar knoop je de rijwegen aan elkaar dan wordt het een treinrit, en gaat de loc in de laatste rijweg pas 30 en stoppen. dus niet in de tussenliggende rijwegen.
Met groet, Henk
Hallo Henk.
Zoiets had ik al verwacht, dus zal ik nu verder gaan met n soort spoorboekje, zodat ik wel onderweg kan stoppen.
Bedankt en de groeten
Harry
Hallo Henk.
Nu rijdt de trein inderdaad zoals t moet.
Echter zag ik ineens dat de kilometerteller gewoon op 0 blijft staan, ondanks dat de snelheidsschuif eronder wel met de treinsnelheid meegaat. Moet dat soms ingesteld worden?
Groeten van Harry
Hallo Harry,
De kilometertellers zouden mee moeten gaan met de snelheid van de rijwegen. Daar zijn verder geen instellingen voor. Wat betreft rijwegen is de link hieronder misschien interessant voor jou.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65090.msg127961#new
Het is een PDF-bestand wat je kunt downloaden. Als je het niet ziet, scrol even naar het begin van het draadje.
Met groet, Henk
Hallo Henk. Dat is gewoon het beginnersverhaal dat ik al heb en ook al heb gelezen.
Groeten van Harry
Hallo Henk.
Nog even terugkomen op die kilometerteller. Vandaag uitgeprobeerd met alleen de lokbesturing.
Ik kan op de kmh-teller overal klikken, de lok gaat dan op volle snelheid er van door en de teller blijft op 0 staan.
Komt dat omdat ik een DEMO-versie heb misschien???
groeten van Harry
Hallo Harry,
Dat lijkt mij niet, maar weet ik niet zeker, gebruik je de grote loccontrol of de kleine?
Hallo Henk.
Het is allemaal niet meer nodig! Ik heb de demo2015 gedownload en gaan gebruiken i.p.v. demo2012 en nu loopt alles en werkt alles zoals het zou moeten. De treinen remmen netjes af en stoppen keurig. De km-teller doet het gewoon.
Bedankt voor al je tips en trucs en veel plezier verder met deze mooie hobby!
groeten van Harry
Hallo Henk.
Hier ben ik toch weer.
Nu alles loopt wilde ik de vervolgschakelingen gaan toepassen. Dat lukt allemaal vrij goed. Ik zie de bezetmelders in de TM-monitor. Ik zie de vierkantjes rondom de wissels als ik in de rijweg-editor op de vervolgschakelingen klik. De wisseltesten doen het allemaal, maar er gebeurt niets als de betreffende melder het vervolg zou moeten schakelen. Is er n algemeen beperking soms? Of ligt het (weer) aan de demo-versie?
Wat ik ook mis is de rijwegen-testrit/testloop bij opties.
Hallo Harry,
De Demo versie is inderdaad een "uitgeklede" versie, bedoeld om te kijken of het programma dat is wat je zou willen hebben, en of je er mee kan werken. Als zo lees op het forum lukt jou dat aardig.
Met groet, Henk
Hallo Henk.
Maar nu weet ik nog niet hoe of het zit met die vervolg-schakelingen. Dus toch n DEMO-effekt misschien?
Hallo Harry,
Voor zover ik weet zit dat niet in de Demo versie.
Met groet, Henk
Goed dat ik dat weet, Henk.
Dan wacht ik nog mijn bestelling met SMALL af.
Bedankt maar weer en tot ziens.
Harry
Hallo Henk.
Vandaag gespeeld met SMALL. Alles ziet er net iets anders uit, maar het loopt nu. OOK het pendelen.
Bedankt iedereen voor de opmerkingen en tot de volgende keer.
En PROFIELEN mis ik niet echt.
Hallo Harry,
Dat is mooi. Als het programma doet wat jij wilt, heb je een goed programma en ik ben blij dat je er goed mee overweg kan.
Met groet, Henk
Hoi Henk.
Dat is inderdaad zo en met n beetje inzicht kun je met veel minder veel meer doen.
Dag Henk.
Na n week van zuchten en steunen heb ik nu alle rijwegen, ritten en automatische ritten voor elkaar gekregen. Echter, kom ik vandaag tot de ontdekking dat als je n rijweg wijzigt dat je dan overal waar die rijweg gebruikt wordt op die plaats die rijweg opnieuw moet invoeren!
Is dat echt de bedoeling? Ik hoop van niet!
Beste Harry,
Eerst even iets over het forum. Het is de bedoeling dat wanneer je met een ander onderwerp begint, je dan ook een nieuw "draadje" maakt. Dat maakt het zoeken voor anderen eenvoudiger om wanneer zij hetzelfde probleem hebben, wat in dit geval "Rijweg veranderen" zou zijn, te kunnen vinden. Alles staat nu onder interfaces stoppen niet en dat klopt niet meer.
Nu het antwoord op je vraag. Als je een rijweg veranderd, moet je inderdaad bij de rijwegen dat stukje rijweg opnieuw ingeven. Maar dat is eigenlijk zo gebeurt. Wanneer je de rijweg selecteert door aan het begin van de betreffende rijweg rechts te klikken dan start en dan op het eind van de rijweg weer rechts dan doel, en daarna kopiëren naar editor dit staat onderaan het venster. Dat is alles.
Met groet, Henk
Bedankt Henk voor je tip en doe toch maar geen nieuw draadje.