help: de demo-versie aan de praat krijgen... - Seite 2

help: de demo-versie aan de praat krijgen...

Begonnen von ernstcramer, 28. November 2010, 22:39:26

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

jlt

Beste Ernst,

Als je met de Koploper halve informatie doorgang hebt. (bezetmelder doet het niet).
En met WDP een functie lampje brand, dan doet dit mij denken aan de kabel type.

In die link die ik je hebt aangegeven, staat ook over de type meegeleverde kabel van Marklin.
Je hebt een RS232 versus USB. Zie onderaan de draden gegevens, in die link.

Je zegt al, dat er even contact is geweest, nu uitzoeken waar het eventueel aan ligt.
Controleer even de gang na, en kijk of alles volgens de richtlijnen zijn uitgevoerd.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Bob, naar aanleiding van je opmerking:
Zitat von: Bob Vermeulen in 29. November 2010, 00:03:50
Hallo Ernst,
Welkom op het forum. Onder download heb ik op mijn website een artikeltje staan hoe dat moet
bobvermeulen.com
Je kunt ook hier op deze topic kijken:
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60376.0

heb ik eens gekeken: maar de demo-versie kent die andere icoontjes niet. sterker: er wordt niet eens een short-cut op je bureaublad gezet of een toegang in de startlijst gemaakt. 't is dat ik weet waar het programma staat, maar anders is het nog knap zoeken.

Maar ik zal kijken hoe dat werkt in de demo-versie...
Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer (van de schappenbaan)

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

H.v.d.Oosterkamp

Hallo Ernst,

Vreemd dat er geen icoontje op je bureaublad komt.
Maar je weet waar het programma staat, als je nu op het exe-bestand
met je muis rechts klik, komt er een popup menu, als je nu kies voor
copieeren naar bureaublad, staat voortaan het icoontje op je bureaublad.

Dit help jou nog niet met het probleem wat je hebt, ik woon in Culemborg
als jij niet te ver weg woont, is het misschien mogelijk om een afspraak te maken,
om bij mij te komen met je 6021 en aansluit snoeren om het bij mij te testen.
In mijn profiel kan je zien waar ik mee rijdt.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2025 Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 voor TM en wissels/seinen, CS3 voor treinbesturing, DS.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 3.7 GHz. 8 GB geheugen.W11 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 11

jlt

Goedenmorgen Henk,

TOP!. ;D

Jan Leendert Stienstra ;D

ernstcramer

Zitat von: H.v.d.Oosterkamp in 30. November 2010, 10:28:05
Hallo Ernst,
...
Dit help jou nog niet met het probleem wat je hebt, ik woon in Culemborg
als jij niet te ver weg woont, is het misschien mogelijk om een afspraak te maken,
om bij mij te komen met je 6021 en aansluit snoeren om het bij mij te testen.
...
Met groet, Henk

Dat zou mooi zijn! Ik heb je een PB gestuurd.
Met vriendelijke groet,

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

ernstcramer

Vandaag wezen testen bij @Henk. Erg leuk om dit programma live te zien en zijn enthousiasme voor het programma, dat smaakte echt naar meer. 

Maar...
Mijn apparatuur krijgen we niet aan de praat met Windigipet. En weer wel via Koploper.
Vraag 1: heeft iemand een idee of zoiets aan de USB-to-serial driver kan liggen: dat ie wel onder koploper reageert en niet bij WDP (Driver is besteld via koploperforum)
Vraag 2: mijn configuratie geeft bij Koploper wel een reactie naar de locomotief en de wissels, maar leest niet de S88 modules. Die zitten aan de Interface vast. Kan het zijn dat de signalen van de computer wel door de interface heen naar de 6021 komen en dat dus wissels en loc's reageren, maar dat het signaal interface-S88 niet werkt? Dus een gedeeltelijk kapotte Interface?
Met vriendelijke groet,

jlt

Beste Ernst,

Jammer dat het niet lukt. :(

Dan zie ik als enige alternatief het bericht van WDP.

Das von Märklin mitgelieferte Kabel (Märklin-Interface 6050 oder 6051) funktioniert in der Regel sofort, wenn Ihr PC eine serielle Schnittstelle besitzt. Beim Interface 6051 benötigen Sie eventuell einen Gender changer Adapter, 2x 9-pol. D-Sub BU, da dieses Kabel auf beiden Seiten mit Steckern geliefert wird.
Wenn Sie sich das Kabel vom Märklin-Interface zum Computer selbst herstellen wollen, so beachten Sie bitte die unterschiedliche Konfektionierung des Kabels.
Auf der Anschlussseite vom Märklin-Interface benötigen Sie einen Stecker und auf der Anschlussseite vom PC eine Buchse, wenn Ihr PC eine serielle Steckerleiste besitzt.

