Autor Thema: Arnhegen WDP vragen  (Gelesen 13138 mal)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Gleisbild
« Antwort #30 am: 24. Juni 2012, 12:05:11 »
Hoi Bob,

Klopt wat je zegt en dat ik er nu zoveel pijlen in heb is vooral voor mezelf om tijdens bouwen van baanplan alles goed te hebben en snel een goed overzicht te hebben van de rijrichtingen. Als ik seinen en Zugnummernfelden inbouw (inmiddels mee begonnen) dan gaan er flink aantal pijlen uit.

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 25. Juni 2012, 16:44:55 von Ronald Meijer »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Arnhegen WDP Gleisbild
« Antwort #31 am: 07. Juli 2012, 14:26:02 »
Korte update

De laatste twee weken door rugproblemen niet in staat om verder aan de baan te bouwen dus me uitgeleefd in het ontwerpen van de beeldschermen in WinDigiPet en het rijden in simulatiemode. Ik ben er inmiddels achter dat het bij WDP belangrijk is om je volledige schermontwerp al in vroeg stadium gereed / goed in beeld te hebben omdat WDP de routes, tellers,knoppen etc direct aan de positie op het scherm koppelt (anders dan in Koploper wat ik gewend was).

Na bestuderen van alle Gleisbilden op het duitse deel van het forum en wat nieuwe inzchten nu gekozen voo twee schermen naast elkaar waar het linkerscherm het grootste deel van het baanplan en de specifieke tellers, schakelaars knoppen etc voor de kleinere stations en haltes gaat bevatten en een rechterscherm waar het hoofdstation Arnhegen Centraal en de diverse WDP windows en de locomotieven etc op komen. Ik heb gekozen voor en wat hogere schermresolutie (20*20) en gevoel dat ik zo goed overzicht van de baan en de daarop aanwezige treinen heb. In simulatiemode o.a. een beetje geexperimenteerd met schakelaars, tellers, Heimat gleisen en folgfahrten.

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 07. Juli 2012, 14:29:07 von Ronald Meijer »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Sprungmarken
« Antwort #32 am: 24. Juli 2012, 17:55:15 »
Vraag

Hoe krijg ik een sprungmarken verbonden die over de gehele breedte van 2 monitoren gaat. Als ik Gleisbild edit kan ik niet het gehele gleisbild op 1 scherm krijgen (ook niet in 12*12)  en bij proberen een sprungmarken te verbinden (en intussen beeld te verschuiven) raak ik deze steeds "kwijt" ? (ik kan muisknop dan niet ingedrukt houden)

Goede raad is welkom

Het lukt inmiddels, gewoon handboek goed lezen !

Ronald

« Letzte Änderung: 25. Juli 2012, 08:23:29 von Ronald Meijer »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Arnhegen WDP update + vragen
« Antwort #33 am: 02. Dezember 2012, 07:45:25 »
De laatste tijd flink aan het bouwen geweest wat heeft geresulteerd in het gereed komen van de eerste bovenlaag vanmijn baan, inmiddels alles in WDP gezet (zie bijlage voor scherm en railplan) en het rijdt lekker.
Nu dus druk bezig met WDP en de verfijning daarvan en daardoor twee vragen.

De eerste vraag heeft betrekking tot het toevoegen van plaatjes uit de WinDigiPet Bilder bibliotheek (zie tweede bijlage). Als ik in de FahrZeug-Datenbak naar de WinDigiPet-Bilder gaat dan staat daar bij mij "Ordner fur WDP bilder nicht gefunden"? Is daar iets mis of is dat standaard en moet je iets extra doen om hier toegang toe te krijgen?

De tweede vraag is als volgt. Als ik in FahrZeug Datenbank een loc omzet van bv E-lov naar treinstel en vervolgens de datenbank afsluit dan wordt dat niet direct opgenomen in mijn dan geopende project / huidige treinsamenstellingen daar moet ik het dan handmatig nog eens veranderen, is dat bij jullie ook zo ? (overigens wel na afsluiten en weer opstarten WDP)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

jlt

  • Gast
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #34 am: 02. Dezember 2012, 11:27:48 »
Hallo Ronald,

De eerste vraag:
Ik zie dat bij jouw de informatie tussen haakjes weg zijn gelaten.
In die tussen haakjes staat op ( c:\modelplan\bilder24 ). Zie bijgaande screenshot. (die wordt later gecorrigeerd) Dat betekent dat je een CD van Modelplan kunt kopen.
Modelplan heeft twee versies van Locomotieven c.q waggons, de goedkopere en de vol-collections.

De tweede vraag:
Ja, je moet het even doen met het WDP afsluiten en weer opstarten.

