Autor Thema: WDP 2015 - eerste ervaringen  (Gelesen 14397 mal)

Eenerspoor

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #60 am: 10. Juli 2015, 13:41:26 »
Beste mensen,

Voor mijn verjaardag heb ik de nieuwe WDP 2015 Premium Edition gekregen 8) :D en daar wil ik mee aan de slag. Dus dit draadje gelezen, met name dit bericht van Jan Leendert.
En toen kwamen er vragen:

  • Is het nodig om versie 2012 premium eerste te verwijderen?
  • Blijven de gemaakte projekten, met name het laatste, wel staan?
  • In de backup zie ik de projekten niet staan, moet je die apart backuppen?
  • Waar is die vertaling in het Nederlands, die vind ik niet op de USB-stick.
  • Is WDP dan in het Nederlands en de handleiding ook?
  • Mijn trein-pc draait nog op WIN XP en is niet met internet verbonden. Is dat een bezwaar?

Benieuwd naar jullie reacties.

Mvg,
Henk

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #61 am: 11. Juli 2015, 11:19:50 »
Henk,

voor je ergens aan begint is het van het allergrootste belang dat je ervan overtuigd bent dat je ALTIJD een backup van je projecten op een veilige plaats achter de hand hebt mocht er onverhoopt iets misgaan. Verder hier mijn antwoorden op je vragen en zoals altijd zonder aanvaarding van aansprakelijkheid als het fout gaat.

Is het nodig om versie 2012 premium eerste te verwijderen?

Aanbevolen wordt dit te doen met behulp van Windows (Configuratiescherm>Programma verwijderen);

Blijven de gemaakte projekten, met name het laatste, wel staan?

Ja. Maar maak toch zoals eerder gezegd een backup op een veilig plaats (bijvoorbeeld een geheugenstick);

In de backup zie ik de projekten niet staan, moet je die apart backuppen?

Altijd doen onder het motto "beter mee verlegen dan om verlegen";

Waar is die vertaling in het Nederlands, die vind ik niet op de USB-stick.

De Nederlandstalige versie bereik je door op het startscherm van WDP 2015 voor "Nederlands" te kiezen.

Is WDP dan in het Nederlands en de handleiding ook?

Ja. Maar zover mij bekend is een Nederlandstalig handboek WDP 2015 (nog) niet beschikbaar;

Mijn trein-pc draait nog op WIN XP en is niet met internet verbonden. Is dat een bezwaar?

Dat lijkt mij niet handig. Maar of het bezwaarlijk is? Je kunt met WDP 2015 checken of er nieuwe updates beschikbaar zijn en zo ja direct installeren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Voorzichtig aan (bij twijfel niet inhalen) en succes.
« Letzte Änderung: 11. Juli 2015, 11:42:40 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Eenerspoor

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #62 am: 11. Juli 2015, 12:03:56 »
Hallo Hans,

Dank je voor je uitvoerige en duidelijke antwoord.

Verwijderen van versie 2012  en installatie van 2015 is gelukt op mijn 'werkpc'. Alle projekten zijn keurig meegenomen en de taal is Nederlands. Goed hoor.

Als ik WDP toch op de 'treinenpc' met WIN XP installeer, kan ik dan de updates ook binnenhalen op de 'werkpc' en dan overbrengen naar de pc met WIN XP?

Mvg,
Henk

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #63 am: 11. Juli 2015, 13:10:55 »
Hallo Henk,

Graag gedaan en goed te lezen dat je geen problemen hebt ondervonden bij de overgang naar de mooie WDP 2015.

Wat betreft je vraag:

"Als ik WDP toch op de 'treinenpc' met WIN XP installeer, kan ik dan de updates ook binnenhalen op de 'werkpc' en dan overbrengen naar de pc met WIN XP?"

denk ik dat dit niet mogelijk is. De updates zijn, voorzover ik tot nu toe ervaar, niet apart te downloaden maar worden rechtstreeks door WDP via een internetverbinding opgezocht. Overigens heb je dan nog altijd de keus of je de updates wel dan niet wilt installeren.

Bovendien is het zo dat WDP 2015 onder andere een Internet Browser als minimale systeem vereiste stelt. Zie ook het Handboek blz. 39 hoofdstuk 1.2.1 Daar vind je de minimale systeemeisen waaraan voldaan moet worden om met WDP 2015 te kunnen werken en daar staat ook een Internet Browser onder vermeld. Ik denk dat je, ook al ben je Duitse taal misschien niet machtig, wel zult begrijpen wat daar bedoeld wordt.

Hoewel WDP 2015 onder Windows XP werkt wordt het gebruik hiervan door WDP om veiligheidsredenen ontraden.

Heel veel plezier en succes met het verder werken en spelen met WDP 2015!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #64 am: 11. Juli 2015, 15:02:50 »
Hallo Hans en Henk,

Daar heeft WDP erop gevonden. :D
Zie bijgaande link.
Je gaat op die link onderaan Updates voor Startcenter.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?page=menu_de_0701_01_00_page_downloads2012

Deze link is voor bedoeld voor diegene die geen internet verbindingen hebben op hun PC of Laptop.
Als je die Updates in een Mem stick download en vervolgens overstapt naar de Treincomputer, dan kun je via Startcenter naar Optie en datzelfde is als Option en dan laden.
Via deze weg ben je altijd geupdate als je geen Internet verbinding hebt.
Dit is gedaan omdat er in Duitsland en andere landen waar slechte of helemaal geen Internet hebben, kunnen ze bijv. naar een Internet winkel of bij mensen die een Internet hebben downloaden.

En dan even over Win XP als computer gebruik.
En is niet gezegd dat de Win XP ongeschikt is, nee, je kunt het nog wel gebruiken, alleen geen Internet verbinding gebruiken. Dit heeft puur te maken met het feit dat Window niet meer de XP ondersteund, dat is de reden. Maar je kunt het uitstekend Win XP met WDP gebruiken.

Ikzelf gebruik voor de Betatest ook de Win XP laptop, en het gaat uitstekend. :D

Dus, Henk, heel veel succes gewenst.


Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #65 am: 11. Juli 2015, 15:14:10 »
Bedankt voor je aanvulling Jan! Daar zal Henk blij mee zijn.

Wat het XP gebruik betreft doelde ook ik daar op. Veiligheids aspect..... :) ;)
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #66 am: 11. Juli 2015, 15:28:23 »
Hallo Hans,

Helemaal correct. :D


jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #67 am: 10. September 2015, 20:00:20 »
Hallo Jos,

Opgevallen is de pijltjes problematiek. Moet mij er maar eens inverdiepen. Somige rijwegen vragen om een richting aan te geven. Er lijkt zich dan een nieuwe rijweg aan te maken. Vraag ik helemaal niet om. Ik heb meen ik 800 rijwegen. Waarom doe ik dit mij aan als ik alles met de hand moet doorlopen.

Ik moet eigenlijk je even corrigeren.
Je bent van ProX direct naar 2015 overgestapt, en dit is wel een grote stap, namelijk ben je twee WDP generaties erover heen gegaan. En nu de derde generatie de nieuwe 2015.
Van die 800 rijwegen die je hebt gemaakt weet ik dat in die tijd veel dubbele rijwegen zijn gemaakt voor standaard en een copie rijwegen voor Profile aanmaak. Dat is nu allang gecorrigeerd waardoor je zeker 2/3 van de rijwegen kunt verwijderen.

Dat je met de hand de rijrichting dient te corrigeren heeft het volgende doel. Namelijk dat je meteen weet waar de locomotief/Trein in welke richting die op gaat rijden.
Die reparatie is heel simpel door op de camera in te drukken en druk aanhoudend op de Schift toetst, en vervolgens kies je in een Rijweg, de Start (aanklikken) en vervolgens het Doel (aanklikken).
Dan gaat WDP die gekozen Rijweg automatisch repareren en zet het om in Rijrichting modus.
Als dat is uitgevoerd, druk dan het rode knopje voor het opslaan.
Dat is het enige "inschikelijkheid" wat je van WDP mag verwachten. 

