windigipet.de

Win-Digipet Nederlandstalig forum => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Bram am 17. Oktober 2009, 15:24:51

Titel: Profielen
Beitrag von: Bram am 17. Oktober 2009, 15:24:51
Hallo mensen,

Ik heb een vraag over profielen:

De trein moet van A naar B, keren en dan naar C, dan weer keren en naar B en vervolgens verder met een treinrit.

(http://i36.tinypic.com/25729ut.jpg)

A > B is een rijweg,
B > C is een rijweg
C > B is een rijweg

Na C begint dan een treinrit.

Voor de rijwegen A - B en C zijn profielen aangemaakt, en de trein werkt deze zonder problemen af.

Wil ik nu echter verder met een treinrit/rijweg vanaf C, dan blijft de trein staan op C en krijg ik in de "Inspector für automatiek" de melding "Loc noch im profiel=Exit.
Zet ik in de rijweg C > B een treinrit/rijweg als vervolgrit, dan rijdt de trein wel verder.

Hoe krijg ik nu de rijweg C > B uit zijn profiel en kan ik zonder vervolgrit verder rijden ???

Mvg,

Bram


Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 17. Oktober 2009, 16:10:15
Hoi Bram,
Helemaal begrijpen doe ik je niet(kan aan mij liggen)

is dit wat je wil ?

A>B>C>B>treinrit OF A>B>C>treinrit

De melding die je krijgt ken ik niet.
doe er ook ff een scr.sh. bij van de ZFA en van het profiel B>C

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 18. Oktober 2009, 18:15:50
Hoi Kees,

A>B en B>C en C>B zijn aparte rijwegen. Dus niet 1 treinrit.
De trein rijd de treinrit 150>141 met vervolg rit 141>146.
Op rmk 146 stopt de trein, moet 5 sec wachten, keert en gaat dan middels de rijweg 146>162 naar rmk 162 (C)
Op rmk 162 wacht de trein weer 5 sec, keert weer en gaat dan weer naar rmk 146. (B)

Weer aangekomen op 146 moet de trein met een treinrit verder naar rmk 37 (inrit schaduwst.)

Doe ik het zo als fig 1, dan rijd de trein door naar rmk 137.

Fig 1
(http://i36.tinypic.com/14vn0qh.jpg)

(http://i36.tinypic.com/25729ut.jpg)

Doe ik het zo als fig 2, dan stopt de trein op rmk 146 en krijg de melding zoals fig 3
Hier heb ik dus de treinrit niet als een vervolg rit van de rijweg 162>146, maar als een gewone treinrit ingevuld, na de rijweg 162>146.

Fig 2
(http://i35.tinypic.com/2uylk5j.jpg)

Onderstaande melding krijg je als je op het pictogram met het brilletje (rechts boven in de hoek van de Zugfahrt automatiek klikt.

Fig 3
(http://i35.tinypic.com/1r83v9.jpg)

Hopelijk is het nu duidelijk.

Mvg,

Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Dirk Streuber am 18. Oktober 2009, 18:24:54
Hallo Bram,

klicke einmal auf die Taste "F7" , damit sich die Zugüberwachung (http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60310.0) öffnet. Dort siehst Du die Ursache des Problems...  ::)

Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 18. Oktober 2009, 22:12:48
Hoi Bram,

Ben je er al achter ?
wat zegt de zuguberwachung ?
Ik probeer het op mijn baan na te maken, maar ik krijg die melding maar niet, de lok blijft het bij mij gewoon doen.

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 18. Oktober 2009, 22:44:08
Hallo Dirk en Kees,

Heb ook de zugüberwachung bekeken, maar wordt daar ook niet wijzer van.(zie schreenshot)
Aangekomen op rmk 162 worden de rijwegen 162>146 en 162>181 gecontroleerd.
Het profiel in de zugüberwachung is gelijk aan het profiel in de profile-editor. Maar het profiel blijft om een of andere reden aktief.

(http://i34.tinypic.com/2cworq1.jpg)

Mvg,

Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 18. Oktober 2009, 23:13:03
Bram,

ik heb nu iets soortgelijks,

Het ligt volgens mij aan de combinatie profielen en keerbevelen in de ZFA.
Als ik het zo maak werkt het bij mij ook niet.
Haal de keer en wachttijden uit de ZFA en laat de lok keren en wachten in de profielen, dan moet het werken.
of Dirk moet de reden weten weten maar bij werkt het dus ook niet.
Wel zonder profielen en met keerbevelen in de ZFA, maar dus niet met profielen.

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 18. Oktober 2009, 23:46:35

Haal de keer en wachttijden uit de ZFA en laat de lok keren en wachten in de profielen, dan moet het werken.
Op deze mannier werkt het dus niet
Heb ik gedaan. de loc keert dan wel bij aanvang rijweg 146>162, maar keert dan weer niet bij aanvang rijweg 162>146. Profile blijft dan aktief.

of Dirk moet de reden weten weten maar bij werkt het dus ook niet.
Wel zonder profielen en met keerbevelen in de ZFA, maar dus niet met profielen.
Het werkt ook wel met profielen, maar dan alleen met keerbevelen in de ZFA.
Maar om daarna de treinrit 146>037 uit te laten voeren. moet je de treinrit 146>037, als vervolgrit aan de rijweg 162>146 plakken. Doe je dit niet dan blijft de loc steeds weer keren.

Bram

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 19. Oktober 2009, 00:07:46
Bram,

dat laatste is logisch, want de ZFA vraagt van boven naar beneden af en komt dan steeds weer als eerste de rijweg tegen waar in hij moet keren 146-162
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 19. Oktober 2009, 00:20:02
Kees

Oke, dat snap ik nu.
Het gekke is nu, dat als ik in de ZFA voor een rijweg, of voor allebei de rijwegen, een wachttijd invoer dan krijg ik weer de melding "Nog in profiel. Het maakt niet uit waar ik de wachttijd invoer. dus of in de kolom "Abfahrt of in de kolom "Warte". Ook gaat er, als ik de simulatie uitschakel, plotseling een loc rijden die niet op een loc nummer staat.

Er gebeuren hier vreemde dingen. Ga dit eerst maar eens weer uitzoeken.

Groeten Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 19. Oktober 2009, 00:56:49
Kees,

Als ik met wachttijden in de simulatie rijd dan werkt het niet. De loc blijft dan in profiel, rijd ik met de echte loc op de baan, dan werkt het wel.
Vreemd, maar jij had laatst ook al iets wat in de simulatie niet werkte, dat las ik tenminste op het forum.
Conclusie: vertrouw niet op de simulatie.

Groetjes Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: jlt am 19. Oktober 2009, 12:49:29

Conclusie: vertrouw miet op de simulatie.

Groetjes Bram

Hallo Bram,

Heb je de tijd van de simulatie ook langer gezet?.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Dirk Streuber am 19. Oktober 2009, 18:51:41
Hallo Bram,

Hallo Dirk en Kees,

Heb ook de zugüberwachung bekeken, maar wordt daar ook niet wijzer van.(zie schreenshot)
Aangekomen op rmk 162 worden de rijwegen 162>146 en 162>181 gecontroleerd.
Het profiel in de zugüberwachung is gelijk aan het profiel in de profile-editor. Maar het profiel blijft om een of andere reden aktief.

(http://i34.tinypic.com/2cworq1.jpg)

Ist das Problem an der Anlage oder in der Simulation? Die Kontakte (146, 145, 144, 143 und 162) aus dem Profil müssen der Reihe nach, so wie sie im Profil eingetragen sind besetzt werden. Wenn der Startkontakt (146) nicht besetzt ist, fährt die Lok normal gar nicht erst los. Nur die Fahrstraße ist schon Freigegeben, da in der Zugüberwachung keine Hauptfreigabe mehr vorhanden ist. Ist in der betreffenden Fahrstraße "146>162" auch der Ziel-Freigabekontakt 162 eingetragen?  So wie es aussieht, steht die Lok schon auf RMK 162. Aber wie ist sie dort gestoppt worden? die Profile sind ja nicht abgearbeitet. Schicke mir doch einmal eine Datensicherung (http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=59116.0) oder hänge sie hier an einen Beitrag an, dann kann ich es mir mal ansehen.  ::)
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 19. Oktober 2009, 23:59:12
Hallo Herr Streuber,


(http://i34.tinypic.com/2cworq1.jpg)

Ist das Problem an der Anlage oder in der Simulation? Die Kontakte (146, 145, 144, 143 und 162) aus dem Profil müssen der Reihe nach, so wie sie im Profil eingetragen sind besetzt werden. Wenn der Startkontakt (146) nicht besetzt ist, fährt die Lok normal gar nicht erst los.
Die startcontact ist besetzt.

Nur die Fahrstraße ist schon Freigegeben, da in der Zugüberwachung keine Hauptfreigabe mehr vorhanden ist. Ist in der betreffenden Fahrstraße "146>162" auch der Ziel-Freigabekontakt 162 eingetragen? 
Ziel-Freigabekontakt 162 ist eingetragen

So wie es aussieht, steht die Lok schon auf RMK 162. Aber wie ist sie dort gestoppt worden? die Profile sind ja nicht abgearbeitet. Schicke mir doch einmal eine Datensicherung (http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=59116.0) oder hänge sie hier an einen Beitrag an, dann kann ich es mir mal ansehen.  ::)
Das mache ich, aber dauert vielleicht ein bischen.

Die loc fahrt die fahrstrasse 141>146 richtig, komt an bei contact 146 und stopt. Die loc wended und fahrt zum contact 162 und die loc stopt wieder. Die loc wended wieder und fahrt wieder zum contact 146.

Das geht alles richtig, aber wenn ich wende einfuhre im profielen wirkt das nicht, dan bleibt die loc stehen und bleibt im profiel.
Wenn ich hin und zuruck fahren wil MUSS ich wenden einfuhren in die ZFA und NICHT in die profielen.

Grusse Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: GWelt am 20. Oktober 2009, 01:20:12

Das geht alles richtig, aber wenn ich wende einfuhre im profielen wirkt das nicht, dan bleibt die loc stehen und bleibt im profiel.
Wenn ich hin und zuruck fahren wil MUSS ich wenden einfuhren in die ZFA und NICHT in die profielen.


Hallo Bram,

steht vor dem Wende-Befehl ein Stopp-Befehl?
Setze nach dem Wende-Befehl eine Verzögerung ein
Siehe Anhang
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: jlt am 20. Oktober 2009, 10:31:51
Goedemorgen Bram,

Wat Gerd en Dirk aangaf is de "stopbefehl" in profile in de regels die je laat zien.
Overigens zie ik ook bij regel 05 bij de laatse "stopbefehl" op 14 staan.
De echte stop is 18?. ::)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 20. Oktober 2009, 23:08:59
Hoi Bram,

kijk voor de zekerheid eens in de fahrstr. ed. (onder bedinungen)of daar de rm kontakten in de goede volgorde (en niet dubbel bv.) goed instaan. rijweg 146-162.
Ik had laatst ook zoiets en dan wordt het profiel ook niet afgewerkt.

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 20. Oktober 2009, 23:44:29
Bram,

Ik heb de hele avond zitten goochelen in de simulatie om het voor elkaar te krijgen, maar bij mij worden sommige rijwegen niet afgewerkt van de pendeltreinen.
maar alle 3 mijn pendeltreinen lopen op de baan perfect ????

Is het bij jou nou op de baan of in de simulatie dat het problemen geeft.
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 20. Oktober 2009, 23:47:10

steht vor dem Wende-Befehl ein Stopp-Befehl?
Setze nach dem Wende-Befehl eine Verzögerung ein
Siehe Anhang

Gert, du hast es aufgelöst. Ich habbe die befehle eingefürt wie du hast gasagd. Und jetst klappt es.
Danke fielmahls.


(http://i38.tinypic.com/ilafdc.jpg)

Hallo Kees,

Ik heb de profielen aangepast zoals Gert heeft gezegd, en nu klopt het. Alles rijdt nu zoals het moet.
Het keren hoef ik nu dus niet meer in de ZFA in te voeren. :D

Heb nog een vraag over "Bereiken" in de ZFA maar daar maak ik wel een nieuw topic over.

Jongens bedankt weer voor de hulp.

Mvg,
Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 20. Oktober 2009, 23:53:58
Bram,

ik heb het je nog laten zien thuis, en ik heb het nog geschreven gisteren wenden en warten eruit in de ZFA en wenden en warten in de profielen maken. :P ;)
Maar gelukkig werkt het nu, wordt steeds leuker he dat WDP.

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 20. Oktober 2009, 23:57:06

Ik heb de hele avond zitten goochelen in de simulatie om het voor elkaar te krijgen, maar bij mij worden sommige rijwegen niet afgewerkt van de pendeltreinen.
Dat komt omdat de trein dan nog "im profiel ist", dit had ik nou ook steeds.

maar alle 3 mijn pendeltreinen lopen op de baan perfect ????
Zijn de profielen dan exact gelijk ???

Is het bij jou nou op de baan of in de simulatie dat het problemen geeft.
Als ik het zo doe zoals Gert Welter het zegt, werkt het zowel in de simulator als op de baan.

Groeten Bram
Trouwens jij zit 1 avond te goochelen, ik heb er zowat een week overgedaan. :D :D
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 21. Oktober 2009, 00:06:53
Bram,

Nee mijn profielen zijn voor alle 3 de treinen anders en in de simulatie loopt het nog steeds niet en ik
heb het al een jaar zoals Gert maar het zal me verder een zorg zijn.(als ik er ook een week naar moet
zoeken krijg ikzelf een heel raar profiel van de linkerkant gezien dan). welterusten jongen.

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bram am 21. Oktober 2009, 00:08:54
ik heb het je nog laten zien thuis, en ik heb het nog geschreven gisteren wenden en warten eruit in de ZFA en wenden en warten in de profielen maken. :P ;)
Je hebt gelijk Kees, ik had wenden en wachten ook wel in de profielen gezet maar na de wending had ik niet weer een stopbevel gegeven.En zo kom je er dus weer achter dat een pc dom is. (ik ook wel natuurlijk)  :-[ :-[

Maar gelukkig werkt het nu, wordt steeds leuker he dat WDP.
Ik vind dit echt een tegek programma en verbaas me steeds weer wat je er allemaal mee kunt. Begrijp alleen nog niet wat en waarvoor de bereiken (onder Optionen} zijn in de ZFA. Maar dat wordt dan zoals gezegd een volgende topic.

Groeten Bram
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 21. Oktober 2009, 01:03:08
Bram,

je hoeft trouwens geen stopbevel te geven na het keren, Gert had het over een stopbevel voor het keren.
kijk maar goed naar z'n screenshot. wel geeft ie na het keren nog een kleine wachttijd zodat de lok niet direkt vertrekt.
Ps. houdt met de wachttijd voor het keren rekening met het feit dat de wachttijd die je ingeeft inclusief het afremmen op het stopkontact is, probeer het maar, als je het te kort houdt is de lok nog aan het afremmen en dan schakelt ie al om.

Gr. Kees
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: jlt am 21. Oktober 2009, 02:09:39
Kees,

Je mist wat.
VOOR het keren moet eerst de Loc gestopt worden (lees eens goed op stand 18!), en DAN pas een aantal seconden wachten en vervolgens ga je keren!!!!.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Kees Polm am 21. Oktober 2009, 08:59:08
Jan,

Lees wat ik schrijf.

Stop 18 is niet nodig kijk bij Gert.
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: jlt am 21. Oktober 2009, 11:22:31
Jan,

Lees wat ik schrijf.

Stop 18 is niet nodig kijk bij Gert.

Dat kom je gauw achter. (Zie de wijziging van Bram zijn laatste Profil met de daarbij de 2 seconden van Gerd en de laatste regel op 18)
Als je goed hebt gezien, heeft Gerd een andere profil opbouw dan bij Bram.
Dat zijn de mogelijkheden van WDP.
En 1 van die mogelijkheden is niet vergelijkbaar als bij jouw profil en bij mij.
Termeer is het geheel afhankelijk wat de wensen zijn van de WDP gebruiker.
Die profil mogelijkheden zijn ongekend.

Hiermee heb ik geleerd in de Seminars dat je de stop functie altijd moet controleren op de werkelijke stop (dat is mede afhankelijk van de decoder afstelling met betrekking op de afrem traject e.d. En de WDP lokomotieven instelling, en in de Fahrstrasse onder Start/Brems/Ziel functie en niet te vergeten de Km/h mogelijkheden).
Als veiligheids overweging is aangeraden de stop functie knop te gebruiken aan het eind van de profil regel.
Zelfs kun je na deze stopfunctie nog verder extra regels toevoegen!, om bijv. een voorbeeld te noemen, kolenwagons te laden. ::)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Titel: Re: Profielen
Beitrag von: GWelt am 21. Oktober 2009, 12:46:04

Gert, du hast es aufgelöst. Ich habbe die befehle eingefürt wie du hast gasagd. Und jetst klappt es.
Danke fielmahls.


Hallo Bram,

dann bin ja froh Dir geholfen zu haben.
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 09. November 2019, 14:28:37
Beste mensen. Al veel op ons forum gelezen over keren mbv profielen. Maar ik heb n "simpele" versie waarin geen profielen voorhandig zijn. Kan ik dan, behalve bij n automatische treinrit, toch keren in n rijweg?
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 09. November 2019, 19:16:16
Hallo Harry,

Je kan in de ZFA keren zonder profielen.

mvrgr Bob

Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 10. November 2019, 10:29:27
Bedankt Bob, maar kun je dat in t kort uitleggen?
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 10. November 2019, 10:34:12
Dag Bob, hier ben ik weer. Die ZFA kende ik eigenlijk al en dat bedoelde ik met automatische ritten.
Eigenlijk wil ik keren zonder ZFA te gebruiken, dus in n treinrit.
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 10. November 2019, 10:36:42
Hallo,

Dan een verduidelijking nodig.
Wat bedoel je me n treinrit?

Mvrgr Bob
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 10. November 2019, 11:43:30
Dag Bob. Is toch n algemeen Windigipet begrip.
Je hebt spoorplannen,  rijwegen en dan treinritten. Dus...
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 10. November 2019, 11:51:30
Dag Bob. Ik zou dus bv in n iZNF willen keren, dus na de stop.
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 10. November 2019, 12:18:27
Hallo Harry,

Sorry maar het begrip n komt niet voor in WinDigipet maar dat maakt niet zoveel uit nu je het wat meer uitlegt hebt wat je wilt.

Het begrip IZNF is een definitie van het Zug Nummerveld en heeft alleen verder geen mogelijkheden
Je kunt ook zonder Intelegente Zug nummer veld werken maar heden ten dagen werken we eigenlijk altijd met...
Alleen met een IZNF of ZNF kan je niet beginnen binnen WDP

Het ZNF of IZNF wordt altijd automatisch gebruikt in een rijweg (FS) wanneer je die definieer.
Zoal je weet gebruik je de FS weer bij de ZF of ZFA
Binnen de 3 begrippen FS, FA en ZFA moet je het zoeken

Keren kan je dan:

binnen een FS met gebruik van profielen
binnen een ZF (als je een FS heb waar je keer) alleen met een ZF kan je niet keren.
binnen een ZFA op 2 manieren in de ZFA zelf en in een FS met profiel

Hopelijk help dit in je oplossing

mvrgr Bob
 
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 10. November 2019, 16:30:08
Dat wilde ik dus horen. Ik kan niet keren in n IZNF en wel in automatische ritten, maar dat deed ik al. Om nu over te stappen naar een veel duurdere versie met profielen, vind ik nu nog niet nodig. Mijn treinen rijden zoals ik wil met n spoorboekje en dat is voor mij voldoende.
Wel hartelijk bedankt voor het meedenken!
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: RvSwol am 10. November 2019, 23:10:11
Beste Harry,
Ik zie dat je al veel advies heb ontvangen.
Wat ik mis in de antwoorden is de mogelijkheid om rijwegen samen te voegen met de behulp van  de treinrit editor.
Deze mogelijkheid wordt vaak over geslagen daar treinroutes ook direct in de ZFA kan worden gemaakt.
In de treinrit editor , klik je de al gemaakte rijwegen aan met behulp van het de INZF symbool.
In de bijlage mijn kopstation . zie je hoe Ik een route aanmaakt  van spoor 12 naar spoor 2c.
Simpel door op chronologische wijze de bijbehorende  INZF te selecteren. Het wegschrijven gaat overigens geheel automatisch.
Daarbij wordt ook de trein of lok automatisch gekeerd indien noodzakelijk.
ook uitwijk routes zijn mogelijk onder de voorwaarde dat zij allen naar het zelfde bestemming gaan.
Ik heb zo meerdere ( rangeer ) routes tot stand gebracht.
Voordeel is dat een treinroute welke uit meerdere Rijwegen bestaat  als 1 regel opdracht in de ZFA kan worden gebracht , waar aansluitend een lok wissel of  treinscheiding routes kan worden aangeplakt om vervolgens weer een route te kiezen welke al staat in de route editor.
Voordeel is overzicht en de kans op invoer fouten zijn kleiner.
Het is een keuze , immers er zijn vele mogelijkheden met  windigipet om van A naar B te gaan
Hopelijk heb je hier wat aan.
met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 11. November 2019, 08:08:27

Hallo,

Zitat
Wat ik mis in de antwoorden is de mogelijkheid om rijwegen samen te voegen met de behulp van  de treinrit editor.

Zitat
binnen een FS met gebruik van profielen
binnen een ZF (als je een FS heb waar je keer) alleen met een ZF kan je niet keren.
binnen een ZFA op 2 manieren in de ZFA zelf en in een FS met profiel

ZF is de Duitse term voor ZugFahrt vertaald in het Nederlands Treinrit   ;)

mvrgr Bob

Titel: Re: Profielen
Beitrag von: jlt am 11. November 2019, 09:32:23
Beste Harry,

Daar je met WDP Small versie werkt, heeft deze versie geen Profile "gereedschap".

Even om in de goede richting te sturen is het volgende.

Een rijweg dat van links naar rechts gaat, zit de ingebouwde omkering. Dat geldt ook voor rechts naar links.

M.a.w. kies men een rijweg dat van rechts naar links gaat, maar de loc frontlicht staat in de richting van rechts, en je activeert de rijweg van rechts naar links, dan wordt die frontlicht van de loc automatisch omgekeerd.
Dat is de basis principe.

Een treinrit (in de treinrit-editor) kun je die twee rijwegen die boven zijn beschreven invoeren. Dus een pendeldienst die steeds van links naar rechts en andersom.
Als je daar die twee regels invoert, dan wordt die omkering door de rijwegen automatisch omgezet.
Die omzetting geschiedt altijd vanuit de start positie en niet vanuit de doel positie!. Wat jij wil is, dat op het doelpositie omgekeerd wil hebben.

Met de treinrit automatiek kun je die twee dezelfde rijwegen ook inzetten met als optie dat apart nog op wens kan omkeren, maar altijd vanuit de startpositie. Je hebt een beperkte mogelijkheid temeer dat het een Small versie is.

Hiermee wordt door profile "gereedschap" de mogelijkheid om op het doel contact de frontlicht om te laten keren.
Dat heet locomotief gebonden functies en bewerkingen.
Dus in de start en doel contacten beiden de loc richtingen kan men veranderen.

Ik hoop dat het voor jou het e.e.a. kan verduidelijken.
Mocht het je wat anders te willen, dan horen we dat graag. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan leendert
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 11. November 2019, 15:22:57
Beste Jan Leendert.
Zoals je al hebt kunnen lezen gebruik ik alleen de automatische ritten om om te kunnen keren.
Daar ben ik totnutoe wel tevreden mee.
Daarom komt ook de vraag op "kan ik mijn wegen en ritten en spoorplannen" behouden als ik een andere versie aanschaf?".
Ik laat me graag adviseren en wat doe ik dan met mijn oude USBversie???
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: RvSwol am 11. November 2019, 16:07:02
Harry,
voor een Upgrade advies gewoon de firma Bentink in Apeldoorn bellen.
Een workshop verzorgd door Jan Stienstra of  Johan Jansen kan ik ook van harte aanbevelen.

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
 
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: jlt am 11. November 2019, 16:41:11
Beste Harry,

Met de Small versie kun je ook tevreden mee zijn. ;)
Er zijn gebruikers die weten dat er beperkingen in zitten, en toch voor hun doen, plezier van hebben.
Wil je toch wat meer, tot stevig meer mogelijkheden, dan is de Premium laatste volgende stap.

Zoals Rupert van Swol je het al aangaf kun je contact opnemen met Bentink.

Wij verzorgen compleet de Workshop en de begeleiding.

Om jou vraag te beantwoorden, kun je jou gemaakte spoorplan met alle treinritten en diens meer, direct naar de Premium versie converteren. Dat geschied via een venster onder Project (rechtsonder) waarbij aangegeven wordt dat je van Small automatisch naar Premium wordt verwerkt.
Je hoeft dus niet alles opnieuw in te voeren!. ;)
En uiteraard staat de Profile "gereedschap" tot je beschikking.

P.s: Je oude USB stick de Small versie kun je inleveren.
Firma Bentink kan je daarbij helpen met de omruiling. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 11. November 2019, 23:00:33
Hallo Harry,

Je bent natuurlijk ook van harte welkom op de Nederlandse WindiPet gebruikers dagen die we elke maand in Ochten organiseren. Het zijn geheel vrijblijvende bijeenkomsten en je wordt er zeer geholpen als je vragen hebt. We komen 1x per maand bij elkaar en we hebben daar altijd een leerzaam thema. Het vragen uurtje geeft (bijna) altijd antwoord op de individuele vragen die er bij de deelnemers zijn. Toegang en koffie (thee) is gratis en er zijn verder geen voorwaarden.

mvrgr Bob
 
Titel: Re: Profielen
Beitrag von: stuiverman am 11. November 2019, 23:39:38
Iedereen hartelijk bedankt voor alle tips en aanmoedigingen. Tot dusver rijden mijn treinen prima en je kunt blijven improviseren. Mijn baan is N op n tafel van 150x250 cm en daar lopen nu 5 treinen volgens n spoorboekje en soms gaat er iets verkeerd, maar dat gebeurt bij de NS ook.