help: de demo-versie aan de praat krijgen...

help: de demo-versie aan de praat krijgen...

Begonnen von ernstcramer, 28. November 2010, 22:39:26

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

ernstcramer

nou,m begin ik vol enthousiasme aan windigipet merk ik dat het toch moeizaam is om erachter te komen hoe je de boel aan de praat krijgt.
Zo was ik op de ene PC rustig bezig om mijn testbaan in te voeren, merk ik dat om dit over te zetten op een andere PC niet kan of ik heb het gewoon nog niet ontdekt...maar makkelijk vinden, neee

maar nu heb ik op de testbaan-PC opnieuw mijn baan ingevoerd en wil ik de marklin 6051 initialiseren. maar geen enkele reactie?
hoe kan ik testen hoe mijn aansluiting via COM4 nou werkt of niet???

Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer (van de schappenbaan)

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

Willy de Vaal

Je kan met een aparte tool de data veilig stellen door deze bv. op een stickie op te slaan, en daarna de data op je andere pc weer inladen.

mvg Willy...
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

ernstcramer

Met vriendelijke groet,

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

Bob Vermeulen

Hallo Ernst,

Welkom op het forum. Onder download heb ik op mijn website een artikeltje staan hoe dat moet

bobvermeulen.com

Je kunt ook hier op deze topic kijken:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60376.0
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2025 | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
  • Win-Digipet-Version:
    2025

ernstcramer

Dank Bob!

Maar nog belangrijker: hoe test ik nu die communicatie. want als dat niet werkt heeft alle andere discussies weinig zin. ikmoet eerst die baan gekoppeld zien te krijgen.... ::)
Met vriendelijke groet,

jlt

Beste Ernst,

Als je de Demo versie hebt opgestart, dan ga je naar "systeem instelling".
Die is te vinden links bovenaan zie een soort toetsenbordje symbool.
Als je daar erop aanklikt, dan verschijnt een menu van de systeem instelling.
Onder het tabblad "Digitalesyteme 1-4".
Direct daaronder bevindt zich een venster, die klik je aan, en waarbij een lijst van de genoemde digitale systemen aanwezig zijn. Tevens onder dat venster is een venster waar je de COM poort kunt opgeven.
Zie screenshot.

Ik hoop dat je dat bedoelde.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra 

ernstcramer

Zitat von: Jan leendert in 29. November 2010, 00:45:56
Beste Ernst,
...Direct daaronder bevindt zich een venster, die klik je aan, en waarbij een lijst van de genoemde digitale systemen aanwezig zijn. Tevens onder dat venster is een venster waar je de COM poort kunt opgeven.
Zie screenshot.
Ik hoop dat je dat bedoelde.
Jan Leendert Stienstra 

Dank voor het antwoord! Dat had ik echter gevonden. maar dan moet je kontakt maken. Dat doe je door rechtsboven dat knopje te bedienen waar je de märklin spullen gepresenteerd worden en kies je initialiseren. maar dan zegt ie dus dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Ik heb de COM4 ingang ingesteld op 24-baud en verder de instellingen uit de märklin manual voor de interface. (dus 2 stop-bits en geen pariteit) ik heb de computer ook al weer opnieuw opgestart; bij starten van WDP initialiseerd ie ook: niks... :(
Met vriendelijke groet,

jlt

Goedemorgen Ernst,

Ik ben geen Marklinist, maar ik probeer je te helpen, om in de goede in de richting te krijgen.

Als ik het zo bekijkt, heb je de instelling in WDP goed ingevuld.
Dan rest mij eigenlijk de vraag of de COM4 poort wel actief is?. (in principe wel, anders zou deze niet gezien worden bij het instellen daarvan.)
Ten tweede, ik weet niet hoe Marklin systeem werkt.
Wellicht zullen onze andere WDP-Marklin gebruikers reageren omtrent jouw Marklin systeem.

Jan Leendert Stienstra   

ernstcramer

Zitat von: Jan leendert in 29. November 2010, 11:57:07
...
Dan rest mij eigenlijk de vraag of de COM4 poort wel actief is?. (in principe wel, anders zou deze niet gezien worden bij het instellen daarvan.)
...Jan Leendert Stienstra   

In WDP worden ik geloof 16 poorten getoond, maar kan daarbij niet zien of ze actief zijn. wanneer ik COM1 aangeef zegt systeem gelijk dat deze niet actief is...: dat klopt ook. het is een laptop waar nu nog niet (zelfs geen muis) op aangesloten zit.
Als ik via windows/apparaatbeheer kijk zie ik op COM4 de USB-to-serial converter aangegeven. dus tja, hoe moet ik nu zien hoe of überhaupt die COM poort werkt...

wie-o-wie  ???
Met vriendelijke groet,

jlt

Hallo Ernst,

Dat ziet er even anders uit. ;)
Is de Marklin aansluiting een RS232 aansluiting met aan de andere kant een USB stekker.?

Jan Leendert Stienstra

jlt

Beste Ernst,

Nog even ter info.
Als je via diezelfde apparaten beheer ga, en je opend een COM poort of een USB Poort, dan zie je of jouw poort actief is. Is het niet het geval, dan zie je naast dat COM poort of USB een gele waarschuwings teken!.

Zie bijgaande screenshot als voorbeeld dat het werkt.
In de tweede screenshot is de stekker type, RS 232 met aan de andere kant de USB.
Heb je die laatste.?

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Zitat von: Jan leendert in 29. November 2010, 17:00:07
Hallo Ernst,

Dat ziet er even anders uit. ;)
Is de Marklin aansluiting een RS232 aansluiting met aan de andere kant een USB stekker.?

Jan Leendert Stienstra

JA!
Je tweede vraag moet ik ff naar zolder en checken. maar apparaatbeheer zegt dat het allemaal correct werkt... >:( Weet die veel... :-[
Met vriendelijke groet,

jlt

Beste Ernst,

Van uitgaande dat de COM4 poort werkt, denk ik dat je in de Marklin systeem moet gaan zoeken die de communicatie tot stand moet brengen.
Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik denk dat ergens in die richting moet gaan zoeken.

Een ander punt om de COM4 poort te testen is bijv. een ander apparaat aan te sluiten en kijken of de communictie tussen jouw laptop en de aangesloten apparaat werkt. Is dat toch niet het geval, dan is waarschijnlijk niet de juiste driver installatie geinstalleerd. Je kunt op internet je merk van dat RS232 aan USB kabel merk opzoeken en daar is vaak de download installatie programma te vinden.

Werkt de COM4 wel, dan is het in de richting van de Marklin systeem instelling.

Jan Leendert Stienstra

jlt

Beste Ernst,

Ik heb het voor je opgezocht, omtrent de Marklin 6051 interface instelling.(kijk ook naar de DIP-schakelaar instelling)

Zie bijgaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=61792.msg95940#msg95940

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Zitat von: Jan leendert in 29. November 2010, 19:36:46
Beste Ernst,
Ik heb het voor je opgezocht, omtrent de Marklin 6051 interface instelling.(kijk ook naar de DIP-schakelaar instelling)
Zie bijgaande link.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=61792.msg95940#msg95940
Jan Leendert Stienstra

Dank!
Zo heb ik het nu ingesteld staan. Ik krijg inmiddels wel beweging via Koploper in de trein, alleen de bezetmeldingen krijg ik niet te zien.
Via WDP blijft ie dan volhouden dat er geen verbinding gemaakt kan worden. wat wel vreemd is dat tijdens de initialisatiefase de CU6021 wel in de startstand komt (lampje voor "in bedrijf" gaat dus branden...) :-\

Wel een stap gezet dus, maar met ander programma :-[
Met vriendelijke groet,