Zitat
Het is mij opgevallen dat ik wel treinen kan laten rijden via stellen und Fahren knop. De knop zugfahrten wordt niet meer actief. Opgevallen is dat Stellen und fahren voor mij nu de zelfde betekenis heeft en de trein niet gaat rijden als de rijweg niet vrij is. In de oude versie reed de trein dan overal doorheen. Wat is dan nu nog het verschil tussen stellen und Fahren en zugfahrten

Ja en Nee.
Stellen und Fahren en Stellen und Fahren und Zugfahrten heeft twee functies gekregen, maar ze werken allebei hetzelfde. Het zit namelijk zo, wanneer je een locomotief niet in de Treindatabank opgenomen hebt, maar je wil manueel met de Loc gaan rijden, bijv. met smartphone e.d., dan zit daar de scheiding in die twee opties.
Als je een Rijweg gemaakt hebt, maar je wilt niet dat de locomotief betrokken wordt in die Rijweg en je wilt manueel rijden, dat is die optie Stellen und Fahren om alvast je wissels en seinen en diens meer in die gemaakte Rijweg correct om te zetten. En dan kun je met je Smartphone e.d je locomotief handmatig laten rijden, en dient dan ook zelf te laten stoppen. Als de loc bij het Doel contact is gekomen, dan sluit die Rijweg ook automatisch af. De optie Stellen und Fahren und Zugfahrten is wanneer je een loc opgenomen hebt in de Treindatabank, dit gaat volledig automatisch van Start naar Doel contact.

Zitat
Wat ik mis is een simpele hotkey in de menubalk om verkeerd ingestelde fahrstrasse op te heffen. Ik heb de knop f7 gevonden. Waarom haalt Peterlin zon handige knop weg?

Nee, die knop heeft een ander plekje gekregen met extra functies om het Rijweg(en) verloop te kunnen volgen.
Je kunt die Uberwachung menu ergens op jou beeldscherm verkleinen en continue het rode kruisje dat de hotkey functie kunt gebruiken.

Zitat
Ik heb een rijweg aangemaakt op de oude versie waar alle belangrijke wissels in getekend zijn die ik bij afsluiten allemaal rechtdoor leg. Dit was gemakkelijk. Ik klik links en rechts van de lijn en de wissels worden gelegd. In 2015 vraagt het programma ineens om een terug melder.

Hiermee kun je de knop gebruiken die de grundstellung van alle wissels worden ingesteld.
Je kunt nu ook wissels uitrusten met terugmelders.

Zitat
Ingegelen van lokomotieven. Het lukt niet. Ik heb twee strecken gedefinieerd. Een lang en een kort traject. Het korte teaject bestaat uit 5 stukjes van ongeveer 40 cm. Verschillende zaken geprobeerd. Loks met geluid en zonder. 3 punts meting en 15 punts meting. 10 sec 15 sec en 30 sec meting. Ook heb ik een rollenbank van Marion Zeller.  Ook daar metingen op gedaan. De meting op het gedefinieerde traject mislukt in de eerste meting. Heen geeft een waarde. Terug 10000 km en de meting wordt afgebroken, ook met extra wagens aan de lok. De meting met de rollenbank gaat echt nergens over. Een 15 punts meting geeft een zeer ongegelmatige curve en het lijkt eigenlijk nergens op.


In de locomotief meting menu staat boven een tekst van uitleg hoe je die meettraject kunt opbouwen.
Voor H0 dien je iedergeval dat de C meetgedeelte minimaal 150 cm lang moet zijn!!.
De 5 stukjes van 40 cm gaat niet werken?.
Deze meetmethode heeft niets met geluid te maken, die dienen alleen om je locomotieven naar Km/hr te ijken.
Met de Marion Zeller bank moet je even naar het adres checken, staat in de beschrijving van MZ gebruiksaanwijzing of kijk in het hoofdstuk van WDP handboek.

Zitat
Ik vraag mij wel eens af. Ik heb een programma wat werkt waarom geef ik eigenlijk zoveel geld uit om vervolgens met een berg werk opgezadeld te worden. Ik heb het programma eigenlijk alleen gekocht om met een smartphone de trein te kunnen bedienen op onze clubbaan en dmv I-pads verschillende stelwerken in te richten.

Ik denk dat het best wel meevalt.


Zitat
Voor mijn thuis spoorbaan dacht ik met km instelling een beter en betrouwbaarder trein bedrijf te kunnen realiseren.

Als je Spoor 0 hebt moet je wel de C meetgedeelte naar lengte aanpassen om een betrouwbaar ijking te verwezenlijken. Als dit goed is geijkt, dan heb je een prachtig betrouwbaar treinbedrijf.


Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #68 am: 11. September 2015, 22:32:09 »
Jan Leendert,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik ga er wat mee doen. Ik hou je op de hoogte
Gr Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #69 am: 12. September 2015, 12:26:15 »
Nog een puntje,

Ik heb voor test doeleinden een lichtsignaal met led verlichting. Voor de besturing gebruik ik een bouwsteen van Viessman voor de aansturing van een Duits uitrijsignaal met voorsein en rangeersein geintegreert. ( het is een test. Ik weet dat er andere oplossingen zijn zoals LDT etc etc. Standaard wil ik qdecoder besturing gebruiken vanwege de flexibiliteit en de natuurgetrouwheid van de Lichtwisseling).

Na het omzetten naar windigipet 2015 werkt het signaal niet meer. Alleen Dubbel rood en rangeer wit en een rode pit in het lichtbeeld is nog te zien de andere mogelijkheden zijn er niet meer. Ook niet van het voorsein. Bij de aangegeven lichtbeelden is het voorsein naar voorschrift gedoofd. Bij groen geel en groen moet het voorsein het beeld aangeven van het volgende signaal.

Als ik het editer programma open werkt het signaal goed. Alle lichtbeelden werken naar behoren. Sluit ik de aditer af dan werkt het zoals hierboven beschreven.
In de editer zijn er een aantal seinfabrikanten aangegeven. Die heb ik allemaal geprobeerd. De drie selectrix opties functioneren allemaal niet. De marklin K84 optie ook niet meer. Die heeft altijd wel gewerkt. De andere optie signaal beeld ofzoiets ( zit niet naast mijn computer ) werkt wel maar dan de verkeerde lichtbeelden bij de verkeerde knop.
Ook de aansturing adressen verwisseld.

wie heeft de clou tot deze oplossing. Ik baal wel hoor. Nu heb ik maar 1 Signaal.  Je moet er niet aan denken dat je de hele besturing van al je seinen van viessman zou hebben.

De Q decoder besturing heb ik klaar liggen maar nog niet op mijn thuis baan getest. Wel op de Niedertalbahn waar we mee naar evenmenten gaan. Die werkte met de oude versie WDPX prima. Ben benieuwd
« Letzte Änderung: 12. September 2015, 12:29:50 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #70 am: 12. September 2015, 13:00:59 »
Zitat
Ik moet eigenlijk je even corrigeren.
Je bent van ProX direct naar 2015 overgestapt, en dit is wel een grote stap, namelijk ben je twee WDP generaties erover heen gegaan. En nu de derde generatie de nieuwe 2015.
Van die 800 rijwegen die je hebt gemaakt weet ik dat in die tijd veel dubbele rijwegen zijn gemaakt voor standaard en een copie rijwegen voor Profile aanmaak. Dat is nu allang gecorrigeerd waardoor je zeker 2/3 van de rijwegen kunt verwijderen.

Dat je met de hand de rijrichting dient te corrigeren heeft het volgende doel. Namelijk dat je meteen weet waar de locomotief/Trein in welke richting die op gaat rijden.
Die reparatie is heel simpel door op de camera in te drukken en druk aanhoudend op de Schift toetst, en vervolgens kies je in een Rijweg, de Start (aanklikken) en vervolgens het Doel (aanklikken).
Dan gaat WDP die gekozen Rijweg automatisch repareren en zet het om in Rijrichting modus.
Als dat is uitgevoerd, druk dan het rode knopje voor het opslaan.
Dat is het enige "inschikelijkheid" wat je van WDP mag verwachten. 


Het zijn geen gecombineerde rijwegen maar rijwegen. Een rijweg bestaat bij mij uit b.v 20 stukjes. Veel sporen bij mij zijn aangelegd als een spoor wat in twee richtingen bereden kan worden. Wat moet ik dan aangeven? In schaduwstaions zou dat kunnen. Maar op de punten in stations heeft dat toch geen functie. Ik begrijp het doel niet. Je treinen staan ergens op de baan als je afsluit. De volgende dag start je weer op. Dan weet WDP toch exact welke richting de lok op staat. Ik heb daar nog nooit een probleem mee gehad.

Ik kan ook geen rijwegen verwijderen. Dit zijn gedefinieerde stukken spoor. Ik wil geen rijwegen die langer dan een meter of 3 zijn. Een trein is bij mij van schaduwstation via de spoorbaan weer terug naar zijn plek in het schaduwstation 6 minuten onderweg. Dat heb ik o
In mooie stukken verdeeld vandaar het grote aantal rijwegen.

Ik heb ook nauwelijk profielen. Het enige profiel wat ik gebruik is bedoeld om het geluid en licht af te zetten als een trein naar het schaduwstation rijdt. Ook is er een profiel om de trein te laten fluiten als hij voor een rood sein stopt bij de inrijder van het station
Soms vergeet ik het spoor vrij te geven en dat is gemakkelijk.

Zitat

Ja en Nee.
Stellen und Fahren en Stellen und Fahren und Zugfahrten heeft twee functies gekregen, maar ze werken allebei hetzelfde. Het zit namelijk zo, wanneer je een locomotief niet in de Treindatabank opgenomen hebt, maar je wil manueel met de Loc gaan rijden, bijv. met smartphone e.d., dan zit daar de scheiding in die twee opties.
Als je een Rijweg gemaakt hebt, maar je wilt niet dat de locomotief betrokken wordt in die Rijweg en je wilt manueel rijden, dat is die optie Stellen und Fahren om alvast je wissels en seinen en diens meer in die gemaakte Rijweg correct om te zetten. En dan kun je met je Smartphone e.d je locomotief handmatig laten rijden, en dient dan ook zelf te laten stoppen. Als de loc bij het Doel contact is gekomen, dan sluit die Rijweg ook automatisch af. De optie Stellen und Fahren und Zugfahrten is wanneer je een loc opgenomen hebt in de Treindatabank, dit gaat volledig automatisch van Start naar Doel contact.

Dat begrijp ik ook niet. Bij de oude versie zag ik een duidelijk verschil. Stellen en fahren was te gebruiken voor het manueel rijden. Het ging ook automatisch maar dan moest je opletten. In 2015 gaat het zonder opletten. De trein stopt nu bij bezette sporen. Op deze manier kan ik rijden.

Zitat
Ik heb een rijweg aangemaakt op de oude versie waar alle belangrijke wissels in getekend zijn die ik bij afsluiten allemaal rechtdoor leg.

Ant w Jan Leendert

Hiermee kun je de knop gebruiken die de grundstellung van alle wissels worden ingesteld.
Je kunt nu ook wissels uitrusten met terugmelders.

Dat duurt lang en ik heb een kleine rijweg gemaakt met al deze wissels erin. Links klikken rechts klikken en klaar. Dat werkt nu niet meer. Onhandig dus. Als je grondstelling gebruikt moet er bij mij zo'n 150 magneet artikelen worden doorlopen. Duurt lang. Het gaat om 10 magneet artikelen die schaduwsations afzekeren mocht er plotseling een trein ongecontroleerd vertrekken.

Ligt niet aan de intellibox voordat iemand gaat reageren over de instabiele box. Ik heb er geen last van.

Zitat

Vraag Jos

Ingegelen van lokomotieven. Het lukt niet. Ik heb twee strecken gedefinieerd. Een lang en een kort traject. Het korte teaject bestaat uit 5 stukjes van ongeveer 40 cm. Verschillende zaken geprobeerd. Loks met geluid en zonder. 3 punts meting en 15 punts meting. 10 sec 15 sec en 30 sec meting. Ook heb ik een rollenbank van Marion Zeller.  Ook daar metingen op gedaan. De meting op het gedefinieerde traject mislukt in de eerste meting. Heen geeft een waarde. Terug 10000 km en de meting wordt afgebroken, ook met extra wagens aan de lok. De meting met de rollenbank gaat echt nergens over. Een 15 punts meting geeft een zeer ongegelmatige curve en het lijkt eigenlijk nergens op.


Zitat
Antwoord Jan Leendert

In de locomotief meting menu staat boven een tekst van uitleg hoe je die meettraject kunt opbouwen.
Voor H0 dien je iedergeval dat de C meetgedeelte minimaal 150 cm lang moet zijn!!.
De 5 stukjes van 40 cm gaat niet werken?.
Deze meetmethode heeft niets met geluid te maken, die dienen alleen om je locomotieven naar Km/hr te ijken.
Met de Marion Zeller bank moet je even naar het adres checken, staat in de beschrijving van MZ gebruiksaanwijzing of kijk in het hoofdstuk van WDP handboek.

In de lage rijstappen duurt het een eeuwigheid voor je 150 cm voorbij bent. Is toch geen optie. In de rijstappen 1 t/m 5 is 40 cm genoeg. Bij de eerste rijstap duurt het wel 3 minuten voor de trein deze afstand heeft overbrugt. Laat staan 150 cm. Ik zie op filmpjes mensen marklin lokomotieven ingegelen waarbij de eerste stap de snelheid is die ik pas bij stap 5 bereik. Wellicht is dat ook de reden dat ik op filmpjes geautomatiseerd bedrijf zie waar lokomotieven vrijabrupt tot stilstand komen. Al mijn lokomotieven hebben een behoorlijke vertraging. Esu decoders staan cv 3 en 4 op 75 en 36 . Cv 2 op 3 en cv 5 op  bv 180 en cv 6 op 90. Ik kan natuurlijk met de marion zeller testbank alles eerst op de juiste snelheid inregelen. Bv een BR 218 op 140 kmh max. De cv 63 t/m 91 een bepaalde waarde ingeven zodat je een mooi lineair verloop krijgt. 

Eerlijk gezegd wil ik dat niet. De maximale snelheid op mijn spoorbaan is bv 70 kmh. Meer is niet nodig. Je zou ook alle loks eerst kunnen voorbereiden op een maximale snelheid van 80 kmh. Dan hou je hele regelbereik om met de hand te kunnen sturen. Nu is het zo dat als ik een lok laat rijden met WDP de snelheid sterk begrenst is. Ik gebruik nu de snelheidbegrenzing in WDP.
Heeft er iemand een idee wat te doen?

Zitat
Ik vraag mij wel eens af. Ik heb een programma wat werkt waarom geef ik eigenlijk zoveel geld uit om vervolgens met een berg werk opgezadeld te worden.

Antw Jan Leendert

Ik denk dat het best wel meevalt.


Ja dat denk ik niet. Ben al dagen bezig. Kijk maar eens naar mijn nieuwe vraag betreffende het signaal.

Zitat
Voor mijn thuis spoorbaan dacht ik met km instelling een beter en betrouwbaarder trein bedrijf te kunnen realiseren.

Het is voor mijn thuis Ho spoorbaan. Mijn G spoor tuinbaan rij ik met de hand
« Letzte Änderung: 12. September 2015, 13:37:33 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #71 am: 12. September 2015, 13:40:54 »
Nog een puntje,

Bij de overgang van WDP X naar 2015 lijken ook de treinen ongeveer 4 cm eerder te stoppen dan bij de oude versie. Lijkt onbelangrijk. Echter als je 40 schaduwsations hebt waar allles zeer nauwkeurig is ingeregelt is het wel een dingetje. Het geldt niet alleen voor deze 40 schaduwsations. Ook de ander lokomotieven een stuk of 100 die ik oom nog wel eens zo nu en dan op de baan zet moetn dus allemaal gecorrigeerd worden. Ik ben niet blij.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #72 am: 12. September 2015, 15:48:43 »
Beste Jos,

Ik bespeur uit jou vragen, dat je bediscussieerd over de veranderingen van de 2015 versie.
Ik ben echt niet van plan jou lange vragen te beantwoorden, want dat is evenredig leest het handboek.

Enkele vragen wil ik je wel ondersteunen.

- Dat je 800 losse korte rijwegen hebt gemaakt, is op zich niet verkeerd. Als je dit pertinent wil behouden, dan rest mij alleen slechts toe te voegen dat je dit met de camera half automatisch laat repareren.

- licht seinen. Je hebt waarschijnlijk in de Prox versie de seinen protocol en de module op een toegewezen symbool.
  Als je simpel op de waarschuwingssysteem symbool indruk, in de hoofdprogramma. Dat analyseert WDP de foutjes op.
  Door op een regel waar de fout wordt gemeld, geeft WDP precies aan waar de fout ligt.!!.

- Dat de trein eerder stopt dan je gewenst had. Dat is ook die optie waar geijkt moet worden en waarbij je met bremskorrektur exact de    aanhoudpunt kunt afstellen.

- Ik denk dat je mijn vraag niet begrijpt. Ik zeg bij Stellen und Fahren wanneer je geen lok in de databank hebt opgenomen.

- De grundstelling van de wissels had je in ProX kunnen vastleggen. Dat is bij 2015 principe niets veranderd.
  Je kunt met STW een eigen wissel grundstellingen maken.

- En dan een belangrijk punt waar ik moeite mee heb.
Als je duidelijjk afwijkt van de WDP principe over het meettest gebied waar Km/hr wordt geijkt, dan is dat je eigen risico.
Deze inmeet programma is met zorg en kennis opgebouwd door meerdere spe*censored*ten binnen WDP. Als je vindt dat dit niet naar jou mening wordt vervat. Dan mag je zelf experimenteren, maar het is jou risico!!.

Veel WDP gebruikers zijn door het gehele update en upgrade traject doorgekomen.
Voorbeeld is de bijeenkomst in Culemborg.

Ik merk aan jou dat je heel sterk achter bent gebleven en de vraag meer wordt bediscussieerd.
Die discussies ga ik niet aan.

Helpen kan altijd , maar neem zelf ook de verantwoordelijkheid dat er veranderingen niet gepaard gaan met achteruit denken.


jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #73 am: 12. September 2015, 19:34:42 »
Beste Jos,

De vraag van jou, omtrent Stellen und Fahren.

Zie bijgaande link:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=71973.0

Daar heeft Stefan Lersch in de Stammtisch Duren/Stockheim een lezing gegeven, waarbij Eric Baan daar aanwezig was.
In zijn verslag staat heel duidelijk wat je met 2015 kunt doen!!.
Je moet dit even lezen en scroll door naar beneden. ???



Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #74 am: 12. September 2015, 19:39:09 »
Beste Jan Leendert

Voor het allemaal verkeerd overkomt geef ik graag toch even aan dat ik windigipet helemaal niet bediscuseer. Ben erg enthousiast over de mogelijkheden, maar voor mij zelf heb ik geen programma nodig wat een trein op de mm laat stoppen. Ik hou helemaal niet van automatiseren. Ik gebruik WDP alleen om het verkeer in mijn schaduwstations gladjes te laten verlopen.

Als op dit forum aan geef dat een overgang van een oude versie naar een nieuwere versie niet gladjes verloopt dan vind ik jammer dat dat als kritiek wordt ervaren.

Ik zoek een oplossing. En wellicht vind je het ongepast dat ik het vreemd vind dat mijn seinen niet meer werken maar daar zoek ik dan hulp bij bij mensen die dit programma in de diepte kennen. Zou toch met een overgang gewoon moeten werken.

Op onze clubbaan krijg ik op evenmenten veel vragen over automatisering en laat deze bezoekers vooral die zaken zien van windigipet die het programma naast automatisering juist zo interesant maken zoals de stelwerkwachter. Dat vind ik nu een mooi ding.

Voor het gebruik op mijn thuisbaan had ik destijds aan wdp 7 al genoeg. De tools zoals stelwerkwachter hebben mij doen besluiten te upgraden. Nu de mogelijkheid van de bediening via de smartphone. Wij gaan wdp gebruiken voor debesturing van onze clubbaan. Dat wordt ook een dingetje want dat is een modulebaan die niet altijd op de zelfde wijze kan worden gebouwd. We hebben al proeven gedaan en op onze manier lijkt het te gaan werken.

Ben al aardig op weg geholpen. Ik heb wat aan het stoppen kunnen bijregelen. Het is beperkt gebleven tot 6 sporen in een schaduwstation. De doormij gemaakte afsluiting werkt ook weer. Ik begreep alleen niet waarom er dan een trein ging rijden. Die bleek gekoppeld aan dat stukje rail??????

Het sein is nog een raadsel, maar ik denk dat ik dit kan oplossen door de uitgang hier en daar te wisselen op de decoder. Vind het wel vreemd dat het met wdp X weekt en nu niet.

Het korte traject gebruiken had ik als tip van een andere wdp gebruiker. Maar jij gaat langs het feit dat ik het ook geprobeerd heb met Marion Zeller rollenbank. Dat werkte ook niet. Dus ja?

Bedankt in iedergeval voor je antwoorden en zal vanavond mijn baan plan uploaden.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP