Autor Thema: WDP 2015 - eerste ervaringen  (Gelesen 14396 mal)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #45 am: 03. Mai 2015, 20:42:08 »
Beste WDP-ers,

Zo te lezen wordt en her en der nog wat gezweet maar zijn er al veel van jullie net als ik lekker bezig met WDP 2015.

Ik heb inmiddels het locprogrammeren ook getest en dat gaat prima, ik mis alleen nog aantal decoder types die ik heb dus binnenkort ook eens proberen er zelf eentje aan te maken.

Dit weekend voor het eerst geprobeerd automatisch te ontkoppelen op een ontkoppelrail (in N helaas geen locs met automatische ontkoppeling al stond er in Dortmund weer een bedrijfje met een leuke oplossing, ik durf het nog niet aan te veel gepriegel). Ik wil dit eerst testen qua RMK layout voordat ik mijn industrieterrein met meerdere ontkoppelrails definitief ga leggen.

Dus speciaal voor het testen een aanrij- en ontkoppelspoor met twee rangeersporen voor een locje neergelegd, de hele boel aangesloten en in WDP gestopt en daarna flink zitten klooien met profielen, zoveel seconden of centimeter doorrijden met die en die snelheid en tenslotte alle treinbewegingen in een ZFA gestopt en na veel testen, opnieuw proberen etc werkt het nu prima. Trein komt aanrijden, remt af, stopt, loc wordt ontkoppeld en afgerangeerd en komt even later terug wordt weer aangekoppeld, trein keert en rijdt weg. Leuk gezicht. De rijrichting aanduiding en optie om deze in de FS in te stellen komt hierbij ook goed van pas.

Ik moet zeggen dat ik de huidige profielen editor een stuk overzichtelijker en makkelijker mee te werken vindt dan die van WDP 2012.

Tot zover

Ronald

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #46 am: 03. Mai 2015, 21:06:24 »
Hallo Ronald,

leuk te lezen dat je ook lekker en succesvol met WDP 2015 bezig bent. Jij bent zo ik begrijp al een behoorlijk stuk verder dan ik.

Veel succes en plezier verder met je baan in combinatie met WDP2015. Overigens zag ik vandaag weer een paar nieuwe updates verschijnen; misschien is daar wat voor je bij?

Groeten,

Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #47 am: 04. Mai 2015, 09:26:06 »
Hallo Jan / Eric,

het heeft een tijdje geduurd maar het kwartje is gevallen. Ik heb een aantal rijwegen gedaan en de betreffende ! meldingen verdwijnen inderdaad. Na alle bovenstaande berichtwisseling nog is rustig nagelezen te hebben begrijp ik nu ook het waarom ervan.

Dank voor alle uitleg!

Groeten,

Hans

Hallo Hans,

Fijn dat je het nu begrepen hebt. ;)

En als suggestie van mijn kant.
Zet een lok op de ZNF en druk op Start en Doel contact.
Dan zie je die menu waar je een lok de richting kan aangeven.
Daarna zie je de volgende menu waar je kunt kiezen of je die FS of ZF wil gaan activeren.
In die menu zie je ook de middelste knopje waar je voor of achteruit kunt rijden.
Nu even opletten wat ik schrijft!.

Druk alleen op de voor en achteruit knopje en kijk dan gelijk naar de ZNF.
Alleen dit aankijken!.

Wat zie je dan?.

Leuke les om ervan te leren ;)


Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #48 am: 04. Mai 2015, 10:45:21 »
Hallo Jan,

dan zie ik het groene start ZNF wordt voorzien van 2 horizontale balken en een verticale balk naar de andere rijrichting gericht.

Groet,

Hans


Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #49 am: 04. Mai 2015, 11:01:49 »
Hallo Hans,

Helemaal correct, gefeliciteerd!. ;)

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #50 am: 04. Mai 2015, 16:14:50 »
Hallo Jan,

Dankje ;)

Het vreemde van alles is dat ik nu weer een beetje zit te spelen met de zelfde oefening als vanmorgen en dat ik ineens ik geen verticaal balkje in de groene ZNF meer zie. Alleen de horizontale balkjes bewegen met het veranderen van de rijrichting.........

Ik heb verder niets gedaan / verandert vandaag.....

Groet,

Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #51 am: 04. Mai 2015, 16:45:14 »
Hallo Hans,

Zet de Lok eens opnieuw op het ZNF en controleer eens of de gekozen rijweg nog wel de rijrichting heeft .. misschien iets mis gegaan met opslaan.

Voor de duidelijkheid hieronder mijn status.

1e foto , geen rijrichting in rijweg aanwezig , de lok stuur ik naar voren
2e foto , geen rijrichting in rijweg aanwezig , de lok stuur ik naar achteren
3e foto , wel  rijrichting in rijweg aanwezig , de lok stuur ik naar voren
4e foto , wel  rijrichting in rijweg aanwezig , de lok stuur ik naar achteren

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #52 am: 04. Mai 2015, 17:44:20 »
Ha Eric,

ik heb er aandachtig naar gekeken maar bij gebeurt het zelfde als bij jou.

Het gaat mij alleen om dat oefeningetje van Jan van vanmorgen. Dat pakt nu ineens net effe iets anders uit dan vanmorgen. Lees inderdaad goed wat Jan vraagt en wat ik vervolgens antwoordt.....

