WDP in combinatie met modules van Hans Deloof

WDP in combinatie met modules van Hans Deloof

Begonnen von ernstcramer, 17. Dezember 2010, 23:05:42

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

ernstcramer

Heeft iemand ervaring of weet wat de resultaten zijn van WDP in combinatie met de loconetmodules van Hans Deloof?
( zie http://users.telenet.be/deloof/)

Ik vind op duitse Fora wel informatie, maar niet gelijk in combinatie met WDP. Wel met bv Railroad&Co.

Iemand???
Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer (van de schappenbaan)

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

Bremer

Nu kan ik het helemaal fout hebben hoor maar waarom vraag je het niet gelijk aan de maker (hans.deloof@compaqnet.be) het lijkt mij om het even van welke producent loconet modules zijn. Of ze nu van Uhlenbrock of Hans Deloof zijn. Om de benaming Loconet te mogen dragen lijkt het mij dat de protocollen van welk merk dan ook gelijk moet zijn anders zou het wel een bende worden als het ene wel werkt en het andere niet. Ik ken Hans Deloof niet maar schrijf hem eens een mailtje of de protocollen van beide overeenkomen Hij kan je vast uitsluitsel geven. In het handboek staat dat WDP met loconet overweg kan.

Su6 Roel
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

ernstcramer

Zitat von: Bremer in 18. Dezember 2010, 11:30:45
Nu kan ik het helemaal fout hebben hoor maar waarom vraag je het niet gelijk aan de maker (hans.deloof@compaqnet.be) het lijkt mij om het even van welke producent loconet modules zijn. Of ze nu van Uhlenbrock of Hans Deloof zijn. Om de benaming Loconet te mogen dragen lijkt het mij dat de protocollen van welk merk dan ook gelijk moet zijn anders zou het wel een bende worden als het ene wel werkt en het andere niet. Ik ken Hans Deloof niet maar schrijf hem eens een mailtje of de protocollen van beide overeenkomen Hij kan je vast uitsluitsel geven. In het handboek staat dat WDP met loconet overweg kan.

Su6 Roel

Ik heb uitgebreid contact met hans Deloof, maar die heeft geen ervaring met WDP. En als er een gebruiker is die dat wel heeft met deze combinatie is het leuk om te horen wat de ervaringen zijn. Vandaar!

Om een voorbeeld te geven:
WDP vraagt om een centrale. Maar in WDP staat ook dat je gebruk kan maken van een LocoBuffer. Dat is dus geen centrale, en dus is de vraag: hoe geef je dat dan aan in WDP.
Met vriendelijke groet,

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

jlt

Beste Ernst,

Die vraag had een WDP gebruiker, Lou, tevens Marklinist, een tijdje geleden op het Duitse forum neer gelegd.
Zie bijgaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=64172.0

Aangezien ik met Lou al een tijdje bezig bent geweest, is die loconet die Lou gebruikte van Nederlandse makelij.
We hebben zo onderhand al drie Nederlandse producenten en tevens leveranciers van die Loconet modules.

Als we de Loconet van Uhlenbrock nemen (S88), dan blijkt dat Uhlenbrock de protocol heeft vrijgegeven om zodoende met WDP te kunnen communiceren.
Dan is mijn directe vraag: Zijn die Nederlandse Loconet modules ook aanspreekbaar volgens de protocol als die van Uhlenbrock ???. Ik krijg de indruk van niet. Wat je zou kunnen vragen aan Hans de Loof, of hij een Loconet module wil testen met WDP. Als het product van Hans de Loof vlgs de protocol op de IB aangesloten kan. Dan is dat een optie waar WDP ermee kan werken. Nochmaals het gaat om die voorwaarde of dergelijke Loconet modules aanspreekbaar zijn met IB. Zo,ja, dan met IB en Hans de Loof Loconet module testen of dat werkt.

Ik ga er vanuit dat een producent die nog niet bekend is met WDP, eerst zijn geproduceerde Loconet module testen met WDP. Dan kunnen we ermee verder. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Jan Leendert
Dank voor je antwoord, maar het helpt me nog niet gelijk...

Zitat von: Jan leendert in 18. Dezember 2010, 16:09:53
Beste Ernst,
Die vraag had een WDP gebruiker, Lou, tevens Marklinist, een tijdje geleden op het Duitse forum neer gelegd.
Zie bijgaande link.
...

De discussie in dat draadje gaat mis omdat die module (BMD16N) werkt op de S88-bus.

...
Als we de Loconet van Uhlenbrock nemen (S88), dan blijkt dat Uhlenbrock de protocol heeft vrijgegeven om zodoende met WDP te kunnen communiceren.
Dan is mijn directe vraag: Zijn die Nederlandse Loconet modules ook aanspreekbaar volgens de protocol als die van Uhlenbrock ???....

Ik snap deze zin niet  :(... Zoals ik hiervoor al schreef is S88-bus iets heel anders als LocoNet. Er zijn wel weer modules (en dat beschrijft Lou ook) die de S88 koppelen aan LocoNet. Uhlenbrock hoeft niets vrij te geven: LocoNet is een open protocol, eigendom van Digitrax, op basis waarvan de specificaties vast liggen. De IB van Uhlenbrock heeft LocoNet aan boord, en daar kan WDP mee overweg. Alle andere modules (voor terugmelding, sein- en wisselstanden, maar ook baanverlichting o.i.d.) is vervolgens via dat LocoNet te schakelen. Aangezien deze gegevens overdracht zeer gestandaardiseerd is met behulp van gewone netwerk kabels scheelt het heel veel bekabelingswerk.

...
Als het product van Hans de Loof vlgs de protocol op de IB aangesloten kan. Dan is dat een optie waar WDP ermee kan werken. Nochmaals het gaat om die voorwaarde of dergelijke Loconet modules aanspreekbaar zijn met IB. Zo,ja, dan met IB en Hans de Loof Loconet module testen of dat werkt.
...

(Overigens: het is Hans Deloof... ;))
Je kan stellen dat een IB, als je het gebruikt met de LocoNet faciliteiten, een LocoBuffer is. Het is de "poort" tussen de besturing op de PC en het LocoNet. Hans Deloof (maar er zijn ook andere producenten zoals deze, of MGV heeft, of gewoon deze van Uhlenbrock en zo nog wel meer...)

Als ik in WDP aan moet geven welke "centrale" ik gebruik kan ik kiezen voor een LocoBuffer.

En ik vroeg mij dus af of het inderdaad zo eenvoudig is en iemand hier ervaring mee heeft. Misschien was ik iets te absoluut dat het om de spullen van Hans Deloof ging, maar de vraag gaat vooral dus over het principe van de LocoBuffer...
Met vriendelijke groet,

jlt

Beste Ernst,

LocoNet is een open protocol, eigendom van Digitrax, op basis waarvan de specificaties vast liggen. De IB van Uhlenbrock heeft LocoNet aan boord, en daar kan WDP mee overweg. Alle andere modules (voor terugmelding, sein- en wisselstanden, maar ook baanverlichting o.i.d.) is vervolgens via dat LocoNet te schakelen. Aangezien deze gegevens overdracht zeer gestandaardiseerd is met behulp van gewone netwerk kabels scheelt het heel veel bekabelingswerk.

Dat dacht ik ook, maar het zal waarschijnlijk niet zo werken.
Zelf heb ik met mijn loconet van Uhlenbrock en dat werkt goed (ook met WDP).
Neem ik van een ander frabrikant een Loconet, dan werkt het alleen hardware maar niet met WDP.

Met de locobuffer idem dito.
Waar het eraan ligt, weet ik niet.

Jan Leendert Stienstra

jlt

Beste Ernst,

Betreft de Locobuffer.

Zie bijgaande link.
Kijk onderaan wat betreft de leveranciers.
Ook betreft hier de Driver installatie!.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=61825.0

En voor Loconet, zie bijgaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=61823.0

En voor IB-Com zie link
Zie regel omtrent nieuwe Loconet via S88!.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=61823.0

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Ja deze link had ik ook gevonden. Maar daar wordt nog niet in aangegeven welke LocoBuffers daar precies onder vallen. Als ik echter dit draadje scan waarin Markus Herzog antwoord kom ik wel verder.

Kennelijk (en dat had ik al begrepen van Hans Deloof maar ook sommigen op het 3-rail forum) worden de spullen van hem in Duitsland vaker gebruikt. Ik heb Markus een PB gestuurd voor meer informatie.
Met vriendelijke groet,

jlt

Zitat von: ernstcramer in 20. Dezember 2010, 19:53:55

Kennelijk (en dat had ik al begrepen van Hans Deloof maar ook sommigen op het 3-rail forum) worden de spullen van hem in Duitsland vaker gebruikt. Ik heb Markus een PB gestuurd voor meer informatie.

Hallo Ernst,

Perfekt dat je een PB hebt gestuurd naar Markus,

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Via het hoofdforum heb ik contact gekregen met Markus Herzog. En hij schrijft:

Zitat von: Markus Herzog in 20. Dezember 2010, 23:07:46
Hallo,

ich habe von Hans Deloof einen Locobuffer (seriell noch), der gut funktioniert und auch einen Dekoder als Bausatz (aber nie Zeit gehabt ihn fertig zu bauen). Aktuell fällt mir kein anderer Anwender ein.

Grüße, Markus

Daarop heb ik gevraagd:
Zitat von: ernstcramer in 20. Dezember 2010, 23:34:18
Noch eine Frage: Die LocoBuffer ist plaziert zwischen Loconet und PC? Dazwischen is doch nicht noch eine andere Zentrale (wie zb. eine IB oder so) geschaltet?
Sehe auch das Schema von Hans Deloof...

En het antwoord van Markus daarop is:
Zitat von: Markus Herzog in 20. Dezember 2010, 23:42:37
genau, direkt zwischen Loconet und PC

Antwoord op mijn allereerste vraag is dus: Ja, je kan met alleen een LocoBuffer (zoals van Hans Deloof) de baan aansturen. Zoals ik dat al eerder in dit draadje via een screenshot van de systeeminstellingen heb aangegeven.

Dank voor alle meedenken, in dit draadje of via PB's!
Met vriendelijke groet,

jlt

Hallo Ernst,

Geweldig. ;D
Nu maar aansluiten en kijken of het werkt.

Jan Leendert Stienstra