Of stuur een bericht naar Marklin en vraag om advies. ;)

met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Dank je Jan Leendert!

Ik heb een originele interface kabel besteld bij Märklin, juist om problemen te voorkomen voor het geval ik zelf zou gaan knutselen... :o
Ik heb ook via de koploper-site een USB-to-Serial verloop besteld. Om dezelfde reden...
Dus ik had goede hoop dat ik het snel aan de praat zou krijgen... :-\

Ik kan mailtje sturen naar Märklin, maar ik ben bang dat ik dan uit de categorie zoals je net citeerde als antwoord terug krijg... :o
Met vriendelijke groet,

jlt

Hallo Ernst,

Dat lijkt mij niet verkeerd, dat je de kabels hebt besteld.
Dan maar eens kijken of dat werkt?.

Mocht het niet lukken, dan is er nog een mogelijkheid om een berichtje te sturen naar Markus Herzog.
Markus is een expert op dat gebied en wellicht kan hij daar jouw een advies geven.

Kijk maar eerst, of die bestelde kabels werken.

Jan Leendert Stienstra

ernstcramer

Zitat von: Jan leendert in 04. Dezember 2010, 23:32:49
...
Kijk maar eerst, of die bestelde kabels werken.
...
Jan Leendert Stienstra

Ik had die kabels al en daar is dus, ook bij Henk, mee getest... :-[

Ik kreeg via het 3rail forum nog de tip dat er een probleem kan zijn met de fire-wall en/of antivirus software in combinatie met WDP. Nu kan ik dat op de laptop die ik gebruik vrij makkelijk uitschakelen want die staat alone. Maar is daar nog meer onfo over beschikbaar? Als ik mij goed herinner vroeg de Demo versie ook om de fire-wall uit te schakelen, maar heb dat volgens mij niet gedaan. Want dan hang je "onbeschermd" aan het net... ::)
Met vriendelijke groet,

jlt

Hallo Ernst,

JAAAA.
Als je het waarschijnlijk niet gezien had, het stond in het Download programma een korte beschrijving daarover.
Zie bijgaande link. Zie Achtung!

http://www.windigipet.de/win-digipet-downloads/

Dus, kijk even of dat zo is.

Jan Leendert Stienstra

Willy de Vaal

Misschien heb je wat aan dit topic op dit forum: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63105.msg114646;topicseen#new

Deze persoon heeft voor zover ik dit kon lezen hetzelfde probleem, het is wel in het Duits  ::)

mvg Willy...
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

jlt

Hallo Willy,

Dat is ook een mogelijkheid. ;)

Aan de andere kant, bedacht ik mij ook even, of het niet aan de Bautrate instelling zou kunnen liggen, bij de COM-poort. Ik dacht dat bij de Marklin 6051 op 9600 lag.
Misschien wellicht heeft Henk dat al uitgeprobeerd, dit toch even ter info.

Jan Leendert Stienstra 

H.v.d.Oosterkamp

Hallo Jan,

Ja dat hebben wij uitgeprobeerd, de Bautrate instelling is 2400 voor de 6051.
start bits:1 stop bits:2 data bits:8 paraty check none
Wij hebben ook geprobeerd om via mijn pc en WDP te kijken of het aan de 6051 lag.
maar dat lukte niet, om dat ik geen drivers voor de USB-Com poort had,
en Ernst die vergeten was mee te nemen.

Met groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2025 Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 voor TM en wissels/seinen, CS3 voor treinbesturing, DS.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 3.7 GHz. 8 GB geheugen.W11 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 11

jlt

Hallo Henk,

Dank, voor de informatie. ;)
Dan weet Ernst nog niet of alles werkt, als je geen driver tot je beschikking hebt.
Kon die driver niet via Internet opgezocht worden?. Of kan zijn dat er een kabel is waarbij alleen een CD met drivers beschikbaar zijn. 

Het wordt toch eens tijd voor een intrede naar "Smart Digital".
Alle uniforme verschillende digitale systemen van concurenten met 1 uniforme aansluiting realiseren.
Heb je ook geen ommekijk naar al die aparte kabels, Bus, Stacks, protocollen die er momenteel zijn.
(Bron: Miba Extra 11)

Jan Leendert Stienstra