Autor Thema: WDP 2015 - eerste ervaringen  (Gelesen 14393 mal)

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #75 am: 12. September 2015, 19:41:46 »
Hoi Jan Leendert

Bedankt voor de tip. Heb ook alle filmpjes gezien. Maar dan toch het blijft een uitdaging
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline HajoD

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 5
  • nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #76 am: 14. September 2015, 22:20:18 »
Hallo allen,

Met de installatie van een verse en deddicated PC voor onze clubbaan en voor Jos, heb ik mij ook wat verdiept in WDP. Hierbij heb ik tevens alle errors in de WDP analysetool opgelost die nog in de clubbaan data zaten voor en na upgrade en ontstonden na wat baan edit acties van mij.

Want ja, onze clubbaan WDP dataset was nog niet perfect en WDP ProX gaf ons in toenemende mate stabiliteitsproblemen op een WinVista PC. Om alles uit te sluiten wilde ik alle door WDP gemelde fouten wegwerken  ::).
En het Editen van een baanplan zou in WDP2015 ook beter moeten gaan zonder allerlei FS schade, maar helaas bleek de praktijk weerbarstiger   :(.
Een mooie gelegenheid om alles een door te lopen. zeg maar  :D.
Erg leerzaam en met hulp van Jos en anderen gelukt.

Maar nog niet alle WDP vragen zijn voor mij opgelost. Nu wil ik graag inhaken op wat Jos hier aan vragen stelt en de gegeven antwoorden. Hopelijk vind ik hier op dit forum de hulp om wat openstaande vragen voor ons op te helderden en WDP2015 en haar verbeteringen (Mobile support) te kunnen benutten.



Hallo Jos,

Opgevallen is de pijltjes problematiek. Moet mij er maar eens in verdiepen. Sommige rijwegen vragen om een richting aan te geven. Er lijkt zich dan een nieuwe rijweg aan te maken. Vraag ik helemaal niet om. Ik heb meen ik 800 rijwegen. Waarom doe ik dit mij aan als ik alles met de hand moet doorlopen.


Van die 800 rijwegen die je hebt gemaakt weet ik dat in die tijd veel dubbele rijwegen zijn gemaakt voor standaard en een copie rijwegen voor Profile aanmaak. Dat is nu allang gecorrigeerd waardoor je zeker 2/3 van de rijwegen kunt verwijderen.

Kun je dit uitleggen, wat kan dan weg? Ik heb niet zijn 800 bekeken, maar wel de FS in onze clubbaan, en zou wel graag willen begrijpen wat eventueel weg kan.
Overigens: Voorlopig zie ik enkel -meer- FS komen met WDP2015: ze zijn opeens richtingsgevoelig (zie verderop) wat verdubbeling van FS betekent als je twee-richtingen FS hebt, en WDP 2015 komt opeens zelf met FS aanmaken op de proppen tijdens bedrijf. Die krijgen dan onoverzichtelijke namen genoemd naar de RMK's.

Dit leidt in mijn ogen tot een ongewenste situatie: FS worden goed beheerd en het is niet de bedoeling dat een TDL via deze WDP feature zomaar extra FS aan gaat maken. Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb.
Maar goed, eerder meer dan minder FS dus, lijkt het.

Terug naar het punt indikken van die 800 FS: graag wat uitleg over het mogelijk indikken van die 800 FS, want het lijkt mij veel, zelfs voor een echt grote spoorbaan, maar waarin zitten dan dubbelingen door voortgaande ontwikkeling aan WDP?   






Dat je met de hand de rijrichting dient te corrigeren heeft het volgende doel. Namelijk dat je meteen weet waar de locomotief/Trein in welke richting die op gaat rijden.
Die reparatie is heel simpel door op de camera in te drukken en druk aanhoudend op de Schift toetst, en vervolgens kies je in een Rijweg, de Start (aanklikken) en vervolgens het Doel (aanklikken).
Dan gaat WDP die gekozen Rijweg automatisch repareren en zet het om in Rijrichting modus.
Als dat is uitgevoerd, druk dan het rode knopje voor het opslaan.
Dat is het enige "inschikelijkheid" wat je van WDP mag verwachten. 


Tja, 200 FS doorlopen en vele fouten (232 voorheen + 653 door editen van Gleisbild) daarin corrigeren, ik heb het gedaan en doorlopen met WDP2015  :P


Maar wacht even, dit begrijp ik niet: als FS opeens een rijrichting attribuut moeten hebben, dan is die toch al impliciet impliciet gegeven door Start en Ziel?
Waarom wordt dit attribuut bij migratie dan niet automatisch ingevuld?? Kan toch niet de bedoeling zijn dat iedereen zijn vele FS handmatig gaat aanpassen? Hoe doen jullie andere WDP gebruikers dit na upgrade?


Daarnaast hebben wij dus FS die in twee richtingen te gebruiken zijn: denk aan van stations spoor 6 naar kopspoor 62 (dus in verlengde van spoor 6 liggende kopspoortje)
Als 'rijrichting'opeens met WDP2015 een dwingend attribuut is, dan moet ik opeens twee FS aanmaken: Spoor 6 >> spoor 62, en 
spoor 62 >> spoor 6.

Dat houd in ons geval zo ongeveer een verdubbeling van het aantal FS in!!

Ik hoop dat ik hier iets niet goed begrijp en dat Rijrichting voor een FS optioneel is, niet verplicht.  :-\
Help!
 




