Autor Thema: wisselstraten  (Gelesen 3362 mal)

Offline ninahondje

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 78
wisselstraten
« am: 13. Januar 2008, 13:32:55 »

Hallo windigipet gebruikers,

Ben momenteel bezig de terugmeldingen op de baan te maken.
Hierbij is een vraag opgekomen is het verstandig of wel handig om wisselstraten ook met een terugmelding te voorzien.
Werk met m rail marklin en gebruik de stroom als terugmelder.
Mijn vraag is hier algemeen of het uberhaupt handig is.

Groetjes Hans
Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: wisselstraten
« Antwort #1 am: 13. Januar 2008, 13:38:53 »
Hans goede middag,

Ik doe dat af en toe wel, maar laat dat van de sytuatie afhangen maar bij lange wissel straten is het wel handig.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: wisselstraten
« Antwort #2 am: 13. Januar 2008, 14:13:10 »
Hallo Ninahondje,

Eveneens sluit ik mij aan bij Bob.
Ik zelf maak zelfs gebruik van volledig geintergreerd RM in wissels.!
(met gelijkstroom is dat simpel te doen.)

Ik moet er wel iets aan toevoegen, om geen verwarring te veroorzaken. ;)
De RM in wissels en of wissel straten doe ik pas, als er sprake van complexe wisselstraten worden gebruikt.
Als voorbeeld, zie bijgaande foto, heb ik 8 wissels die een straat vormen. (ik heb dat als voorbeeld van de Zwitserse spoorwegen gebruikt). Soms is het lastig wanneer je bij dergelijke lange wisselstraten RM te moeten voorzien.
(zie ook mijn vraag op de Duitse forum zie link: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=57092.0)

Echter ben ik gelijkstroom gebruiker en geen Marklin gebruiker. Gerard en Riny kan je daarbij helpen hoe je zoiets kan met de M-rails, en of dat nodig is.!

Iets over RM bij wisselstraten met WDP.
De mogelijkheid met WDP is bij o.a. Fahrstrasse diverse mogelijkheden bij o.a "Stellbedingungen".
Met Stellbedingungen kun je met RM een opdracht geven voor een functie te laten uitvoeren. Bijv. baanovergang, e.d grapjes uitvoeren. Zo heb ik dus van de 8 wissels iedere wissel van RM voorzien, zodra een locomotief over die wissel komt, dan voert de RM een opdracht uit. Ook hetzelfde voert de RM op een rechte railstuk, bijv. in een blok.
(ik weet het, het kost wat RM modules, maar het genot is bij mij enorm. Je weet dat er andere goedkope alternatieve zijn bijv. zelfbouw van o.a. Littefinski modules.) ;)

succes.


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: wisselstraten
« Antwort #3 am: 13. Januar 2008, 18:18:51 »
Hallo Hans,

nee het is niet nodig om een wisselstraat terug te melden, het reserveren van een wisselstraat gebeurd namelijk vooraf, het vrijgeven van de wisselstraat gebeurd bij een bezetmelding waarbij de trein reeds de wisselstraat gepasseerd is. Dit kan je keurig binnen Wdp instellen, zelfs in diverse stappen. Komt de trein niet aan bij de vrijgavemelding dan blijft de wisselstraat geblokkeerd voor kruisend verkeer.

Zeker met Marklin is stroomdetectie, die voor wisselstraten met M rail noodzakelijk is, is niet aan te bevelen, omdat alleen maar (stroom-)gebruikers wordt gedetecteerd, de laatste wagon, zonder verlichting is echter met massadetectie wel zichtbaar voor de terugmeldingen. Ook met Metalen M rail maakte ik gebruik van massadetectie, en dit funktioneerde prima.

met vriendelijke groet,

Walter

Ps ik heb ondertussen voor 90% de overstap gemaakt naar K rail.
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows