Bericht omtrent WDP stick gebruik.

Bericht omtrent WDP stick gebruik.

Begonnen von J.L.T. Stienstra, 24. Juni 2026, 18:34:29

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

J.L.T. Stienstra

Beste WDP gebruikers,

Naar aanleiding van diverse WDP gebruikers op de Duitse forum, is in bepaalde gevallen gebleken dat de WDP stick niet in te lezen valt. Dr. P.Peterlin heeft daarop gereageerd en ik heb het in Nederlands vertaald.

Peterlin schreef het volgende.

Ik raad altijd af om de USB-stick in de sleuf van de laptop te laten zitten. Ik heb al meerdere sticks gratis moeten vervangen omdat ze na een val volledig kapot waren gegaan.

De stick wordt slechts eens in de vijf dagen gecontroleerd, dus hij kan gedurende die periode losgekoppeld worden.

Bovendien kan een Windows-update de stick beschadigen, ondanks de hardwarematige schrijfbeveiliging. Zoals ze zeggen: alles kan gebeuren.

Om het punt over service en levensduur nogmaals te benadrukken: defecte of niet-functionerende USB-sticks worden gratis vervangen, exclusief verzendkosten.

Hartelijke groeten,
Peterlin.

Dit is de link van de Duitse forum bericht.:
https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=90040.0
  • Win-Digipet-Version:
    2025.0c
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    12th Gen intel(R) Core(TM) i5-24--f, 2500 MHz, 6 cor('s), 12 logische processors, Win11 Pro, 32 GB Ram.

J.L.T. Stienstra

Beste allemaal,

Ik heb op het Duitse forum de reacties en suggesties van de Duitse WDP collega's gelezen en ik heb dit probleem niet met de WDP-stick.
Dat verandert echter niets aan het feit dat ik, als WDP-gebruiker, dit probleem graag negeer en een eenvoudige handleiding voldoende vind.
Nee dit was naar aanleiding ook van mijn Laptop en PC met andere externe opslag systemen ook heb.
SSD en andere memory sticks gaven problemen en gingen zelfs stuk, behalve de WDP Stick?.

Wat is daar aan de hand.

Ik heb met 3 ICTers en heb ik vanaf 2025 in oktober dit fenomeen onderzocht.
Het probleem zit in de hardnekkige Win 11.
Vele verschillende merken van Laptops en PC hebben bij de USB poorten hun eigen energie instellingen protocol.
En bij een aantal ook lastig de energie van de USB poorten af te sluiten. En eenmaal dat de energie afgesloten is, komt Win 11 met een update die met veiligheid protocol komt dat je ermee akkoord gaat met de Win 11 veiligheid regels.
En dan komt het, ga je ermee akkoord met de veiligheid regels van Win 11, dan schakelt Win 11 update die USB energie weer aan.
Opmerking: Niet alle Laptops of PC hebben dat niet, en blijft de USB energie uit.!

Over veiligheid gesproken.
WDP stick is een hardware en deze hardware heeft stroom nodig om die data's in te lezen en het programma uit te pakken.
Maar is beschermd voor 5 dagen als de stick niet in de USB poort zit.
Nou, ik heb de bevestiging dat WDP als beveiliging die 5 dagen protocol de beste beveiliging geeft!!.
En we kunnen het nog beter beveiligen en wil ik aan jullie mededelen, en het gaat als volgt.

Een stick continue in de USB poort zetten wordt warm op den duur en beperkt de Levensduur, en als die stick ook nog door stoten en of ruwe handelingen blootgesteld worden, dan is het einde levensduur.
De USB poorten kennen we verschillende varianten die door middel van plastic tab in een USB-poort en de generatie aan. De fabrikanten gebruiken deze kleuren als een universele standaard zodat je kunt zien wat je aansluit.

- Zwart is generatie USB 2.0 tot 480 Mbps
- Blauw USB 3.0, USB 3.1 generatie tot 5Gbps
- Rood USB 3.2, USB 3.1 generatie 2, 10 tot 20 Gbps
- Wit USB 1.0 of 1.1 zijn de oude tot 12 Mbps
- Geel of Oranje is net als Rood is vaak High-power en die poort blijft
  stroom leveren als de computer uit staat.
- Groen of Groenblauw USB 3.1 generatie 2 is superspeed+ tot 10  GPS.

Terugkomend op de WDP stick.
In mijn terugkerende vervelende Win 11 updates die mijn USB energie weer aanzet heb ik een ander oplossing met mijn collega's toegepast.
Heb een USB Hub van het merk I-Tec en zitten 16 USB poorten (zie bijgaande foto) Deze USB Hub heeft bij elke USB poort een schakelaar die kun je de USB energie aan en uit schakelen.
Deze USB Hub zit aangesloten op de Blauwe USB poort van de PC
Blauw en Rood is voor dit gebruik genoeg.

Wat bereik ik daarmee:
De WDP stick zit in die USB Hub en zodra WDP vraagt een bevestiging, dan hoef ik op de schakelaar in te drukken dan loopt WDP verder. Is dit programma geladen, dan druk vervolgens op die knop en staat die energie uit. De stick blijft in die USB Hub en wordt ook niet beschadigd door in en uit trekken van die Stick.

Eerder schreef ik over de beveiliging van WDP stick.
Door dit met de USB Hub beveilig ik het WDP programma zo dat bijv. andere in mijn stick zitten te bekijken.
Win 11 kijkt niet naar die energie van de USB Hub, maar kijkt kennelijk alleen naar de USB energie van de PC.

Dit heb ik vanaf november 2025 toegepast en het loopt als een trein.
Ondanks dat er een Win 11 update komt blijft die WDP Stick in de USB Hub met de schakelaar op uit.

Hartelijke groeten,

Jan Stiensra
  • Win-Digipet-Version:
    2025.0c
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    12th Gen intel(R) Core(TM) i5-24--f, 2500 MHz, 6 cor('s), 12 logische processors, Win11 Pro, 32 GB Ram.