Autor Thema: Baanontwerp  (Gelesen 8047 mal)

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Baanontwerp
« Antwort #15 am: 03. April 2008, 23:19:48 »
Het startkontakt is tevens doelkontakt van de vorige rijweg,werkt dat zo?

Je mag niet meer raden  :) maar het klopt dat het doelkontakt tevens het startkontakt van de volgende sectie kan zijn.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Baanontwerp
« Antwort #16 am: 03. April 2008, 23:53:30 »
Hoi Kees,

Goed gedaan! Ik ga ervan uit dat het niet in verhouding is, maar je hebt relatief korte stopsecties (doelcontacten) in verhouding met de afremsectie als weergegeven in je sporenplan. Ik weet niet hoelang je doelcontacten zijn in werkelijkheid, 30-40cm?

het doelkontakt tevens het startkontakt van de volgende sectie kan zijn.

Het doelcontact moet tevens het startcontact zijn, anders werkt het principe van WDP niet meer. (sorry Willy, maar je zult hetzelfde bedoelen ;))

Dat verknüpfen zal met het CS te maken hebben. Virtuele seinen moet je volgens mij niet verknüpfen. Ik  gebruik de Tams MC en heb deze mogelijkheid niet gezien. Maar volgens mij heb je bij Märklin 256 magneetartikelen, en je sein staat op adres 506. Het zou niet eens kunnen. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat het niet hoeft. Ik zelf heb virtuele magneetartikelen met adressen van boven de 2000. Bedenk wel dat WDP je baan bestuurt en niet het CS.

Bij een screenshot zie ik 4 rode kaders. Ik kan ze even niet thuisbrengen. Wat heb je hier gedaan?
Maar de totale opzet met de terugmeldingen ziet er goed uit.
Ik ben wel benieuwd mbt. je wisselstraten hoe je dat zou willen hebben. Er zijn zowieso allerlei mogelijkheden/oplossingen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Baanontwerp
« Antwort #17 am: 04. April 2008, 00:35:03 »
« Letzte Änderung: 04. April 2008, 00:41:56 von Gerard Moggré »

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Baanontwerp
« Antwort #18 am: 04. April 2008, 00:41:17 »
Hoi Kees,

In het middelste spoor van je schaduwstation zie ik meer terugmeldcontacten dan bij de andere? (19-20-21-22-23) Is daar een reden voor?

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Baanontwerp
« Antwort #19 am: 04. April 2008, 00:57:09 »
Hallo Gerard,

de start -en stopsekties zijn 2 rails, op de lange trajekten, de afremsekties 8-9 rails in het getoonde beeld zijn dit 3 blokken. de schaduwst. nr. 2 en 3 hebben 5 resp 7 blokken omdat dit veel langere lussen zijn naar de schaduwst.
Ik kan de lange blokken natuurlijk verdelen zodat je er bv. 2 kortere treinen in kwijt kunt maar ik wil nou ook weer geen file gaan rijden op de baan, lijkt mij dus niet echt nodig, maar zeg het maar?
In de schaduwstations zijn de start en stopsekties 1 rail althans de korte sporen die zijn in werkelijkheid 6 rails en bedoeld voor 2 richt. verkeer de verdeling is 1-4-1 dit was mijn vraag van vorige week!
Hier zal ik dus moeten gaan aangeven welke trein waar wel en waar niet mag parkeren.(Ik heb gewoon niet meer ruimte voor langere sporen)bedoelde je dit met je vraag over de wisselstraten?
die 4 rode kaders zijn aangeklikte(met de muis) terugmeldingen wat later stuurde ik het screenshot met de tm kontakten
In de sch. st. heb ik de 3 treinnr. velden om makkelijker te kunnen zien(lezen) welke trein er staat.(ziet er alleen wat druk uit maar in't grijs is het al rustiger Geldt ook voor de sporen in't zwart)
Als er nog meer opm. zijn graag, in het weekend wil ik e.e.a. def. maken en dan verhuis ik naar de zichtbare bovenkant.
Maar eerst wil ik een beetje doorhebben hoe ik 't het best kan opzetten.vandaar de vraag om jullie gewaardeerde adviezen.
Gr. Kees
 
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Baanontwerp
« Antwort #20 am: 04. April 2008, 00:59:39 »
de middelste sporen zijn ook langer dus meer tm lijkt mij i.v.m. profielen ? verl. uit stroomloos etc. of slaat dit nergens op.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Baanontwerp
« Antwort #21 am: 04. April 2008, 01:05:41 »
Gerard,

Bedankt voor 't bestand ga ik lezen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Baanontwerp
« Antwort #22 am: 04. April 2008, 11:30:21 »
Hoi Kees,

Ik kan de lange blokken natuurlijk verdelen zodat je er bv. 2 kortere treinen in kwijt kunt maar ik wil nou ook weer geen file gaan rijden op de baan, lijkt mij dus niet echt nodig, maar zeg het maar?

Heb je helemaal gelijk in, file rijden op een spoorbaan ziet er veel te druk en te speels uit. Ik zou het inderdaad gewoon zo laten.

Met die wisselstraten bedoel ik eigenlijk waar Jan mee bezig was, of je daar al uit bent?

In de schaduwstations zijn de start en stopsekties 1 rail 

Is dit niet wat kort? Ik weet het niet, maar ik bedoel dat je dus moet uitkijken dat de trein niet over de stopsektie (doelcontact) heenschiet. Hij zal in de afremsectie langzaam moeten rijden en dus met een hele lage snelheid in de stopsectie moeten aankomen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Baanontwerp
« Antwort #23 am: 04. April 2008, 11:58:04 »
Kees,

Bij nader inzien zie ik een fout mbt.de treinnummervelden en de TM'n.

In de sch. st. heb ik de 3 treinnr. velden om makkelijker te kunnen zien(lezen) welke trein er staat

Deze 3 treinummervelden zijn op zich goed geplaatst ( 3 gelijke TM'n), maar om rijwegen op te tekenen en ook te laten functioneren moet er minstens één TM vóór ieder treinnummerveld staan. Bij jou begint het startcontact/TM gelijk óp het treinummerveld en niet minstens een TM ervoor. Kan even geen screenhot plaatsen want ik zit niet op mijn eigen computer, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Je komt dan misschien ruimte te kort om 3 treinnummervelden te plaatsen, dan zou ik het met 1 treinnummerveld doen, hoewel ik zie dat je ze één TM kunt opschuiven tot aan elk sein. Dit staat omschreven in het Handbuch Pro X in hoofdstuk 8, 8.1 blz.214 onder "Tip" en 8.3.3 blz.221 onder "Wichtige hinweis".

de middelste sporen zijn ook langer dus meer tm lijkt mij i.v.m. profielen ? verl. uit stroomloos etc. of slaat dit nergens op.

Als dit je schaduwstation is dit niet nodig. In een schaduwstation start, rem, en stop je alleen maar. Hoe meer terugmeldcontacten in het zichtbare gedeelte is wat anders, omdat je hier inderdaad op elk TM met bijvoorbeeld profielen de trein wat extra's kunt laten doen.
« Letzte Änderung: 04. April 2008, 12:01:05 von Gerard Moggré »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Baanontwerp
« Antwort #24 am: 05. April 2008, 23:53:59 »
Kees,

Gerard schreef:
Zitat
Kan even geen screenhot plaatsen want ik zit niet op mijn eigen computer, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

hierbij wat hij bedoelde voor en na het treinnummerveld moet in ieder geval de zelfde RMK staan
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Baanontwerp
« Antwort #25 am: 05. April 2008, 23:57:41 »
Kees,

Er was niets bijgevoegd ben ik zeker vergeten ???

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Baanontwerp
« Antwort #26 am: 06. April 2008, 00:32:36 »
Goedenavond mannen,

Bedankt voor het meedenken, en de verwijzingen naar het handboek(mein Deutsch wird immer besser auf dieser(van die r ben ik niet zeker) weise)
Ik begrijp jullie uitleg.
op een dingetje na, ik meen dat Gerard eens gezegd heeft dat hij de stroom uitschakeld van loks en rijtuigverlichting.
Gaat dit door het betreffende spoor stroomloos te maken of via de decoder van de lok en een funktiedecoder van de rijtuigen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Baanontwerp
« Antwort #27 am: 06. April 2008, 04:57:39 »
Hoi Kees,

Op mijn baan heb ik geen enkel stroomloos te schakelen gedeelte. Is ook niet nodig. In de schaduwstations schakel ik de functies uit van de locs/treinen (zoals verlichting, geluiden) dmv.de profielen in WDP. Dit wordt inderdaad in/met de betreffende decoder gedaan. Maar de stroom blijft op de sporen staan, altijd.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Baanontwerp
« Antwort #28 am: 06. April 2008, 09:45:50 »
Hallo Gerard,

Duidelijk.
Maar hoe aktiveer je de profielen dan, Ik neem aan d.m.v. een rm en kan dit dan de rm van het stopkontakt zijn ik ging er van uit dat je hiervoor op een spoor een extra rm nodig had vandaar dat ik er op de lange sporen meer ingepand had.

In de schaduwst. zitten er op de lange sporen nu meer in als ik ze volgens jou voor deze funktie niet nodig heb is de vraag kan ik ze dan laten zitten.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Baanontwerp
« Antwort #29 am: 06. April 2008, 15:25:18 »
Kees goede morgen,

Profielen gebruik je per gemaakte rijweg.
Het gebruik van profielen dien je eerst te activeren in de systeemsoftware (zie 1e afbeelding.
Daarna ga je profielen aanmaken (per rijweg) door op het profiel icoon te drukken (zie 2e afbeelding)
Lees daarna in de Nederlandse handleiding 9.2 en de duiste X voor het verdere gebruik van profielen.

Profielen zijn niet makkelijk maar als je eenmaal in de gaten hebt hoe het werkt dan kaje per sectie (rijweg) alles regen wat je wilt aan de lok. ( harder, afremmen, stoppen, verlichting uit / aan ect etc)

Veel succes

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |