Autor Thema: Indeling in secties  (Gelesen 9081 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Indeling in secties
« am: 26. März 2008, 23:43:09 »
Goedeavond allen,

ik heb nogal wat secties in de baan die aan de korte kant zijn bv. tussen 2 wissels, het zijn dan 6 railstukken als indeling heb ik nu 1 - 4 - 1  (aanmeld, afrem en stop) als terugmelding de bedoeling is dat de trein hier afremt en stopt met name in de schaduwstations heb ik wat van deze sporen voor de korte treinen dus heel langzaam stoppen is niet direkt noodzakelijk het mag wat grover. Wel worden deze sporen in 2 richtingen gebruikt. vandaar 1-4-1
De vraag is : -Kan dit.


nog 1 andere vraag, heeft WDP buiten de normale TM's in een trajekt een aparte TM nodig om bv. een sein te aktiveren of kun je deze opdracht koppelen aan de rijweg waar de lok rijdt

alvast erg bedankt voor het meedenken
gr. Kees



WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #1 am: 27. März 2008, 08:08:11 »
Jan Leendert bedankt voor je antwoord,

Ik kwam eigenlijk op deze vraag na het lezen van de workshop van Norbert Burkert die je op het forum had gezet, een heel leerzaam stuk overigens.
Een screenshot kan ik bij de vragen nog niet meesturen, simpelweg omdat ik de baan nog niet heb getekend.
alle rails die ik nu aan het voorzien ben van TM's liggen op niveau -1 de bedrading stopt bij de S88.
Daar waar het kan voorzie ik de trajektjen van meer TM's juist ivm de profielen en voor evt. uitbreidingen later(meer loks)(meer blokken)
Wanneer dit klaar is ga ik naar het zichtbare gedeelte en sluit dat dan deel voor deel werkelijk aan en ga dan langzaam deel voor deel tekenen en testen en WDP uitproberen.(dan zie ik tenminste wat)
Wel zet ik alles op papier en alle bedrading is gelabeld en indien nodig kan ik vrij simpel nog veranderingen aanbrengen.
Vr. gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Indeling in secties
« Antwort #2 am: 27. März 2008, 16:58:35 »
Hoi Kees,

Ook zit in de locomotief databank de mogelijkheid om de optrek en afrem methode uit te schakelen, en de trein direct en onmiddelijk te laten stoppen, zodra de trein over een Stop sectie komt.

Deze mogelijkheid houdt wel in dat dit voor alle start en doelcontacten geldt. Persoonlijk zou ik deze mogelijkheid niet gebruiken. In de profielen kun je een loc snel laten stoppen door de remfaktor op het desbetreffende doelcontact op 18 te zetten.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #3 am: 27. März 2008, 18:52:23 »
Hallo Jan leendert en Gerard,

Geen ruzie maken over mijn baantje hoor.
Natuurlijk wil ik gekontroleerd afremmen ik heb er secties tussen zitten van 2mtr. en meer maar de vraag was specifiek voor de kortere trajekten en met grover bedoelde ik dus sneller afremmen over een korte afstand en daarbij de verdeling 1-4-1 maar wellicht dat jullie zouden adviseren in deze situaties doe maar 2-2-2 ik noem maar wat.
In de zichtbare gedeelten heb ik ook wel wat korte blokken maar niet zo kort gelukkig.
Ik meen begrepen te hebben dat door met profielen te rijden je een lok op een kort stuk snel en dezelfde lok op een lang stuk langzamer over een grotere afstand kan laten remmen.
En in WDP een lange trein wel op een lang spoor maar niet op een kort (station,opstelspoor e.d.) spoor kan toelaten.
Waar ik alleen niet helemaal onderuit zal komen is dat een lange trein in sommige blokken een wissel dus ook het vorige blok bezet zal houden.
Wat ik tot nu toe met testrijden zie is dat dat misschien niet realistisch is maar het ook geen wissels zijn met een cruciale funtie zodat alles dan misschien tot stilstand komt, bovendien speelt dit ook alleen maar in aan het oog onttrokken gedeelten.
korrigeer me maar als ik fout redeneer want nu kan ik er wellicht nog wat aan doen.
In lange onzichtbare blokken verwerk ik minder TM's als zou kunnen(wel is elke rail onderdeel van een TM maar in het blok zijn het er totaal maar 3 met een verschillend nr.) simpelweg omdat je het niet ziet, maar ik wel de trein kontinu kan volgen op het scherm.
Wel heb ik de raad van Gerard ter harte genomen om bv. station en schaduwstation sporen waar mogelijk van meer verschillende nrs. te voorzien bv. 2-3-3-2 iplv. 2-6-2. In de zichtbare gedeelten doe ik er meer dan minimaal nodig is altijd makklijk lijkt me
Bedankt voor de reakties alvast.
gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Indeling in secties
« Antwort #4 am: 27. März 2008, 19:18:44 »
Hoi Kees,