Zitat
Wat ik mis is een simpele hotkey in de menubalk om verkeerd ingestelde fahrstrasse op te heffen. Ik heb de knop f7 gevonden. Waarom haalt Peterlin zon handige knop weg?

Nee, die knop heeft een ander plekje gekregen met extra functies om het Rijweg(en) verloop te kunnen volgen.
Je kunt die Uberwachung menu ergens op jou beeldscherm verkleinen en continue het rode kruisje dat de hotkey functie kunt gebruiken.


Dus, als ik Jan hier goed begrijp, moeten we een soort Status venster oproepen waarin we alle actieve FS zien, en waar we een ongewenste FS eenvoudig kunnen wegklikken?

Even wat uitleg over ons gebruik van WDP:  Met de club baan gebruiken we WDP dus als digitaal Stellwerk. Er rijden gewoon mensen de treinen. (Jos rijdt thuis ook deels met de hand, aangevuld met deels automatisch.)

Nu komt het natuurlijk regelmatig voor dat een Stellwerk meester (Treindienstleider, TDL) een rijweg instelt voor een komende trein, maar van gedachte verandert of domweg verkeerd aanklikt, en die rijweg wil annuleren om een andere in te laten leggen.

Dat kon met de ProX versie zonder meer, geen geklaag van WDP.  :)

Met de WDP2015 krijgen we een foutmelding, en lopen we volledig vast: je kunt helemaal niets meer, geen andere FS, geen opheffen. >:(

Daarom wees Jos op dat knopje in de knoppenbalk, maar helaas niet meer aanwezig in WDP2015



Daar kwam de suggestie van dat statusvenster gebruiken als een ware Oplossing. Prachtig.  :) :)

Nu zegt Jos mij echter dat een nog niet bereden maar wel met 'Nur SDtellen' ingelegde FS, helemaal niet in dat status venster status verschijnt.  :o


Dat zou betekenen dat je nog steeds niet een fout ingelegde FS kunt herstellen en de vragen open blijven:

1) Waarom is een handig knoppenbalk-knopje opeens verwijderd?

2) Hoe moeten wij dan wel een ingelegde FS eenvoudig snel annuleren? Dat F7 verhaal lijkt mij erg omslachtig, zo
moeilijk hoeft een reguliere 'Cancel' actie toch niet te zijn?  ???






Zitat
Inregelen van lokomotieven. Het lukt niet. Ik heb twee strecken gedefinieerd. Een lang en een kort traject. Het korte teaject bestaat uit 5 stukjes van ongeveer 40 cm. Verschillende zaken geprobeerd. [...]

Ook heb ik een rollenbank van Marion Zeller.  Ook daar metingen op gedaan. De meting op het gedefinieerde traject mislukt in de eerste meting. Heen geeft een waarde. Terug 10000 km en de meting wordt afgebroken, ook met extra wagens aan de lok. De meting met de rollenbank gaat echt nergens over. Een 15 punts meting geeft een zeer ongegelmatige curve en het lijkt eigenlijk nergens op.

In de locomotief meting menu staat boven een tekst van uitleg hoe je die meettraject kunt opbouwen.
Voor H0 dien je iedergeval dat de C meetgedeelte minimaal 150 cm lang moet zijn!!.
De 5 stukjes van 40 cm gaat niet werken?.
Deze meetmethode heeft niets met geluid te maken, die dienen alleen om je locomotieven naar Km/hr te ijken.
Met de Marion Zeller bank moet je even naar het adres checken, staat in de beschrijving van MZ gebruiksaanwijzing of kijk in het hoofdstuk van WDP handboek.
(en dan nog een opmerking in een latere post op dit punt over afwijken van WDP inmeettraject)


Mag ik hier ook op inhaken? Wat Jos volgens mij aangeeft is dat loks inregelen met decoder rijstap 1 van 28 over
150 cm wel -erg- lang duurt. Zeker als je dan een mooie 15 rijstappen-meting doet!

Hij noemde mij telefonisch een inmeettijd van 20 minuten of meer.

Zelf heb ik nog geen ervaring met dit inregelen, maar kan mij er  a) een goede voorstelling van maken en  b) uit wat ik van Jos begreep hij verschillende mogelijkheden van WDP hier heeft geprobeerd.

En dan de Marion Zeller (MZ) snelheidsmeter op rollenbank: dat zou toch ook moeten werken, wat gaat daar nu fout?


Even over algemene verwachtingen van dat Lok inregelen dan maar:
Toevallig heb ik wel wat gelezen over lok inregelen bij de ook, net als WDP, wat langer bestaande software Railware. Die heeft zelfs eigen hardware voor dit doel bij de duurdere versie.
Daar wordt gesproken over een volautomatisch inmeetprogramma dat binnen enkele minuten per lok een lok inmeet.

Zo lijkt mij dat dit ook zou moeten werken, ook bij WDP. Klopt dit, werkt WDP volautomatisch een inmeetprogramma voor een DCC aangestuurde lok af in enkele minuten? 
Van Jos begrijp ik dat hij hier heel andere ervaringen heeft.
Hoe verloopt dit bij jullie?




 Dat de trein eerder stopt dan je gewenst had. Dat is ook die optie waar geijkt moet worden en waarbij je met
bremskorrektur exact de aanhoudpunt kunt afstellen.


Dat begrijp ik dan even niet helemaal: er komt een nieuwe versie, en opeens stuurt die treinen blijkbaar anders aan waardoor de meeste treinen niet meer op het zelfde punt stoppen? Zelfs sommige die opeens vet door rood rijden terwijl het gros systematisch te vroeg stopt.

Dat moet dan dus *per lok*  aangepast worden?  :-[

Met 200+ loks? Dan meen je niet serieus toch? Dat is natuurlijk niet reëel. Met een nieuwe WDP versie loop je dan
altijd het risico dat al je inregelwerk opnieuw kan/moet.

Ook hier mijn opmerking dat hier een migratietool zou moeten ondersteunen bij het updaten van je lok data.


Hebben jullie hier ook deze ervaring dat na een WDP update loks opeens anders reageren dan voorheen?



En dan een algemene  opmerking:


Zitat
Ik vraag mij wel eens af. Ik heb een programma wat werkt waarom geef ik eigenlijk zoveel geld uit om vervolgens met een berg werk opgezadeld te worden. Ik heb het programma eigenlijk alleen gekocht om met een smartphone de trein te kunnen bedienen op onze clubbaan en dmv I-pads verschillende stelwerken in te richten.


Ik moet eigenlijk je even corrigeren.
Je bent van ProX direct naar 2015 overgestapt, en dit is wel een grote stap, namelijk ben je twee WDP generaties erover heen gegaan. En nu de derde generatie de nieuwe 2015.

Wacht even, het overslaan van betaalde versies is een reguliere ICT actie, want soms niet nodig of de kosten waard voor een situatie.
Dit kan ook nooit een argument zijn waarom een upgradende gebruiker in problemen mag geraken.


Ik begrijp de frustratie van Jos hier helemaal: hij heeft een werkende oplossing, doet een betaalde software upgrade, en opeens werkt even veel niet goed meer of niet.
Dát zou wat mij betreft niet mogen bij een upgrade. In dit licht begrijp ik de opmerking hierboven niet helemaal.

Algemeen geldt toch met software upgrades: 'Wat voorheen werkte, moet natuurlijk nog steeds werken'. Of beter, en met een fatsoenlijk Migratie scenario en tool worden begeleid.
Een migratie van FS bijvoorbeeld die ze omzet van Oud naar Nieuw. Kan niet zo zijn dat er dan na een upgrade niets meer werkt en dat je dan je dan maar 200 of 800 FS met de hand door moet doorakkeren.
En idem 200 lok snelheid datasets.

Jan, begrijp mij goed, dit is geen aanval op jou en je ondersteuning hier, maar wel helaas enigszins op de makers van WDP en hun upgrade strategie. In elk geval een serieus punt waarop ik hier vraagtekens zet bij WDP upgrade.
Het is een betaalde upgrade die best veel problemen en werk veroorzaakt. 'ja maar u bent 2 versies achter' kan nooit een argument zijn, wat mij betreft in elk geval.
Maar goed, dit terzijde.


Ik hoor dan ook graag hoe WDP als software pakket en als producent mij, Jos en jullie bij migratie van eerdere versies naar WDP2015 wel kan ondersteunen of heeft ondersteunt. Want wij zijn natuurlijk niet de eerste die tegen deze issues aanlopen of onze verbazing uiten, lijkt mij  :P.

Dus al jullie suggesties voor migratie strategie, aanpak en werkwijze & ervaringen op genoemde punten zijn welkom!


M.v.g.,
Hajo

« Letzte Änderung: 14. September 2015, 22:57:29 von HajoD »
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Anlagenkonfiguration:
    IB+IB II+Daisy II modulenanlage, WDP Stellwerk
  • Rechnerkonfiguration:
    P4 WinXP

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #77 am: 15. September 2015, 01:15:25 »
Hallo Hajo,

Dan gaan we de eerste stap uitleggen.
Als jullie die eerste stap hebben begrepen, dat gaan we naar de twee stap.

Zitat
Kun je dit uitleggen, wat kan dan weg? Ik heb niet zijn 800 bekeken, maar wel de FS in onze clubbaan, en zou wel graag willen begrijpen wat eventueel weg kan.
Overigens: Voorlopig zie ik enkel -meer- FS komen met WDP2015: ze zijn opeens richtingsgevoelig (zie verderop) wat verdubbeling van FS betekent als je twee-richtingen FS hebt, en WDP 2015 komt opeens zelf met FS aanmaken op de proppen tijdens bedrijf. Die krijgen dan onoverzichtelijke namen genoemd naar de RMK's.

Dit leidt in mijn ogen tot een ongewenste situatie: FS worden goed beheerd en het is niet de bedoeling dat een TDL via deze WDP feature zomaar extra FS aan gaat maken. Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb.
Maar goed, eerder meer dan minder FS dus, lijkt het.

Terug naar het punt indikken van die 800 FS: graag wat uitleg over het mogelijk indikken van die 800 FS, want het lijkt mij veel, zelfs voor een echt grote spoorbaan, maar waarin zitten dan dubbelingen door voortgaande ontwikkeling aan WDP?   

Als ik het zo leest, dan denk ik dat jullie de definitie FS - Rijwegen niet helemaal begrepen hebben.

Als voorbeeld:

In de ProX kun je twee rijwegen maken die het verkeer van rechts naar links, en van links naar rechts, de bekende pendeldienst. Die twee rijwegen blijft in WDP 2015 hetzelfde.
Het zit hem hierin dat wanneer je op een ZNF (ProX) niet kan zien of de locomotief in de goede lok richting staat. Zet je een lok op de rails dan zie je op afstand dat die frontverlichting voor of achteruit staat.
ProX kan die richting niet zien, dan alleen dat de gebruiker zelf moet uitvinden of die loc op de goede richting staat. Heb je een loc die op de goede rij richting staat, dan kies je de juiste Rijweg dat correspondeert met de rijrichting. Neem je een verkeerde rijweg (tegenover gestelde richting) dan gaat ProX die verkeerde rijrichting uitvoeren!!. Gevolg is dat de loc in de verkeerde rijrichting rijdt en in een verkeerde FS gebruikt.
Of, wanneer je denkt dat de FS van Links naar rechts gaat, maar dat de loc op rechts naar links wil, ga je die FS activeren dan gaat die lok andere kant oprijden!.

Nu is in WDP 2015 de rijrichting ingebouwd.
Je gebruikt diezelfde twee rijwegen die je ook in ProX is opgebouwd.
Nu wordt deze FS aangepast en in rijrichting modus geconfigureerd.
Deze FS is om programmeer fysische reden niet geheel automatisch te repareren.
Dat wordt d.m.v. camera bewerking en tot half automatisch reparatie, dit hoeft je per FS maar 1 keer te doen.
Je kiest een rijweg in de FS-Editor en door op de camera menu (als je dit menu voor je hebt) dan druk je op schiftknop (blijvend indrukken) ga naar Start pos. (aanklikken) en vervolgens naar Stop pos. (aanklikken).
Dan verschijnt er een richting menu en klik op de juiste richting die overeenkomt met de FS Start en Doel contact. En dan opslaan door op het rodeknop in te drukken.

Dat je dubbele rijwegen hebt, komt door dat je in die camera op de rode knop hebt ingedrukt en vervolgens met ja hebt beantwoord, tja, dan krijg je twee zelfde rijwegen. Controleer dat maar.

Als die twee FS volgens WDP2015 de richtingen indicator zijn geconfigureerd, dat komt het volgende voordeel.
Een FS die van rechts naar links is gemaakt, en je zet een lok op de rails, dan hoeft je nergens meer naar te kijken of die lok op de goede richting staat. Je klikt op Start en Doel dan zie je op de Inspector of de lok in de goede richting staat, zoniet dan klik je simpel op de lokvenster en klik de frontlicht op de andere richting. Dan verschijnt er ook geen rode tekst meer, dat die FS wordt geblokkeerd. M.a.w. staat die lok op de verkeerde rijrichting, dan blokkeert WDP die FS, en wacht op jullie instructies tot die rijrichting is omgesteld.
Het is niet leuk wanneer je een trein "Lange Heinrich" in de verkeerde rijrichting van het station af rijdt, waarbij de wissels al zijn omgeschakeld. :(

Wat ik zelf gedaan hebt is, van de 550 rijwegen heb ik nieuwe rijwegen gemaakt in combinatie met Teilstrecken tot 50% van de afgelegde rijweg. Voorheen ook kleine stukjes rijwegen gemaakt, die heb ik vervangen voor FS met Teilstrecken en in ZFA als Anschlussfahrten, dat als vervanging heeft van Zugfahrten (treinritten).
Maar ik heb van jullie begrepen dat jullie niet geheel automatisch rijdt, en dus manueel rijdt.
Ook hier kun je met Teilstrecken bepaalde FS gebieden vrijgeven, terwijl de rest van de FS de lok gewoon naar het doelcontact doorrijdt? 

Dit bespaart het aantal aangemaakte FS.

Je kunt gebruikmaken van de navigator.
Door gewoon op spoorplan van Start naar Doel aan te klikken en dan verschijnt ook die rijrichting. Kies die rijrichting dan gaat WDP compleet een nieuwe rijweg maken, en dan ben je klaar mee.

Ga eerst dit maar eens oefenen.
 
« Letzte Änderung: 15. September 2015, 11:31:44 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #78 am: 15. September 2015, 09:33:29 »
Goede morgen,

Ik niet zoveel tijd gehad om al het bovenstaande te lezen tot vanochtend en ik wilde wel even reageren op een aantal uitspraken die ik niet helemaal kan plaatsen alvorens ik mee zal helpen om e.e.a. op te lossen.
Ik heb Jos regelmatig gesproken in de afgelopen jaren en hem geadviseerd om met het programma mee te lopen omdat er veel aan het veranderen is. Dan hadden al die veranderingen geleidelijk bij jullie binnen gekomen. De clubbaan heb ik recentelijk nog bekeken en met Jos gesproken over de gang van zaken Jos was heel erg blij met WDP en peinsde er niet over om over te gaan stappen naar een nieuwe versie.
Maar goed dat gezegd te hebben ben ik gewoon wel blij dat jullie de spa wel hebben gedaan want nu wordt het weer een up to-date verhaal. Jullie zullen even door de zure appel moeten heen bijten en ja ik begrijp dat dat frustraties op kan leveren maar aan de andere kant hadden jullie je ook beter kunnen voor bereiden voordat jullie besloten om de nieuwe versie op de baan the installeren.
Zo hadden jullie alle update verslagen kunnen door lezen welke er regelmatig komen als er een nieuwe versie komt. In die verslagen is duidelijk te lezen welke nieuwe dingen er in gebouwd zijn en welke aanpassingen er gedaan moeten worden en welke dingen je zelf moet aanpassen na installatie. Dan waren jullie op de hoogte geweest van veel dingen die jullie nu schrijven als zijnde een frustratie punt.

Begrijp me goed ook bij een betaalde versie (we praten hier niet van upgrade want het zijn nieuwe versies) geld dat je je moet voor bereiden. En ja het uiteindelijkdoel is dat het werkt en dat doet het ook alleen jullie zijn zelf de IT mensen die het werk moeten doen zodat de gebruiken er niets van merkt.

Het was misschien ook slim geweest om een in Culemborg langs te komen op de WDP dagen dan hadden er waarschijnlijk ook veel vragen reeds beantwoord geweest. Ik schijf dit om ik uit de verhalen wel erg veel de indruk krijg dat WDP het fout gedaan heeft en dat de verwachtingen bij jullie op een hoog niveau lagen en dat klopt ook want al die veranderingen zijn gedaan om een nog mooier WDP te krijgen met nog meer mogelijkheden.

Ok, het positieve is dat jullie nu aan de bak moeten (neem dit niet al te serieus op) en dat er inderdaad veel aangepast moet gaan worden maar het resultaat zal uiteindelijk zijn dat er weer een mooie club baan rijd.   

Als jullie een keer hulp ter  plaatsen nodig hebben dan hoor ik het wel.

mvrgr Bob


 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #79 am: 15. September 2015, 09:57:48 »
Hallo Bob,

 :) ;)


Offline HajoD

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 5
  • nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #80 am: 15. September 2015, 15:55:32 »
Hallo Bob,

Jos had mij al verteld dat jij hem destijds ook fantastisch met WDP op gang hebt geholpen.

Ik kijk wel op van je verhaal. Het ligt, als ik het zo lees, aan de gebruiker van de software dat die maar had moeten mee-upgraden elke versie. Elke versie weer wijzigingen! En als je een versie overslaat, tja, dan moet een gebruiker het maar accepteren dat er geen upward compatibiliteit is en dat essentiële zaken niet werken? Hierin kan ik mij in algemene zin niet vinden, dit is naar mijn oordeel geen juiste benadering.

Die FS richting bijvoorbeeld, ik heb het verhaal van Jan 2x gelezen, en nog steeds begrijp ik niet wat voor nut dit heeft, in elk geval zie ik geen enkel nut voor on of voor Jos op zijn thuis-baan.
Waarom hebben we dan 'last' van deze feature?
Je kunt je voorstellen dat dit ergernis opwekt. Bij mij wel in elk geval.

Meteen een bruggetje naar de uitgebreide uitleg door Jan, waarvoor dank.



Zitat
Kun je dit uitleggen, wat kan dan weg? Ik heb niet zijn 800 bekeken, maar wel de FS in onze clubbaan, en zou wel graag willen begrijpen wat eventueel weg kan.
Overigens: Voorlopig zie ik enkel -meer- FS komen met WDP2015: ze zijn opeens richtingsgevoelig (zie verderop) wat verdubbeling van FS betekent als je twee-richtingen FS hebt, en WDP 2015 komt opeens zelf met FS aanmaken op de proppen tijdens bedrijf. Die krijgen dan onoverzichtelijke namen genoemd naar de RMK's.

Dit leidt in mijn ogen tot een ongewenste situatie: FS worden goed beheerd en het is niet de bedoeling dat een TDL via deze WDP feature zomaar extra FS aan gaat maken. Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb.
Maar goed, eerder meer dan minder FS dus, lijkt het.

Terug naar het punt indikken van die 800 FS: graag wat uitleg over het mogelijk indikken van die 800 FS, want het lijkt mij veel, zelfs voor een echt grote spoorbaan, maar waarin zitten dan dubbelingen door voortgaande ontwikkeling aan WDP?   


Als ik het zo leest, dan denk ik dat jullie de definitie FS - Rijwegen niet helemaal begrepen hebben.

Als voorbeeld:

In de ProX kun je twee rijwegen maken die het verkeer van rechts naar links, en van links naar rechts, de bekende pendeldienst. Die twee rijwegen blijft in WDP 2015 hetzelfde.

Het zit hem hierin dat wanneer je op een ZNF (ProX) niet kan zien of de locomotief in de goede lok richting staat. Zet je een lok op de rails dan zie je op afstand dat die frontverlichting voor of achteruit staat.

Wij zetten loks ook niet zomaar op een baan. Een lok staat er op en blijft rijden tot hij ergens apart wordt gezet en wordt afgenomen, in principe.
Dus dit speelt niet.



ProX kan die richting niet zien, dan alleen dat de gebruiker zelf moet uitvinden of die loc op de goede richting staat. Heb je een loc die op de goede rij richting staat, dan kies je de juiste Rijweg dat correspondeert met de rijrichting. Neem je een verkeerde rijweg (tegenover gestelde richting) dan gaat ProX die verkeerde rijrichting uitvoeren!!.

Hoe kan dit nu verkeerd gaan als je een rijweg wel van zeg inrij-sein F naar Spoor 5? (station inrijden)
Dat is, als ik je voorbeeld hierboven aanhaal,  iets anders dan van Spoor 5 naar inrijsein F. Dat moeten dus nu twee FS worden met richting.
Tja, redelijk eenduidig lijkt mij, domme treindienstleider of Stellwerkwachter die van Spoor 5 (Start) naar (Ziel) Sein F aanklikt. Je wil en moet de andere kant op een FS inleggen.

Dus waarom is er dan nu opeens aanvullende FS informatie (richting nodig)?


Dát, plus het feit dit al is vastgelegd door Start en Ziel wat de officiële 'richting' van een FS is, is waarom ik nog steeds niet begrijp waarom je die FS nu opeens een 'richting' moet geven.  ???





Nu is in WDP 2015 de rijrichting ingebouwd.
Je gebruikt diezelfde twee rijwegen die je ook in ProX is opgebouwd.
Nu wordt deze FS aangepast en in rijrichting modus geconfigureerd.

Deze FS is om programmeer fysische reden niet geheel automatisch te repareren.

Oh  :o Start en Ziel verhaal. Ik zie geen probleem om dit automatisch te doen.




Als die twee FS volgens WDP2015 de richtingen indicator zijn geconfigureerd, da[n] komt het volgende voordeel.

Een FS die van rechts naar links is gemaakt, en je zet een lok op de rails,

Bij ons zowel op clubbaan als Jos' zijn baan geen issue, want gewoon mensen die rijden respectievelijk treinen blijven op de rails en verplaatsen zicht niet zomaar door de lucht.


[Over benadering aantal FSte beperken door alles om te zetten naar Teilstrecken en Anschlussfahrten:]

Dit bespaart het aantal aangemaakte FS.

Je kunt gebruikmaken van de navigator.
Door gewoon op spoorplan van Start naar Doel aan te klikken en dan verschijnt ook die rijrichting. Kies die rijrichting dan gaat WDP compleet een nieuwe rijweg maken, en dan ben je klaar mee.

Ga eerst dit maar eens oefenen.


Nou, om eerlijk te zijn, ik ben wel een beetje klaar met FS aanmaken  ;)
Heb er ~50 doorgelopen, gefixed en iets van 20 ontbrekende extra aangemaakt. Oh ja, heb er ook ~40 zinnige namen gegeven zoals de rest ook al had. Want "008 >056" zegt natuurlijk niets.
Ze liggen nu ter controle bij Jos en iemand anders.

'Oefening' genoeg?


Overigens ontdekte ik daarbij ook dat je niet zo een richtingspijl hoeft te zetten in een Loknummerveld.
Maar mag ik daaruit concluderen dat de richting optioneel is en we de (!) waarschuwingen mogen negeren dat de FS geen richting hebben??



En nog een FS gerelateerd puntje: in de ProX versie versie kon je ergens op een spoor klikken, rechter muis, plus elders ook op een spoor, rechter muis, en je kon de FS laten inleggen.

WDP2015 lijkt veel halsstarriger en kieskeuriger te zijn: lijkt wel of je per sé in het loknummerveld moet klikken?  Niet erg handig en vlot. Gewoon sporen aanklikken werkt dus niet meer om een FS te krijgen. Of niet altijd...

Klopt dit, of heb ik dan iets niet goed gedaan met welke railstukjes ik in de FS definitie heb meegenomen? Ergens in de documentatie las ik dat je het railstukje vóór en ná het loknummerveld ook moet aanklikken.



Hopelijk heeft ook iemand tips voor het de overige vragen. Bijvoorbeeld snel een FS annuleren die net door iemand is ingelegd en ongewenst is, en gebruik van Statusvenster voor FS zoals hiervoor beschreven maar waar een niet bereden maar wel actieve FS niet in zou komen te staan.

Gr., Hajo
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Anlagenkonfiguration:
    IB+IB II+Daisy II modulenanlage, WDP Stellwerk
  • Rechnerkonfiguration:
    P4 WinXP

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #81 am: 15. September 2015, 17:17:58 »
Beste Hajo,

Hier stop ik ermee. >:(

Iedereen die in Nederland WDP 2015 heeft is vol lof over dit programma.
Nogmaals, ik bespeur bij jullie de bediscussiëring dat het beter of anders of niet juist bij deze nieuwe programma. In plaats van zelf testen en kijken wat die nieuwe programma doet

Mijn advies is dan ook.
Niet geschikt voor jullie hobby en lever dat programma weer terug naar WDP.
Jullie kunnen alsnog altijd terug keren naar de ProX versie of je kiest voor een ander programma. >:(

Dit is echt extreem voor woorden alsof de software ontwikkelaar maar een eigen gebreide ontwerp heeft gemaakt, waar een ander een betere wiel heeft uitgevonden.

WDP is geheel volgens de protokol van de spoorwegen opgebouwd. >:( >:(

Ik erger me de groen aan, dat beter weten dan de deskundigen. :-[ :-[

Ongelofelijk voor woorden. :'(
 

Offline HajoD

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 5
  • nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #82 am: 15. September 2015, 17:20:33 »

Nog even een aanvulling op dat FS inleggen, iets wat een hoofdfunctie is voor ons WDP gebruik (Stellwerk)


In de ProX versie kon ik naar believen een FS inleggen (De Nur Stellen-optie) , en zonder deze te gebruiken, toch een andere FS inleggen.

Als ik dit in WDP 2015 doe, krijg ik opeens een "fout"melding en kan ik die nieuwe FS niet inleggen. Moet ik eerst de vorige 'opheffen' waarvoor dus een snelle knop uit de knoppenbalk was, maar in WDP2015 niet meer is.


Dus onduidelijke reden voor een "fout"melding, én meer werk.  ???


Tja, ik weet niet hoor, maar zouden dingen niet gewoon eenvoudiger moeten worden, in elk geval niet ingewikkelder met opvolgende software versies??

Wij begrijpen in elk geval totaal niet waarom er nu in WDP2015 überhaupt een melding komt als wij iets doen wat in de ProX versie gewoon werkte en kon.   ::)
IK hoop dat hiermee duidelijk wordt waarom ik door dit soort dingen in elk geval nog niet heel enthousiast kan worden over WDP2015 ten opzichte van de ProX versie. :(


Hopelijk komt hiervoor wat aandacht bij de makers van WDP. En kan iemand mij hier uitleggen hoer we WDP weer net zo makkelijk en vlot kunnen gebruiken voor deze acties als in de WDP ProX.

  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Anlagenkonfiguration:
    IB+IB II+Daisy II modulenanlage, WDP Stellwerk
  • Rechnerkonfiguration:
    P4 WinXP

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #83 am: 15. September 2015, 17:31:56 »
Beste Hajo,

Lees de vorige bericht.

In Duitsland zijn ruim 10000 Marklinisten die met WDP 2015 werken.
Die hebben niet die discussies die jullie aandragen.
Absoluut niet, maar hebben wel opbouwende argumenten waar WDP daarop inspeelt en het programma aangepast wordt, zo ook vanuit Nederland. 8) 8)

Het blijkt nu weer dat jullie aan een achterstallig onderhoud zitten, waar jullie op geen enkele manier respect tonen waar wij allang reeds de stevige ervaringen hebben opgebouwd. We hebben cursussen in Duitsland gevolgd, we hebben in Culemborg ervaring uitwisselingen. Ikzelf met onze Beta testers de vele testen die we gemaakt hebben in de afgelopen 9 jaar, allemaal kosteloze dienstbaarheid aan WDP ondersteuning.

Het is echt niet moeilijk om met WDP 2015 te gaan werken, jullie maken het veel te moeilijk, en kijken niet wat die rijwegen doet en zijn mogelijkheden.

Ik kan wel eindeloos doorgaan, maar dat heeft geen zin.
Enige mogelijkheid is of afstappen, of je laat door ervarende WDPter ter plekke voorlichting, of ga a.u.b een cursus volgen en/of de WDP handboek lezen.

Dit omdat jullie niet volledig automatisch rijden, maar hoofdzakelijk manueel rijden.
Op grond van dit argument is voor jullie niet geschikt, omdat jullie geen ervaring mee hebben met volledig automatische trein besturing.

   
« Letzte Änderung: 15. September 2015, 17:39:43 von Jan leendert »

Offline HajoD

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 5
  • nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #84 am: 15. September 2015, 17:35:50 »
@Jan,

Wij hebben wel degelijk de mogelijkheden bekeken en zagen dat we voor mobiele connectie moesten upgraden.

WDP is of was in elk geval ook bedoeld als electronische Seinpost, zo heb ik het althans begrepen en zo gebruiken wij het. Ik zie geen reden waarom dat gebruik nu opeens niet meer ondersteund wordt of veel lastiger gemaakt wordt. Dat heb ik niet zo begrepen uit de info over WDP.

Je reactie lijkt mij wat overtrokken; het is toch niet gek dat ik oude en nieuwe werkwijze vergelijk en kijk naar migratie en naar nieuwe dingen waarvan ik geen nut zie, maar wel last lijk te hebben, en dan constateer dat e.e.a. best tegenvalt?   Bij Microsoft is ook niet elke versie beter, er zitten regelmatig versies software tussen die tegenvallen, en een volgende versie is dan vaak weer beter. Erg vervelend voor de gebruikers, dat wel.


Mag of kan een kritisch geluid hier niet gehoord worden?   Ik hoop het wel. Ik krijg het gevoel dat jij gen kwaad woord over WDP wilt horen.

Zijn er meer opbouwende suggesties voor nieuwe werkwijze voor ons, of zijn dit inderdaad punten die, goed beschouwd, helaas even niet zo goed zijn geworden?

  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Anlagenkonfiguration:
    IB+IB II+Daisy II modulenanlage, WDP Stellwerk
  • Rechnerkonfiguration:
    P4 WinXP

Offline HajoD

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 5
  • nl
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #85 am: 15. September 2015, 18:00:22 »
Jan, dit ontspoort behoorlijk zeg.

Beste Hajo,

Het blijkt nu weer dat jullie aan een achterstallig onderhoud zitten, waar jullie op geen enkele manier respect tonen waar wij allang reeds de stevige ervaringen hebben opgebouwd.

Het is echt niet moeilijk om met WDP 2015 te gaan werken, jullie maken het veel te moeilijk, en kijken niet wat die rijwegen doet en zijn mogelijkheden.



Sorry hoor, maar hier lijk je te stellen dat 'wij er niets van begrijpen' en dat ProX FS definities heel iets anders zijn dan in WDP2015? 
En dat je dus eigenlijk alles opnieuw moet aanmaken of zo?
Lijkt mij niet de bedoeling, maar goed, voor jou is dat blijkbaar geen probleem.




Enige mogelijkheid is of afstappen, of je laat door ervarende WDPter ter plekke voorlichting, of ga a.u.b een cursus volgen en/of de WDP handboek lezen.


En ja, ik heb de PDF handleiding vele malen doorzocht en de video's bekeken.
Niets over werkwijze aanpassen FS definities en dat dit heel anders moet nu ten opzichte van vorige versies.



Dit omdat jullie niet volledig automatisch rijden, maar hoofdzakelijk manueel rijden.
Op grond van dit argument is voor jullie niet geschikt, omdat jullie geen ervaring mee hebben met volledig automatische trein besturing.


Aha, nu ligt het opeens aan het wel of niet automatiseren van treintjes rijden?

Jan, ik vind dit soort reacties met de teneur  "jullie doen gewoon gek" en "ga maar weg" ongepast. Laten we hier een volwassen en prettige sfeer houden waarin ook ruimte is voor kritische opmerkingen en respect is voor elkaars modelspoor invulling. 
Zelf vind ik dit in elk geval belangrijk, ik ga ook niet het automatisch rijden lopen afkraken of je voor gek verklaren, nee, ieder vindt andere dingen interessant. (Machtig mooi wat er in model al automatisch kan, maar niet wat ik nastreef.)
Wij willen toevallig naar voorbeeld zelf rijden, ondersteund door een electronische seinpost die hele wisselstraten(rijwegen) + seinen kan inleggen en daarbij ook eventueel enkele treinen PC gestuurd kan laten rijden.

En dat deed WDP uitstekend, en we willen graag moderne mobiele devices koppelen en remote delen kunnen bedienen. Ja, dan kijken wij, of laat ik voor mijzelf spreken, ik wel vreemd op als ik dit soort punten tegenkom en dit soort reacties zoals hierboven.

  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Anlagenkonfiguration:
    IB+IB II+Daisy II modulenanlage, WDP Stellwerk
  • Rechnerkonfiguration:
    P4 WinXP

jlt

  • Gast
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #86 am: 15. September 2015, 18:07:34 »
Hajo,

Zitat

Wij hebben wel degelijk de mogelijkheden bekeken en zagen dat we voor mobiele connectie moesten upgraden.


Ja, dat is logisch. ???

Zitat
WDP is of was in elk geval ook bedoeld als electronische Seinpost, zo heb ik het althans begrepen en zo gebruiken wij het. Ik zie geen reden waarom dat gebruik nu opeens niet meer ondersteund wordt of veel lastiger gemaakt wordt. Dat heb ik niet zo begrepen uit de info over WDP.

Het kan allemaal, geen probleem.
Alleen jullie moeten de moeite voor doen om even de veranderingen op te nemen.
Dat kost echt niet veel moeite hoor.
En alles is in hoofdzaak hetzelfde gebleven, met uitzondering dat bestaande knopjes een ander plek hebben gekregen waardoor de functionaliteit wordt vergroot.
Niets is weggehaald dan alleen verplaatst naar een ander plek.
Zo ook de diensten regeling is verplaatst naar de ZFA programma met ontiegelijk veel mogelijkheden die eerst niet was.

Zitat

Je reactie lijkt mij wat overtrokken; het is toch niet gek dat ik oude en nieuwe werkwijze vergelijk en kijk naar migratie en naar nieuwe dingen waarvan ik geen nut zie, maar wel last lijk te hebben, en dan constateer dat e.e.a. best tegenvalt?   Bij Microsoft is ook niet elke versie beter, er zitten regelmatig versies software tussen die tegenvallen, en een volgende versie is dan vaak weer beter. Erg vervelend voor de gebruikers, dat wel.

Ja, ik herken dat fenomeen.
Maar daarmee door even voor te gaan zitten is de mogelijkheden enorm toegenomen.
Jullie zullen dat als last ervaren, maar voor de anderen is dat een openbaring.

Zitat
Mag of kan een kritisch geluid hier niet gehoord worden?   Ik hoop het wel. Ik krijg het gevoel dat jij gen kwaad woord over WDP wilt horen.

Er is best een luisterend oor naar deze kritische geluiden, absoluut.
Maar niet van diegene die alleen maar Stellwerk doen, nee het complete spoor besturing.

Zitat
Zijn er meer opbouwende suggesties voor nieuwe werkwijze voor ons, of zijn dit inderdaad punten die, goed beschouwd, helaas even niet zo goed zijn geworden?

Hier lijkt het erop, en zo zie ik dat momenteel ook, door jullie taalgebruik en de wijze waarop jullie de punten aandragen, precies hetgeen dat jullie geen ervaringen hebben in het verdiepen van de mogelijkheden.
Probeer mij niet de beste jongentje van de klas te noemen, en ook niet op persoonlijke trant te beïnvloeden.

P.s. Je laatste bericht is echt ongelooflijk dat je dingen benoemd, die zomaar gezegd wordt waar dit helemaal niet te sprake is gekomen.
         Echt ongelooflijk en eigenlijk respectloos.
« Letzte Änderung: 15. September 2015, 18:22:08 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: WDP 2015 - eerste ervaringen
« Antwort #87 am: 15. September 2015, 19:15:37 »
Goede avond heren,

Ik ga dit afsluiten om verder escalatie voor te zijn.
Ik stel voor dat als er vragen zijn die we MET Z'N ALLE kunen en willen oplossen daar per geval een vraag komt in het forum en dat we de overige rand verschijnselen achter wegen laten (ik adviseer jullie daar met Hr Peterlin over in conclaaf te gaan)

Laten we ons consentreren op de vragen En echte problemen.
Zoals al eerder aangegeven het doorgronden van het programma enhet werk zal bij de club gedaan moeten worden en daar zal genoeg energie in gaan zitten.

Mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |