Hallo,
Vandaag mijn eerste windigipet aangeschaft bij Bentink en natuurlijk meteen aan het stoeien geslagen.
Als je baan uit meerdere lagen bestaat hoe kun je dan deze lagen koppelen? Of moet je ze zo logisch mogelijk intekenen?
Mijn baan is een bestaand ontwerp van Marklin ik heb geprobeerd foto's toe te voegen.
Gr. Rogier
Nog een foto
En de derde met het schaduw station.
(Kunnen er meerdere foto's in 1 bericht?)
Hallo Rogier Wensveen,
der Gleisplan von WDP ist 2D. Du mußt die verschiedenen Ebenen einzeln in den Gleisplan zeichnen. Entweder untereinander oder nebeneinander. Die offennen Gleisenden werden dann mit Sprungmarken verbunden.
Hallo Sven Spiegelhauer,
Ok das ist klar. Funktioniert das auch mit der Zentrale 3 so? Es ist ein wunderschönes Programm und ich werde viel damit üben müssen. Aber das wird mit dem Forum als Informationsquelle sicher in Ordnung sein!
Hallo Rogier Wensveen,
ZitatFunktioniert das auch mit der Zentrale 3 so?
Das funktioniert mit jeder Zentrale so.
Hallo Sven Spiegelhauer,
Ok danke In meinem CS3 bin ich nicht weiter gekommen, als die Schattenstation zu zeichnen. Also muss ich jetzt herausfinden, wie das an der Börse geht.
Hallo Rogier Wensveen,
in der CS3 muß nicht zwingend ein Gleisplan gezeichnet werden.
Hallo Rogier,
Zoals Swen al geschreven heeft, moet je al je sporen, dus ook je schaduwstation in het sporenplan tekenen.
In de centrale mag je natuurlijk als je dat wilt tekenen, maar voor windigipet is dat niet nodig, daar werk je met het sporenplan.
Ik heb voor de duidelijkheid, mijn sporenplan, nog niet helemaal klaar als bijlage gestuurd met het bestaad uit 4 verschillende hoogtes, maar is niet tezein in het sporenplan.
Met groet, Henk
Hallo Henk,
Whow dat is een best sporen plan. Ik snap nu wat ik moet doen. Het is nog wel een klus maar het beste lijkt me om zoveel mogelijk horizontaal en verticaal te tekenen en diagonaal achterwege te laten?
Hallo Rogier,
Even ter info.
Die mooie baanplan van Henk is met Premium versie getekend en je hebt de Small versie.
Niet dat je anders van tekening afwijkt, maar in de Small versie zitten wat beperkte mogelijkheden in.
Betreft een spoorplan tekening van verschillende nivo's kun je, zoals Sven en Henk al noemde, en in jou geval, in drie categorieën van nivo's intekenen.
Dit zoals ook werkelijk in de spoorwegen Seinhuis zijn opgebouwd.
Alles in horizontale richting getekend.
De onderbrekingen die van links of rechts van nivo 1 en vervolgen naar nivo 2 wordt d.m.v. Sprungmarker met elkaar verbonden. Diagonaal tekenen kan, maar bij Trein Nummer Veld venster, de bekende ZNF, kun je niet wanneer je bouwjaar van een locomotief diagonaal neerzetten, wel de decodernummer dat uit 1 symbool bestaat.
Sein symbolen e.d. kan wel, en wissel symbolen alleen horizontaal en verticaal.
En natuurlijk kun je baan ontwerp geheel naar eigen smaak inrichting zoals je in jou bijgevoegde spoorplan tekening op maken. En hangt af van jou beschikbare monitor grote.
Dus, die drie tekening ontwerp kun je gescheiden intekenen of omzetten naar Seinhuis protocol en de drie tekeningen met sprungmarker verbinden.
In de Small versie zijn maar twee scherm vergroting terwijl in de premimium 5 schermvergrotingen zijn opgenomen.
Dus, ik zou even oefenen wat de beschikbare mogelijkheden zijn van de Small versie.
Wens je heel veel succes!.
Met vriendelijke groeten,
Jan
Hallo Jan,
Het zal zeker oefenen zijn maar dat komt uiteindelijk goed. In november ga ik naar de workshop bij Bentink tegen die tijd hoop ik mijn plan erin te hebben.
Ook zal ik ze hier delen zodat men er op kan "schieten" (in de positieve zin van het woord!)
Hallo,
Dit is mijn eerste aanzet. Bij het stukje wat nu nog doodloopt moet een engelse wissel komen maar die kan ik niet vinden......?
Hallo Rogier,
Dat zijn 2 gewone wissels tegen elkaar een linkse en daar met de kopsekant een rechtse tegen aan of anders om net hoe je uitkomt, WDP maakt daar dan zelf een engelse wissel van, wanneer je het een adres ga geven.
succes met groet, uit Engeland, Henk
Hallo Henk,
Vanuit Engeland? Ben je op vakantie?
Is dit wat je bedoelt?
Als je mijn eerdere foto's ziet van de baan dan is het zo toch redelijk goed uitgetekend?
Hallo Rogier,
Ja, mijn zoon woont en werkt in Engeland, dus wij gaan daar meermaals per jaar naar toe.
En inderdaad zoo maak je een engelse kruising, wanneer je hem een adres gaat geven, zie je dat het als een kruising gezien wordt door WDP.
Je bent goed bezig, met groet, Henk
Hallo Rogier,
ik zie dat ergens een vraag niet beantwoord is , kunnen er meerdere bijlagen worden gestuurd.
het antwoord is ja , max 3
maar zo te zien ben je al lekker bezig.
m.v.r.g
Rupert van Swol
Hoi Rupert,
Ja het lijkt aardig te lukken. Vanavond sluit ik mijn laatste wissel aan op de baan. Dan nog 14 contactrails maken. Ik hoop van het weekend de baan en Windigipet aan elkaar te knopen.....
Hallo,
Ik moet nog 14 blokken maken. Maar een aantal van deze blokken hebben kleine passtukjes voor de wissel. Wat is verstandig het kleine passtukje gebruiken of de aansluitende lange rechte of bocht hiervoor gebruiken?
Hallo Rogier,
Wat voor rails gebruik jij?. Bij C-rails zou ik het pas stukje meenemen.
Met groet, Henk
Hallo Henk,
Ik gebruik c-rails. Ok dankjewel voor de aanwijzing ik ga het dan met het pastukje doen.
Hallo Rogier,
Het is handig als je in je profiel, onderaan, vermeld wat je centrale is enz. Zie mijn profiel.
Het wordt dan gemakkelijker om te antwoorden op vragen van jou, en hoeft de antwoorder niet te raden......
Met groet, Henk
Hallo Henk,
Zo is het denk ik wat duidelijker of niet?
Bedoelde je met de contactrail het pastukje EN de langere opvolgende of alleen het pas stukje als contactrail gebruiken,
Hallo Rogier,
Een wissel is niet nodig, maar de rest van de rails wel, hoe meer je detecteert, des te minder het risico van botsingen, of achterop rijden. Dus iedere rijweg heeft 3 terugmelders, waarvan de 3e de 1e van de volgende is.
Ik hoop dat dit de zaak wat verduidelijkt.
Met groet, Henk
Hallo Rogier,
in de anleg is beschrijven, hoe een wissel is te veranderen om terugtemelden. Ik wens veel plaisir.
Met groet
Ralf
Zo het heeft even geduurd maar het is gelukt om alle terug melders aan te leggen. Bijna 200 meter draad verder zijn er nu 30 terugmeld contacten.
Volgens mij heb ik het nu goed gedaan om Win-Digipet aan te sluiten op de CS3.
In november ga ik de workshop bij Bentink doen maar ik zou graag nu al wat willen experimenteren. Zijn er mensen in de buurt van Apeldoorn waar ik eens mag mee kijken? Of is er iemand die het leuk vindt om bij mij thuis mee te kijken en me op gang te helpen?
Hallo Rogier,
Stuur maar een Pb naar mij toe. ;)
Mvg,
Jan