Beste WDP gebruikers,
Zo vlak voor de kerstdagen heb ik een vraag over het aantal toe te passen bezetmelders (RMK's)
in een vrije baan. Ik heb WDP nu zo ingesteld dat de treinen nu netjes stoppen in mijn eerste schaduwstation.
Om in dit schaduwstation te komen moet de trein eerst over een aantal blokken rijden. Die vallen onder de vrij baan. Deze worden in slechts een richting bereden. Hoeveel bezetmelders mag/moet ik daar toepassen ?
Mijn gevoel zegt maximaal 2. En hoe is de verdeling dan in dat blok ? 50/50 %
Ik zie dat er al veel aandacht op dit topic aan RMK's is besteed. Maar heb mijn antwoord nog niet kunnen vinden.
groet,
Guus
Beste Guus. Het is tegenwoordig mogelijk om met behulp van het iznf het met maar 1 melder te doen. Je hoeft alleen nog de lengte van de rails in te voeren en waar je lok moet stoppen,bijvoorbeeld voor een sein en wdp doet de rest.
Mvg Frank
Beste Guus,
Je hebt op een vrije baan, dus zonder stop, 1 TM nodig voor start en 1 voor afremmen, en 1 voor stop. De laatste stop, gebruik je weer als start voor het volgende blok. Dus met 2 TM's per blok is het goed te doen.
Zoals je wel gelezen zult hebben zijn de meningen hierover verdeelt, maar bij mij werkt dit prima.
Met groet, Henk
Beste Guus,
Leuke vraag en altijd stof tot discussie.
Voor mij zou bepalend zijn hoe je wilt rijden in dat stuk vrije baan. Hoe lang is het en wil ik dat een volgende trein er al in kan als de 1ste er nog niet uit is, dit bepaalt m.i. hoeveel melders en ZNF je in dat stuk van je baan plaatst. Bij bv 1 melder / 1 ZNF zal de 1ste trein het gehele traject moeten afleggen / bezet houden voordat er een 2de in kan.
Groet
Ronald
Guus
Een kan ,maar je baan wordt traag. Ik zou het maar op drie of twee houden ,dan worden de opeen volgende vakken weer snel vrij gegeven. Windigipet kan alles ,maar alles heeft zijn voordelen en nadelen
Groetjes
Peter
Voldoende stof tot nadenken. Voor mijn gevoel ga ik voor 3 stuks per blok.
Het info: alle blokken zijn ongeveer 1650 mm lang. Ik heb in het schaduwstation 3 RMK's
per blok toegepast. Nu komt de trein vanuit een van de sporen vanaf het schaduwstation
op het volgende blok (vrije baan) Deze is dus ook 1650 mm lang. Wanneer ik daar 3RMK's
toepas, hoe is dan de verdeling. 20/60/20 % ? Of 33.3/33.3/33.4% ?
Groet,
Guus
Hallo Guus,
Bij mij werkt 20 - 60 - 20 ( melden - remmen - stoppen) perfect!
Guus,
De keuze is geheel persoonlijk en alles kan maar in de vrije baan zou ik voor twee melders per stopplaats (IZNF) gaan (blokken bestaan trouwens niet in WDP, wel in koploper ;), dat koploper denken moet je proberen los te laten in WDP).
Je rijdt in WDP met rijwegen van IZNF naar IZNF en zeker in de vrije baan wil je (ik in ieder geval wel) dat treinen doorrijden en niet stilstaan dus waarom al die korte secties.
Als vb ik heb een stuk vrije baan van 9 meter waarin ik melder secties van steeds zo'n 150 cm heb en om de melder een stopplaats (IZNF) zo is een rijweg een meter of drie en heb ik 3 stopplaatsen (om de melder) in dat stuk, als de eerste trein in tweede of derde stuk van de vrije baan is kan er aan de voorkant al weer een trein in en met de rijweg/IZNF vooruitkijk en rem opties zal een trein keurig vaart minderen of stoppen indien nodig.
Ronald
Zitat von: Ronald Meijer in 18. Dezember 2016, 10:49:22(blokken bestaan trouwens niet in WDP
Een onjuiste opmerking. Je zaait verwarring en zet mensen daarmee mogelijk op het verkeerde been.
Bij de eerste uitleg in het handboek in deel 1.1.2 "de drie zuilen van WDP" wordt al gesproken over "Blockstrecken".
Zie ook verder het handboek Hoofdstuk 7.1 waar verder jouw bewering duidelijk wordt ontkracht.
Hans,
Je hebt helemaal gelijk.
Ronald
Iedereen bedankt :)
Ik heb een teststuk opgezet om de werking van 3 RMK's te testen.
En wil me nog wat verder verdiepen in de manual.