Het blijft leuk... :)

Groet,

Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #53 am: 04. Mai 2015, 19:16:11 »

Het vreemde van alles is dat ik nu weer een beetje zit te spelen met de zelfde oefening als vanmorgen en dat ik ineens ik geen verticaal balkje in de groene ZNF meer zie. Alleen de horizontale balkjes bewegen met het veranderen van de rijrichting.........


Hallo Hans,

Wanneer je een loc op een ZNF c.q. IZNF plaatst, dan geeft WDP op dat moment direct de richting de loc.
In de eerste en de tweede screenshot zie je onderaan de ZNF c.q IZNF waar de loc opstaan met de richting aanwijzing. Klik je op de loc-control, dan zie je daar de verticale balk verplaatsen naar links of rechts van de ZNF. En voor de verticale ZNF is het onder of boven.

Nu heb ik een FS aangemaakt die van links naar rechts om de hoek naar de bovenste ZNF gaat.
Die FS weet WDP nu dat die van links naar rechts gaat!.
We klikken dan Start naar Doel contact, en dan een loc op de ZNF aanleggen.
Wat zien we dan, Dat de Start Doel menu een regel aangeeft dat de loc in de verkeerde richting staat.
Klik dan in die Start Doel contact menu de middelste Button, en dan veranderd die van richting zodat het rode tekst in het venster verdwijnt. Zie de laatste twee screenshots.
Zolang die FS nog niet de juiste loc richting aangeeft, wordt het verticale balkje in de FS wit.
Pas wanneer je de FS actief maakt dan accepteert die FS met de juiste richting aangever.

Wat je ziet is correct.

 

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #54 am: 04. Mai 2015, 21:33:22 »
Hallo Jan,

ik heb het stap voor stap uitgevoerd zoals jij beschrijft en met jouw plaatjes vergeleken. Bij mij gebeurt exact het zelfde als jij het beschrijft en met je plaatjes toont. Dan kan het niet anders of het moet goed bij mij zitten.

Alleen vanmorgen ging het volgens mij met de weergave van de verticale balkjes iets anders maar dat kan verbeelding zijn geweest.

Sorry maar er lijkt tot nu toe geen enkele fout of probleem in mijn Gleidbild en Fahstraß-Editor te zitten.

Dank weer en groet,

Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #55 am: 04. Mai 2015, 22:00:54 »
Hallo Hans,

Klasse!.

Om hier even een stukje voor te borduren.

Als er bij jouw die correct FS met de juiste richting aangever is uitgevoerd, dan kun je die FS in ZFA opnemen.
Start je daarna de ZFA, dan zie je pas dat de FS met de correcte richting aangever ook compleet zien vertrekken en naar het doel contact de richting wordt voortgezet.

Succes.

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #56 am: 05. Mai 2015, 14:51:56 »
Besten,

overigens heb ik ook gemerkt dat als je iets aan je Gleisbild wijzigt, bijvoorbeeld een "gewoon" stuk rail gaat vervangen door een Zugnummerverfolgungsanzeige, de betreffende rijweg meteen weer van slag is......

Ik heb mijn laatste backup maar weer teruggezet want ik ben er nog niet achter hoe dit op te lossen.

Het blijft leuk spelen en puzzelen met WDP 2015, ook in de simulatiemodus. :)

Groeten,

Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #57 am: 05. Mai 2015, 16:00:17 »

overigens heb ik ook gemerkt dat als je iets aan je Gleisbild wijzigt, bijvoorbeeld een "gewoon" stuk rail gaat vervangen door een Zugnummerverfolgungsanzeige, de betreffende rijweg meteen weer van slag is......


Hallo Hans,

Nee, die rijweg is niet van slag. ;D

Je hebt een wijziging gemaakt in die betreffende rijweg, en de oorspronkelijke rijweg ziet niet wat je hebt gewijzigd. Direct geeft WDP dit ook aan dat je een wijziging hebt ingevoerd en de analyse programma geeft die melding!!.

Hier is dan weer "de medewerker van WDP" die je verteld dat de oorspronkelijke rijweg niet overeenkomt met de gewijzigde rijweg. Door op dat betreffende regel in de analyse programma te klikken verschijnt juist weer die Rijweg-Editor waar je met de camera weer kunt herstellen c.q repareren.

Nog even dit Hans.
Die analyse programma moet je niet in paniek raken.
Alles gaat gewoon door zoals je in 2012.3 gewend bent.
Al die meldingen en waarschuwingen kun je zo laten zoals ze zijn.
Er is geen man overboord, en je hoeft geen backup terug te roepen, alles blijft zoals het is.

Probeer eerst gewoon kennis te maken met de nieuwe analyse programma.
Desnoods maak je een nieuw project om te oefenen. ;D

 

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #58 am: 05. Mai 2015, 16:15:43 »
Hallo Jan,

Bedankt weer! Ik heb nu eenmaal graag een Spic & Span project.  :) :) :) :) :)

Die meldingen die ik nu nog heb zijn verklaarbaar en dan heb ik er vrede mee, dat wordt bij de verdere uitbouw van het gleisbild vanzelf opgelost.

En van paniek is al helemaal geen sprake bij mij want als het echt fout gaat heb ik altijd nog een backup waar ik op terug kan vallen. Zo bewijst zich maar weer is het grote belang van het regelmatig maken van een backup.

Fijne dag nog!

Groeten,

Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #59 am: 05. Mai 2015, 16:23:28 »
Hallo Hans,

Oke, fijne dag nog.