We maken geen ruzie hoor, dat doen we hier niet.  :)

sneller afremmen over een korte afstand en daarbij de verdeling 1-4-1 maar wellicht dat jullie zouden adviseren in deze situaties doe maar 2-2-2

Ik denk dat je dit een beetje zelf moet uitproberen. Zolang de trein maar niet over het doelcontact heen schiet.
Met profielen zou je de trein in de afremsectie een zodanige lage snelheid kunnen geven, dat deze trein met een stopfaktor 18 nooit over het doelcontact (stopsectie) heen zal schieten.


Ik meen begrepen te hebben dat door met profielen te rijden je een lok op een kort stuk snel en dezelfde lok op een lang stuk langzamer over een grotere afstand kan laten remmen.

Klopt!! Bijvoorbeeld op een kort stuk de stopopdracht faktor 18 geven, en op een lang stuk deze faktor 2 of 1.
Ook weer een kwestie van uittesten. Het ligt ook aan de ingestelde CV waarden van de decoder vwb. het optrekken en afremmen. En natuurlijk hoe hard of langzaam de trein in deze stopsectie aankomt rijden.

En in WDP een lange trein wel op een lang spoor maar niet op een kort (station,opstelspoor e.d.) spoor kan toelaten.

Dit stel je in met de matrix functie die bij de rijwegen (fahrstrassen-editor) en treinritten (zugfahrten automatik-editor) staat.

Waar ik alleen niet helemaal onderuit zal komen is dat een lange trein in sommige blokken een wissel dus ook het vorige blok bezet zal houden.

Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van. De langste trein moet in één blok kunnen passen, maar als het bij jou werkt is dat natuurlijk jouw keuze. Ik hoop alleen niet dat je op latere termijn tegen wat beperkingen aan loopt. Maar dat hoeft niet natuurlijk.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #5 am: 27. März 2008, 19:52:46 »
Hallo Gerard,

De langste trein is aanvankelijk nooit een probleem geweest, maar ik heb er ondertussen een paar die te mooi waren om ze om deze reden niet aan te schaffen, dus als ze problemen geven moet er een rijtuig af of ik moet accepteren dat er een trein ervoor langer in bv. het station blijft staan of via wdp een andere route krijgt? Het probleem is dat het met goed fatsoen niet meer te veranderen is zonder nagenoeg het komplete 0 niveau af te breken, je hebt wat foto's gezien dus je snapt dat ik dan liever een rijtuig weglaat.
En gaat het me toch irriteren dan weet ik over een jaarof 5 wat me te doen staat.
MAAR ik heb via dit forum zoveel vertrouwen in WDP gekregen dat WDP in deze al mijn zorgen wegneemt.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #6 am: 28. März 2008, 00:24:57 »
Goede avond Jan Leendert,

Geen ruzie maken over mijn baantje hoor.

Even voor de duidelijkheid bovenstaand citaat valt bij mij onder het kopje HUMOR,
dus dat moet je niet serieus nemen he.

Overigens zou ik het fijn vinden als je toch probeert uit te leggen hoe dat zit met die blokken in dat blok, ik heb wat van die situaties denk ik zodat ik daar vast m'n gedachten over kan laten gaan.
Zonder dat ik nu direkt met WDP aan de gang ben zit ik wel vaak in het programma te snuffelenen banen te tekenen dingen uit te proberen,
in zeg maar een test gleisbild ik volg alles op het forum en doe daar m'n voordeel mee en denk na of het voor mij straks van toepassing is.
Dus als je de moeite zou willen nemen, erg graag.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #7 am: 28. März 2008, 19:56:18 »
Hallo Jan Leendert,
Bedankt voor de moeite die je neemt.
Ik heb op dit moment mijn baan niveau 0 in de demoversie getekend (2mnd oud gleisbild editor) hievan maak ik af een toe een print om dingen op te tekenen als ik wist hoe ik dit op het forum kan zetten kunnen jullie er naar kijken.
Graag zelfs, maar kan kan ik dit op het forum zetten ????
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #8 am: 28. März 2008, 20:49:36 »
Beste Kees,

Indien je een printscreen kunt maken kun je deze vervolgens hier plaatsen d.m.v. de "Extra opties", links onder een eventueel nieuw bericht.
Na op de blauwe letters te hebben geklikt zie je de optie "open klappen".
Je ziet dan bijlage staan, en rechts ervan bladeren.
Via bladeren kun je dan het JPG bestand uploaden van je eigen pc naar dit forum.
Heb je meerder afbeeldingen klik dan naast het woord bladeren op "meer bijlagen", je zie vanzelf wel wat er dan gebeurd.
Je kunt maximaal 4 bijlages in een bericht meesturen.

Gewoon proberen en je zult zien dat het werkt.
Verder kun je dit controleren door eerst op bekijken te klikken alvorens de boel te verzenden.
Let er wel op dat de afbeeldingen niet te groot zijn, 800 x 600 is een mooie maat voor een forum.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #9 am: 28. März 2008, 22:13:54 »
Ik hoop dat de printscreen meekomt met dit bericht(is dan Riny's verdienste), graag commentaar op de baan.
Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #10 am: 28. März 2008, 22:31:44 »
Beste Kees,

Gefeliciteerd, het is je gelukt.

Over de baan; zie er indrukwekkend uit maar hier en daar mis ik een railstuk welke nog toegevoegd dient te worden.
Ik ben benieuwd en blijf het volgen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #11 am: 28. März 2008, 22:41:46 »
Dit zijn de uitsnedes van de baan waar de problemen met het maken van blokken van voldoende lengte liggen,
de verhoudingen in het gleisbild kloppen niet.
misschien dat de optie van Jan leendert een mogenlijkheid is?
Riny dit is een tek. uit de demo versie van 2 mnd terug waar ik al 20 keer in heb zitten stoeien. dus beslist niet waar ik straks mee aan de gang ga. maar alle commentaar is welkom wordt de echte versie alleen maar beter van toch?

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #12 am: 28. März 2008, 22:51:26 »
Beste Kees,

Een duidelijke reactie met goede uitleg.
Nu is het mij duidelijk waardoor de deeltjes niet getekend zijn.
Zie het als een positieve opmerking want ja, zulke dingen zou ik ook makkelijk kunnen hebben in het heetst van de strijd. ;)

Maar de "Bikkels" van dit forum zullen ook nog wel een reactie geven.

Zoals gezegd, ik blijf het volgen ondanks dat ik "nog" met Versie 9.2 NL aan de gang ben. :(
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Indeling in secties
« Antwort #13 am: 28. März 2008, 23:17:01 »
Hallo allen,

eerlijk is eerlijk dankzij Riny maar ook mijn jongste zoon is het gelukt, maar nu kan ik het zelf wij ouwetjes leren steeds weer bij he.
Inderdaad ligt het probleem vanaf de 1e t/m de 2e uitsnede.
daarvoor heb ik voldoende ruimte voor blokken en na de vertikale uitsnede zijn het maar een paar rails voordat de stationssporen beginnen.
Het gaat om de 2 linker sporen bij de 3 weg wissel de rechtse zit geen wissel in.
deze 2 linker sporen geven dmv. de wissels aftakmogelijkheden  naar alle andere sporen(m.i. nodig voor 2 richt. verkeer)
en verbinding met de klim/daal spiralen en de keermogelijkheid.
De 2 meest rechtse sporen gaan en komen evenals de rechtse klimspiraal (9 cirkels) van de 3 schaduwstations.
Er is absoluut geen mogelijkheid om de wissels te verleggen(geen ruimte) Was aanvankelijk ook niet echt nodig omdat ik met een treintje of 5 wilde gaan rijden. Totdat ik op dit forum terecht kwam en in WDP getuint ben (jullie schuld dus)
Omdat met WDP alles kan heb ik nu ruimte voor 26 loks en die zullen rijden ook.
Dus vandaar de echte noodzaak voor blokken om de boel te kunnen laten funktioneren zeker ook in dit probleem gedeelte anders staan er wel erg veel treinen te wachten in het niet zichtbare gedeelte dus HELP
Ik hoop dat ik duidelijk ben anders hoor ik het wel.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Indeling in secties
« Antwort #14 am: 29. März 2008, 01:22:00 »
Hallo Kees, wat ik hier in het verleden gedaan heb is mijn railplan gemaakt met PC-Rail en daarna verder bewerkt met paint hier inclusief de terugmeldings nummers te plaatsen. Aan de hand hiervan kan men hier beter beoordelen of je op de goede weg zit. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van mijn schaduwstation

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.