Mijn complimenten voor je mooie lay out in je WDP spoorplan!.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 02. Dezember 2012, 11:57:46 von Jan leendert »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #35 am: 02. Dezember 2012, 14:18:50 »
Eerste vraag inmiddels opgelost

Van de WDP disk de directory met bilder (PicHigh) gekopieerd naar WDP directory op PC en bij algemene instellingen en vervolgens Lokbilder/sound deze directory ingesteld als WDP bilder directory en nu zie ik de afbeeldingen ook in FahrZeug Datenbank. Opgelost dus.

Jan en Rob bedankt

Groet

Ronald

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Arnhegen WDP vragen : Sicherheitskontakt
« Antwort #36 am: 16. Dezember 2012, 20:38:09 »
Vraag, gebruiken jullie Sicherheitskontakten en hoe?

Ik heb bij een aantal Fahrstrassen een Sicherheitskontakt ingesteld. Handig dacht ik om gewaarschuwd te worden als een bepaalde RMK niet bezet wordt na een aantal (in te stellen) seconden. Op zich is dat ook zo, maar soms ook niet handig ..

Ik zal het proberen uit te leggen. Als er een korte storing of onvoorziene stop van het programma is dat telt de tijd waarbinnen het Sicherheitskontakt geactiveerd zou moeten zijn door en is dat dus snel bereikt. Dwz dat er op zo'n moment soms meerdere foutmeldingen (en dus stoppende locs) komen. Das niet handig en soms heel gedoe om het weer allemaal in het gareel te krijgen. Ik ging er eigenlijk bij het instellen van uit dat de echte actieve tijd geteld werd maar ik ervaar nu dat dat niet zo is.
Dus gebruiken jullie deze functie en zo ja hoe ?

Groet

Ronald

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #37 am: 17. Dezember 2012, 09:16:56 »
Hallo Ronald,

Ik gebruik ze niet, maar heb soms wel de behoefte om ze te gebruiken.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoel maar als ik het goed begrijp zeg je dat je storingen op je baan heb en dan loopt het in het 100.
Logiser wijs zeg ik dan dat de storingen de schuldige zijn en niet het gebruik van de fout melding met anderwoorden zorg dat er geen storingen in het systeem komen (dat is makkelijk gezegt natuurlijk).
Je kunt toch als het voorval voor doet je baan stoppen dan heb je maar 1 fout melding.

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Arnhegen WDP vragen
« Antwort #38 am: 17. Dezember 2012, 09:28:22 »
Hoi Bob,

Uiteraard is vermijden beter dan blussen  ;)

Ik snap dat het niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel, ik vind het ook moeilijk uit te leggen, maar het probleem is juist dat als ik de baan stop voor 1 probleem, de tijdsmeting van de Sicherheitskontakten doorloopt en er dus meer problemen komen.

Misschien in de toekomst een leuk thema voor een WDP bijeenkomst ?!

Bedankt voor het meedenken

Groet,

Ronald

jlt

  • Gast
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #39 am: 17. Dezember 2012, 09:37:10 »
Hallo Ronald,

Bob, ik begrijp Ronald zijn ervaring.
Sicherheitskontakt stel je een tijd in wanneer een lok eroverheen rijdt
Dat het programma stopt (even in mijn bewoording).
Wanneer die betreffende lok niet voor de ingestelde tijd voorbijgaat, doet die niets.
En dat is bijv. Als de lok vervuilde wielen of rail heeft, dan is dat een probleem.
We kunnen natuurlijk zeggen, maak ze dan maar schoon.
Maar eigenlijk is dat niet de oplossing (staat ook in het handboek, dat het niet de echte probleem verhelpt)
De eigenlijke oplossing is met "Stellungsuberwachung te gaan werken.
Maar daar moet ik effe voor gaan verdiepen, om bijv. wanneer een lok op de verkeerde spoor. (dus verkeerde RMK) dat het ZFA programma stopt.

Zal kijken hoe we dat kunnen oplossen, lijkt me een leuke uitdaging.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 17. Dezember 2012, 19:09:38 von Jan leendert »

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #40 am: 17. Dezember 2012, 10:54:37 »
Hallo allen, ook ik heb dit bij diverse wisselstraten ingevoerd maar ook ik merk dat het op zich een mooi werkendprincipe is maar zoals Jan al aangeeft vuile wielen kunnen een oorzaak zijn dat het bewuste contact niet binnen de tijd geraakt wordt en dus het alarm afgaat. Maar ook merk ik dat bij dit soort fratsen de ene loc de andere niet is. De ene loc trekt wat langzamer op dan de andere en als het dan (ook met schone wielen) te lang duurt, dan gaat het alarm te snel af en stel je de tijd dan bij (meer tijd) dan kan het voor een andere loc weer te langzaam zijn ingesteld waardoor deze loc op een ander spoor terecht kan komen met alle gevolgen van die. Dit geldt natuurlijk ook (in mijn geval) bij langere (duurt langer dat de trein van een contact naar een contact rijdt) en kortere treinen, die doen er immers korter over. Immers het alarm gaat nog niet af omdat het afgesteld is op bijvoorbeeld een langzamere loc.

Kortom het is passen en meten. Maar dat is mijn ervaring met dit nieuwtje.

Rob Bogers
« Letzte Änderung: 17. Dezember 2012, 11:53:17 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #41 am: 17. Dezember 2012, 13:20:39 »
Heren,

Bedankt voor alle respons, leuke gedachtenwisseling zo en Jan ik houd me aanbevolen als de studie resultaten er zijn :)

Overigens ontstaat het probleem niet tgv vuile wielen. Als er keertje loc niet wegrijdt - wat m.i. onvermijdelijk is bij N-spoor hoe goed je ook poetst - dan krijg je melding en wordt die loc gestopt, maar de rest blijft gewoon rijden, loc op gewenste snelheid zetten, duwtje geven en alles weer Ok.

Nee als er bv kortsluiting is tgv open wissel, ontsporing of iets dergelijks dan zijn alle locs die onderweg zijn in FS waarin Sicherheitskontakt zit opeens te laat op hun bestemming en worden gestopt. Dit gebeurt niet vaak maar zeker in de opbouw en testfase waarin ik zit af en toe nog wel, dat is onhandig.

Bob, het stoppen van de baan bij de 1ste melding helpt  niet want de kloktijd voor het Sicherheitskontakt loopt gewoon door

De oplossing zou zijn dat alleen de actieve bedrijfstijd wordt geteld, is dat iets voor een update Jan ?

Rob, ik snap jou redenering niet helemaal, hou lang/kort de trein is doet er m.i. niet toe, de loc voorop bepaalt moment van kontakt, de snelheid is natuurlijk wel belangrijk, maar de tijd dat Sicherheitskontakt in werking treedt heb ik zo ruim ingesteld dat normaliter alle locs dat makkelijk halen, anders krijg je ellende op niks af. Ik heb het Sicherheitskontakt in eerste instantie ingesteld om stilstaande locs in het schaduwstation te spotten en voor als een wissel niet goed heeft gestaan en de loc de verkeerde kant op gaat  (alhoewel de wissels met hartstuk die ik nu in de bovenbaan gebruik direct kortsluiting geven als ze open worden gereden).

Wordt vast vervolgd

Groet

Ronald


« Letzte Änderung: 17. Dezember 2012, 13:28:25 von Ronald Meijer »

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #42 am: 17. Dezember 2012, 14:58:05 »
Tja, hier was ik al bang voor maar even een nadere uitleg. Ja de loc maakt contact met de RMK, dat is waar. Bij mij is het zo, dat een loc alleen (dus zonder te trekken rijtuigen) sneller van contact naar contact rijd dan een loc met 5 of 6 rijtuigen, immers, die wagens vertegenwoordigen een gewicht en dus zal de loc iets meer tijd nodig hebben om van contact naar contact te komen in seconden/miliseconden gerekend...

Dus als ik met een kort treintje rijd, die heeft dus minder te trekken dan een lange trein, dan kan de ingestelde tijd korter zijn dan bij een lange trein die er gewoon langer over doet bom van contact naar contact te komen. Daar moet je dus proefondervindelijk de mest toepasbare tijd voor instellen en aangezien ik nogal wat plaatsen had (bijvoorbeeld bij het inrijden van de schaduwstations) neemt dat wel aardig wat tijd in beslag. Dus als ik de tijd van het sicherheitskontakt korter instel (passend bij een kortere snel optrekkende loc zonder last), dan zal bij een langere en dus zwaardere trein de tijd langer "moeten" zijn en dus zal het alarm afgaan en de trein stopt. Aangezien mijn treinen geen van allen dezelfde optreksnelheid hebben vanwege de aangehangen last is het dus puzzelen. Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Rob
« Letzte Änderung: 17. Dezember 2012, 15:30:59 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #43 am: 17. Dezember 2012, 18:42:59 »
Rob,

Ok duidelijk, jij stelt de tijd waarna alarm moet komen blijkbaar wat scherper in als ik doe.

Groet

Ronald

jlt

  • Gast
Re: Arnhegen WDP vragen
« Antwort #44 am: 17. Dezember 2012, 20:36:16 »

De oplossing zou zijn dat alleen de actieve bedrijfstijd wordt geteld, is dat iets voor een update Jan ?


Hallo Ronald,

Bedoel je in de bovenstaande "actieve bedrijfstijd", dat zodra de lok op het verkeerde spoor staat, die tijd wordt geteld?. Of ........

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra