Autor Thema: NL-handleiding Pro X  (Gelesen 7957 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #15 am: 31. Mai 2009, 18:07:18 »
Zelf ben ik van mening dat wij met deze discussie niet in het verleden blijven hangen.
Ik schrijf heel even over mij zelf.
Mijn eerste versie was WDP 9,02 (300,00 euro) mijn tweede versie was Pro X3 (100,00 euro)
Dit brengt mijn voor nog geen 200 Mb software op 400,00 euro.
Gelukkig waren deze versies in het Nederlands dus dan is er met de kosten te leven.
Maar wanneer ik iedere keer mee zou gaan met de updates kost mij dit over enige jaren 1000,00 voor misschien dan 250 Mb aan software.

Mag dan verlangt worden, wanneer men dergelijke bedragen uitgeeft voor software, dat deze ook in de taal uitgeleverd wordt welke wij wel machtig zijn?

Dus mijn verder mening hierin is dat wij als Nederlanders toch enigszins in de steek geladen worden.
Oké, er is nog een optie, 2 locs minder kopen en een cursus Duits gaan volgen.
Denkt men echt dat in een dergelijke cursus het technisch Duits wordt onderricht?
Dacht het niet, eigenlijk, ik weet het wel zeker dat dit in een cursus niet van toepassing is.

De stelling, in het verleden blijven hangen, klopt ook niet helemaal.
Deze weder opgestarte discussie heeft wel degelijk met de toekomst te maken, het gaat namelijk om de nieuwere versie(s) waar men het hier over heeft.

Als ontwikkelaar zou men er ook rekening mee mogen houden dat er vele herintreders zijn in de modelspoorhobby.
Deze groep heeft al enige moeite met alle hernieuwde techniek betreffende de hardware op het digitaal terrein betreffende de modelspoorhobby.
Wanneer deze groep dan ook graag via de PC/Laptop wil gaan rijden lopen zij tegen een muur op van A: computertechniek en B: ook nog eens het taalprobleem.
Dus al deze mensen moeten dan wachten met modelspoor materiaal kopen en eerst diverse cursussen gaan volgen?
Tegen die tijd dat deze groep de cursussen afgerond hebben, als ze dat al halen, zijn zij inmiddels dood en begraven

De ontwikkelaar dient er, naar mijn mening, ook rekening te houden dat deze groep herintreders mensen zijn die geld uit kunnen en willen geven voor een goed softwarepakket.
Ja, de jeugd heeft de toekomst maar alleen geen geld om een dergelijk softwarepakket aan te schaffen.
Dus het een beetje in de steek laten van deze groep vind ik persoonlijk niet echt correct.

Maar nogmaals, dit is een persoonlijke mening en zeker geen aanval op wie dan ook.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #16 am: 31. Mai 2009, 18:55:32 »
Zelf ben ik van mening dat wij met deze discussie niet in het verleden blijven hangen.
Ik kan je geen ongelijk geven.

Beste mensen, mede WDP gebruikers,

Hier sluit ik mij graag bij aan. Het is zo ongeveer de tendens van het besprokene in de laatste bijeenkomst te Roosendaal. Laten we toekomst gericht bezig zijn en trachten de Nederlandse WDP Stamtafel te realiseren. Ik denk dat we dan een heel eind op de goede weg zijn.

Fijne Pinkster verder en succes met de hobby. Zegt Hans die al flink met zijn WDP aan het stoeien is.... ;D
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #17 am: 31. Mai 2009, 19:47:39 »
Van een eerdere discussie weet ik niks van omdat ik pas met deze hobby ben begonnen.
Ik vind alleen dat als er een NL versie van WDP uitkomt, met medeweten van de ontwikkelaar, er ook weer een vervolg in het Nederlands moet komen. Dit zou ook, volgens de ontwikkelaar die mij dit in een mail heeft toegezegd, gebeuren en wel op z'n vroegst in oktober dit jaar.
Maar, zoals de zaken er nu voor staan komt er dus geen nieuwe NL versie van WDP 2009 Premium uit.

Ik ben van mening dat je dit als programmamaker niet zomaar kunt doen.
Als je eenmaal een NL versie hebt uitgebracht en mensen hebben dit gekocht (voor zo'n € 300,-) moet je ook de verdere updates in het Nederlands uitbrengen of je moet er bij de verkoop bij vermelden dat dit een eenmalige NL versie betreft. Dan hebben de mensen de keuze van wel of niet aanschaffen.
Nu werd er verteld (ook aan mij in een persoonlijke e-mail) dat de vervolg versie, WDP 2009 Premium, ook in het Nederlands zou verschijnen (op z'n vroegst in oktober van dit jaar) en dat je dan deze update voor een lagere prijs zou kunnen aanschaffen. Door deze toezegging hebben mensen, die twijfelden over de aanschaf van WDP, toch besloten om tot kopen van WDP over te gaan.
Deze mensen worden nu in de steek gelaten en kunnen i.v.m. de taal geen verdere updates meer aanschaffen.
Ik vind dit toch enigszins een vorm van .........................(vul zelf maar in)

Het is niet te hopen dat Microsoft in de toekomst met zijn Windows zo zal omgaan.

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #18 am: 31. Mai 2009, 20:15:40 »
Maar, zoals de zaken er nu voor staan komt er dus geen nieuwe NL versie van WDP 2009 Premium uit.

Heel precies weet ik dit ook niet. We hebben het in Roosendaal wel gehad over de vertaling(en) van het handboek door Rob maar voorzover ik mij herinner NIET over (eventuele) nieuwe versies in het Nederlands van WDP en wat daar ooit over is toegezegd c.q. afgesproken. Ook ik ben recent in deze prachtige hobby gestapt en wat daar allemaal aan vooraf is gegaan weet ik ook niet. Wel ben ik de Duitsetaal redelijk goed machtig dus voor mij is de taal sowieso geen probleem.

Ik kan mij echter heel goed voorstellen dat het voor mensen zoals jij, die het Duits niet of nauwelijks beheersen, het een probleem is om WDP goed te kunnen gebruiken / begrijpen.

Ook hier weer een goed argument om een Nederlandse gebruikersgroep (Stamtafel) op te richten die ook dit soort problemen begeleid of beter nog, tracht eventueel in samenwerking met de ontwikkelaar dit (taalprobleem) op te lossen.

Overigens: ik ben ervan overtuigd dat mocht je acute problemen met WDP hebben en je ze op dit forum "op tafel gooit" je zeer adequaat en snel zult worden geholpen. Mijn ervaring tot nu toe is dat er heel veel Nederlandse-WDP deskundigheid aanwezig is dus wat dat betreft geen probleem. De intententie van je probleem begrijp ik; da's duidelijk.

Succes met de hobby!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #19 am: 31. Mai 2009, 20:41:51 »
Beste Hans,

Het gaat er niet om wat er in Roosendaal afgesproken is over een vertaling maar meer over de verantwoordelijkheid van de programmamaker.
Wat betreft de toezegging over een nieuwe NL versie van WDP: Ik zelf heb in een mail aan de hr. Peterlin gevraagd of, en zo ja wanneer, er een nieuwe versie van WDP in het Nederlands uitkomt. Hierop antwoordde de hr Peterlin dat er zeker een versie in het Nederlands uit zal komen maar op z'n vroegst in oktober dit jaar)

Wat betreft het Duits, ik ben 22 jaar internationaal chauffeur geweest en nog eens 8 jaar in de africhting van Duitse Herders gezeten waarbij ik veel in Duitsland kwam dus met mijn Duits zit het wel goed.

Ik kwam alleen maar op voor de mensen die wel met dit probleem zitten.

Wat betreft de stamtafel, ben ik het helemaal met je eens.

Ook weet ik zeker dat als ik problemen krijg met WDP (en die zal ik zeer zeker gaan krijgen) geholpen zal worden door mensen op dit geweldige forum.

Ik ga zeker de Duitse versie van WDP 2009 Premium aanschaffen want het is echt een geweldig programma.

Met vriendelijke groeten,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #20 am: 31. Mai 2009, 21:38:20 »
Het gaat er niet om wat er in Roosendaal afgesproken is over een vertaling

Beste Bram,

Even voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen: er is tijdens "Roosendaal" NIETS afgesproken over vertalingen; er is slechts over de vertalingen van Rob tot dusver gesproken. Dus niets over de toekomst!

Ik proef een klein beetje dat je mijn mail als kritiek op jou zie. Ook dat wil ik graag in de kiem smoren want dat is niet zo. Ik schreef toch: "mensen zoals jij, die het Duits niet of nauwelijks beheersen". Dat jij, nu blijkt, het Duits ook redelijk machtig bent is toch mooi meegenomen. We komen dan toch samen op voor de belangen van diegenen die daar een probleem hebben?

Zo ik het zie zitten we voor de rest op één lijn. Ook jij hoopt op een Stamtafel en dat is heel mooi. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en dus temeer kans op succes. Er wordt op terug gekomen.
« Letzte Änderung: 31. Mai 2009, 23:25:54 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline ninahondje

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 78
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #21 am: 02. Juni 2009, 14:39:32 »

Hallo Allemaal.

Laten we onze energie daar in steken waar we allemaal voordeel bij hebben.
En ons niet verdiepen en tijd in dingen waar wij weing of geen invloed op hebben.
(Ten eerste er is deskundigheid nodig om WDP te vertalen. Ten tweede moet hij ook nog het nodige van programmeren af weten. Nog maar niet te spreken over de hoeveelheid tijd die daar bij komt.)

Laten we ons richten op het voorstel van Rob dat hij in Roosendaal gedaan heeft in 1e als wel in de 2e bijeenkomst
En dit ligt dan puur aan ons zelf of het een sucses word. En een ieder kan er uiteindelijk zijn of haar voordeel mee doen.
Ik wil en geef hierbij geen oordeel over het geen dat geschreven is.
Laten we naar de oosterburen kijken hoe die met lokale clubs in korte tijd tot een sucses hebben gemaakt.
Zodat zelfs mensen uit Nederland daar naar toegaan.

Hans

Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista

Offline ninahondje

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 78
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #22 am: 02. Juni 2009, 15:04:21 »

Zoals je gezien heb ik hier een typfout gemaakt bedoelde Bob

Hans
Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista