Nummering RMK's in WDP

Nummering RMK's in WDP

Begonnen von Modelspoorbarry, 11. August 2014, 15:13:55

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

Modelspoorbarry

L.S.,

Nog steeds op ontdekkingsreis door WDP.
Ik ben nu bezig om mijn toekomstige baan (de bouw moet nog starten) in te voeren in WDP (Bureauversie).

Ik zit nu even met de vertaalslag naar de bezetmelders op mijn baan.
Voor mijn beeldvorming en dat ik op het juiste spoor zit, het volgende: in WDP worden de RMK's (in principe) doorlopend genummerd.

Bij "Systeeminstellingen" (2e digitale systeem) heb ik aangegeven, dat ik HSI88, met 3 strengen gebruik, met steeds 10 modules per streng. In totaal volgens WDP dan 80 aansluitingen per streng. Mijn primaire systeem is een ECoS1.

Op mijn baan ga ik gebruik maken van een HSI88, met 3 strengen, met steeds 5 stuk bezetmelders (BMD16N-SD, 16-voudig).

Volgens mij, correspondeert het nummer van de RMK in WDP dan met de  doorlopende aansluiting van de BMD16N-SD aan de streng van de HSI88.
Voorbeelden:
- RMK 35 in WDP = aansluiting 3 op de 3e BMD16N-SD van de 1e streng.
- RMK 100 in WDP = aansluiting 4 op de 2e BMD16N-SD van de 2e streng.
- RMK 185 in WDP = aansluiting 9 op de 2e BMD16N-SD van de 3e streng.
Is mijn aanname correct??

Dit alles om de "administratie" van alle RMK's goed te krijgen, zodat de werkelijkheid straks tijdens de bouw overeenkomt met WDP.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Ronald Meijer

Barry

Volgens mij correct mits je streng 1 als nr module 1-10, streng 2 als module 11-20 en streng 3 als module 21-30 hebt gedefinieerd (dat noem je niet specifiek)

Groet

Ronald

Modelspoorbarry

Hai Ronald,

Inderdaad gaan, zoals jij aangeeft.
En als startmodule steeds de 1e module van de string ingevuld.

Off topic een andere vraag:
als ik mijn baanplan laat controleren door WDP, krijg ik een aantal melding van "Sprongmarkering fout". Als ik deze dan aankies, staan sommige op plaatsen, waar helemaal niets staat.
Wat betekent dit en hoe los ik het op?
Als ik hierover een nieuw draadje moet maken, moet je het zeggen.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

B.Doorduin

Hoi Barry,

Dit probleem lijkt op een foutief wissen van symbolen in de "Gleisbild Editor". Mogelijk heb je op div plaatsen de tekening aangepast. Als je de foutieve tekens niet met het gummetje verwijder krijg je problemen zoals je beschrijft.
Er is in ieder geval in het WDP forum meer terug te vinden over dit onderwerp. Weet je het nog niet of kom je er niet achter dan stel ik voor om een nieuwe topic te maken over dit onderwerp.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE+2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

Hallo Barry,

Aansluitend op Bas zijn antwoord kun je de foutieve Sprungmarker verwijderen door op het linker kruisje (X) aan te klikken. Zoals Bas al vermelde heb je wijzigingen aangebracht in je spoorplan. Zie screenshot rode kader.

In Sprungmarker gaat per Sprungmarker intekenen, dat wil zeggen dat je elke keer wanneer je een nieuwe Sprungmarker aanmaakt de nummers opvolgen, dat betekent ook met terugwerkende nummers moet verwijderen. Dus controleer of je de foutieve Sprungmarker hebt, heb je dat, dan kun je eenvoudig d.m.v. in het kruisje te drukken. Andere Sprungmarker die goed staan, laat je gewoon staan.

Succes.

Modelspoorbarry

Jan en Bas,

Bedankt voor jullie reacties.

@Jan:
Ik heb de "sprungmarkers", die jij in jouw screenshot aangeeft, helemaal niet gebruikt. Althans niet bij mijn weten. Dat scherm heb ik in ieder geval niet zelf actief gebruikt bij de opzet en het invullen van mijn sporenplan. Is dat iets, wat WDP mogelijk zelf doet, bij bepaalde handelingen?
Voor mij dus niet helder, hoe ik die er nu weer uit krijg.

Ik krijg inderdaad wel een groen en rood vierkantje in beeld, als ik een van de foutmeldingen aanklik. Als ik het groene vierkantje aankies, krijg dan het door jouw genoemde scherm in beeld?

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Bob Vermeulen

Hallo Barry,

Wdp doet dat niet zelf. Sprongmarkers moet je zelf bewust aan brengen.

Maar als jij ze niet hebt geplaatst en ze zijn er toch dan haal je ze in een paar minunten weg zoals Jan Leendert al aan gaf

Mvrg bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Modelspoorbarry

@Bob,

Ga inderdaad de tips van Jan volgen.
Wat ik mij wel blijf afvragen, is waar die sprungmarkers vandaan komen.
Ik weet 100% zeker, dat ik die sprungmarkers niet heb gebruikt danwel heb geplaatst.
Ze moeten toch ergens vandaan komen. De database voor de baan is compleet nieuw gemaakt, vanuit een compleet blanco sporenplan.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Eric Baan

hallo barry,

misschien heb je in het begin eens op deze optie geklikt ...  en tijdens het uitzetten iets geplaatst. Ik denk ook dat ze er niet vanzelf kunnen komen.

als je een heel blanko plan bent begonnen, moet het zoiets zijn geweest. Je kunt ze hoe dan ook verwijderen en dan eens kijken of het nog eens terug komt ..

geen ramp dus.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

Hallo Barry,

Zoals de voorgangers het al toelichten, kan dat niet vanzelf door WDP aangebracht zijn.

Ik denk dat je door onderbewuste handeling hebt gedaan, wat mij in de begin jaren met WDP ook is overkomen (ik was gewoon te nieuwsgierig hoe dat werkte en vergat dat weer terug te zetten  ;D).

Wat Bob en Eric ook aangaven, het is geen ramp, gewoon verwijderen en dan is het over. ;)

Modelspoorbarry

L.S.

De "Sprungmarkierungen" zijn er uit.  Zoals Jan aangaf: aanklikken en met het kruisje verwijderen.
Het was even zoeken, want ik heb die betreffende functie nog niet gebruikt. Toen ik hem had, was het "een fluitje van 'n cent".
@Jan: een keer onbewuste handeling of een keer even iets proberen, kan ik mij voorstellen, maar dat er vervolgens 22 foute Sprungmarkierungen inzitten, snap ik nog niet helemaal.

Belangrijkste is, dat ik na het laten controleren van het baanplan nu geen enkele (fout)melding meer krijg, in welke vorm dan ook.

Op naar de volgende stap: Fahrstrassen aanmaken.

Ik ga er vanuit, dat mijn aanname over de RMK's (waarmee dit topic eigenlijk gestart is) correct is, want daar hoor ik verder geen opmerkingen over.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Eric Baan

hallo Barry,

Daar komt de zeikerd weer zullen sommigen denken .... maar binnen WDP heb je een RM monitor.
hiermee kun je heel makkelijk " Testen " of je stelling klopt. Er is er een in de GB editor en een in het Gleisplan

je zet een lok op een bepaalde RMk en in de Rm monitor zul je dan betreffende Blokje zien oplichten. in het handboek staat er een stuk over beschreven hoe je als je niet meer weet elke RM je hebt aangesloten snel kan zien van welke module hij komt ..

lees even hoofdstuk 7.4.7 van de Nl manual gevorderde.

Dat is echt een hele mooie Tool binnen WDP !

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Modelspoorbarry

Hai Eric,

Wat mij betreft is elke info welkom. 
Ik ga jouw voorstel uitvoeren en kijken wat er tevoorschijn komt.
Om misverstanden te voorkomen (daar er 2 vragen van mijn kant in 1 topic staan) en zaken door elkaar lopen: jij bedoelt dit voor het vaststellen van het juiste nummer van de RMK (en niet van de foutmeldingen voor Sprungmarkierungen)?

Voor mijn beeldvorming (en zonder in het handboek te kijken): werkt jouw suggestie ook in de Simulatie Mode, of alleen als er daadwerkelijk fysiek een loc op de betreffende RMK staat en WDP en de digitale centrale gekoppeld zijn?
In dat laatste geval moet ik mijn proefbaan gebruiken om dit uit te proberen.

Groeten,

Barry

We puzzelen vrolijk verder.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Eric Baan

Hallo Barry,

ja , het onderwerp sprungmarkierungen is wat mij betreft afghandeld....  uitvegen en klaar !

ik adviseer je echt om de eenvoudige handleiding door te lezen. Ik ben inmiddels aan de gevorderde handleiding begonnen en daar lees je redelijk vlot doorheen als je al met WDP gewerkt hebt. Hier en daar staan dingen die het gebruik een stuk makkelijker maken.

wat betreft je 2e vraag, binnen de GB editor zit het deel waar ik het over had. echt even die paar Blz lezen.
Zo zul je lezen dat je op de monitor met drag and drop een RMK naar je GB kunt trekken en dus zo de nummers ook toebedelen. ook hier kun je zien als er een lok op staat of je de goede nummering hebt gebruikt.

uiteraard werkt de RM monitor ook binnen je spoorplan als je aan je aan het rijden bent, maar dat is meer een visuele weergave ...  ik doelde meer op de funktie drag and drop en het zien van de juiste RM's ...

even lezen en een wereld gaat voor je open ...

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Modelspoorbarry

Hai Eric,

Bedankt voor de toelichting.
Ik zal daar de tijd voor nemen en rustig bestuderen. Ik heb de complete, uitgebreide Nederlandse handleiding, dus wel even bezig om het allemaal te doorgronden.
Mochten er vragen zijn, dan kom ik wel weer terug.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: